Medi ambient
Vulvita, una emprenedora que cus i ven compreses de tela a Cambrils
Beatriz San Román és la creadora de la marca "Vulvita", la qual ven productes menstruals reutilitzables per poder reduir els residus al màxim
Reduir els residus al màxim i treballar amb la salut menstrual. Aquests són els principals propòsits que té Beatriz San Román per seguir endavant amb els seus projectes. San Román és una emprenedora madrilenya que va residir a Cambrils i actualment viu a Mont-Roig, i té en marxa tres projectes: "Vulvita", "La Casita Sanadora" i "Residuo Zero Tarragona", tots tres relacionats amb els objectius anomenats.
Actualment, es troba més centrada en "Vulvita", una marca de compreses de tela que ella mateixa cus a mà, juntament amb altres productes menstruals. "La Casita Sanadora" diu que és el que sempre havia volgut fer, "un projecte en el qual la gent pogués acostar-se a mi i d'alguna manera sanar-se, ja sigui mitjançant el ioga, els massatges, la teràpia floral... per buscar la manera de connectar amb un mateix", encara que ara és el que té més abandonat perquè va conèixer la teràpia menstrual i va saber que allò era el que volia fer. L'últim que ha creat, juntament amb una amiga, ha estat "Residuo Zero Tarragona", on venen productes, que intenten fabricar elles mateixes o que vinguin de prop, que no produeixin residus, perquè s'han adonat que "a casa és senzill tenir una vida zero waste, però quan viatges és complicat".
El projecte va sorgir d'una necessitat pròpia
L'emprenedora explica que el projecte de Vulvita va sortir d'una necessitat pròpia, ja que feia anys que ella es cosia les seves compreses de tela amb roba reciclada que tenia a casa, fins que persones del seu cercle de coneguts també les hi van demanar per provar-les, i així va ser com les va "professionalitzar" per vendre'n, sobretot a gent propera, encara que més tard va dur a terme una campanya de crowdfunding per aconseguir finançament i donar veu al projecte, i va ser quan va "haver de posar nom a cosir compreses" i com va sorgir "Vulvita". Afirma que aquest nom es deu al fet que sempre li ha agradat "treure a la llum les coses que estan ocultes, i posar-li aquest nom era portar al terreny públic una part del cos que estava oculta, però tampoc molt directament". En la mateixa línia, la seva empresa té un component reivindicatiu important, ja que reclama que la menstruació s'ha de desmitificar. "La meitat de la població menstrua i no podem parlar-ne?", protesta. Per aquest motiu també fa tallers a nenes, perquè li fa por "que les nenes creixin en una societat on no puguin conèixer ni explorar el seu cos, ni parlar dels seus processos biològics".
Els productes es poden adquirir a diferents fires, a les xarxes socials i a alguns establiments
Avui, els productes de "Vulvita" es poden adquirir a diferents fires de la província de Tarragona, com és el cas de l'Espai Niu de la Fira Multisectorial de Cambrils, mitjançant les xarxes socials, o a alguns establiments de la província que tenen productes ecològics. L'emprenedora afirma que hi ha diversos motius pels quals canviar i començar a utilitzar les compreses de tela, encara que, evidentment, una de les principals raons per usar-les és per afavorir el medi ambient, ja que permeten tenir una menstruació de residu zero, un gran canvi respecte a la quantitat de residus que generen les compreses habituals. Pel que fa a les clientes que en compren, formen part d'un ventall d'edats molt ampli, ja que van des de noies joves que volen tenir alternatives al material d'un sol ús o dones més grans que les fan servir per a les pèrdues d'orina. D'altra banda, en dues ocasions la creadora de "Vulvita" ha viatjat a l'oest del Nepal amb el projecte Rato Baltin de l'ONG catalana Beartsy, la qual té l'objectiu de donar informació de salut menstrual a nenes i dones de la zona. L'arrel d'aquest projecte és que elles mateixes siguin conscients del que els passa, poder erradicar la pràctica del Chhaupadi i que les noies nepaleses puguin utilitzar sempre la copa menstrual.
Finalment, ella afirma que, especialment el projecte de "Vulvita", el duu a terme perquè "a part de ser dona, he patit el que és ser dona en aquesta societat", així com perquè creu que té molta consciència ecològica. Per això, per ella el més important actualment seria reduir el residu al màxim en qualsevol àmbit -alimentació, cosmètica, menstruació-, ser autosostenible, i conscienciar a la societat sobre aquest tema perquè comenci a ser responsable dels residus que genera.