Ensenyament
L'escola Joan Ardèvol adopta un programa pilot de mindfulness i meditació, pioner a Catalunya
El Departament de Salut i Drets Cívics de l’Ajuntament de Cambrils ha posat en marxa un programa pilot de mindfulness a l’escola Joan Ardèvol per millorar els nivells d’atenció, concentració, resiliència i gestió emocional de l’alumnat. El projecte d’educació emocional s’està implantant des de principis d’abril a través de la International Foundation for Spiritual Undoldment (IFSU), que des de l’any 1976 es dedica a l’ensenyament de tècniques de meditació i mindfulness no-confessionals.
El regidor d’Esports, Benestar Social, Salut i Drets Cívics, Josep Maria Vallès; el regidor d’Ensenyament i Polítiques Actives d’Ocupació, Alejandro Garcia; el director del programa educatiu, Ramon Leonato; el director de l'escola Joan Ardèvol, Enric Masdeu i la directora de la delegació de Catalunya de la Fundació IFSU, Rosa Mari Dulcet, van presentar, ahir en roda de premsa, aquest projecte que la fundació implanta per primera vegada en una escola de Catalunya, després d’experiències tant a municipis d’Astúries, el País Basc i Andalusia com a diferents punts d’Estats Units.
El mindfulness, tal com va explicar Ramon Leonato, arriba a l’escola Joan Ardèvol per lluitar contra la sobre-informació que reben els xiquets en la societat actual, on hi tenen un gran pes les xarxes socials, internet, la competència personal i la pressió cap a l'èxit. El resultat és menor rendiment escolar així com patrons de comportament associats al dèficit general d’atenció, un creixement de respostes emocionals agressives com el “bullying” i de la falta d’empatia i compassió. Després de presentar el projecte al claustre de l’escola i a les famílies, durant els mesos de febrer i març es va fer formació per al professorat. A principis d’abril es van iniciar les sessions d’educació emocional a P3, P4 i P5 i al maig començaran les sessions a quart de primària, que ja inclouen pràctiques de meditació.
Eines de resposta emocional
El mindfulness permet que els alumnes adquireixin l'habilitat d'aconseguir estats de relaxació profunda i pau interior, i proveir-los d’eines de resposta emocional que els permetin modular les seves reaccions a les situacions externes i experiències negatives. A més de millorar els nivells de concentració i desenvolupar les intel·ligències múltiples, el programa pretén prevenir l’assetjament escolar, augmentar la comunicació en l'entorn familiar i escolar, millorar els resultats acadèmics de l’alumnat i augmentar l'empatia en el grup dins de la classe.
Els resultats d'aquesta intervenció seran mesurats i monitorats segons es vagi implementant l'ensenyament d'aquesta disciplina als diferents cursos des d'infantil fins a 6è de primària. L’estudi, a través de qüestionaris i proves, està dirigit pel professor Merrill Harmin de la Rutgers University, i també serà enviat a la Universitat de Saragossa per a la seva possible incorporació en una investigació sobre els efectes de diversos programes educatius d’atenció plena.