Informació general

Continua l’activitat al cementiri de barques cambrilenc

Per Lluís Rovira i Barenys

La “Joven Isabel” en el moment d’enfonsar-se el passat 26 de febrer

La barca d’arrossegament Joven Isabel ja forma part del paisatge submarí cambrilenc. L’enfonsament d’aquesta barca, que va ser construïda l’any 1947, va tenir lloc el passat 26 de febrer com un pas més en el procés de renovació de la flota pesquera local iniciada fa uns quants anys. La Joven Isabel ha estat l’onzena barca que es diposita en el cementiri de barques de Cambrils.

L’enfonsament

Després d’uns quants dies de fred intens, el matí del dissabte 26 de febrer apuntava una certa bonança. La mar estava en calma i l’aire quiet. Però al migdia, a l’hora en què es va concretar l’enfonsament, les condicions climatològiques ja havien canviat. La mar s’havia picat i el vent bufava de garbí amb certa intensitat. Amb aquestes condicions es va afrontar l’enfonsament de la Joven Isabel, un enfonsament que va resultar un pèl llarg ja que des que es van destapar les vies d’entrada d’aigua al barco fins que es va enfonsar va passar, gairebé, una hora i mitja.

El procés de desballestament de la barca s’havia iniciat mesos enrere. Primer de tot es va treure el motor, la maquinilla i els dipòsits, procés que es va portar a terme al moll de pesca. Un cop extreta la major part del metall de la barca, aquesta es va arrossegar fins a les drassanes, on es va completar el procés. Ja a les drassanes, la barca es va treure fora de l’aigua per extreure’n l’hèlix i l’eix. Finalment es van practicar els forats als laterals de la barca i es van sellar. El mateix dia 26 de febrer la barca es va tornar a dipositar al mar i es van abocar unes 9 tones de grava al seu interior per tal d’afavorir-ne l’enfonsament.

Imatges del procés d’enfonsament de la “Joven Isabel”. A dalt, el moment en què treien l’hèlix. Al mig, moments abans de deixar-la al mar. A sota, moment en què l’omplen de grava perquè pesi més.

La nova barca
La barca Carlos Ventura substitueix la Joven Isabel des d’aquest passat estiu. La nova barca, construïda amb fibra de vidre a les drassanes Lehinosa de Vinaròs, té 20 metres d’eslora, 5,60 metres de mànega i 2,90 de puntal, pels 15,20 metres d’eslora, 4,65 metres de mànega i 2,20 de puntal que tenia la vella barca. El procés de renovació de la flota pesquera local ja està arribant a la fi i a hores d’ara només queda una barca d’arrossegament de la flota local per renovar.

Comenta aquest article