Informació general

Transport

El tren-tramvia del Camp de Tarragona preveu quatre parades a Cambrils

La primera fase preveu la connexió de Cambrils amb Tarragona passant per Salou i PortAventura i en una segona fase es preveu connectar Cambrils i Reus passant per Vila-seca

Per Redacció

Simulació virtual del tren-tramvia al seu pas pel pont de la riera d'Alforja a Cambrils, que va presentar la Generalitat l'any 2010
Simulació virtual del tren-tramvia al seu pas pel pont de la riera d'Alforja a Cambrils, que va presentar la Generalitat l'any 2010 | Cedida

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha licitat l’estudi informatiu del nou tren-tramvia del Camp de Tarragona. El projecte, segons ha informat l'ACN, es preveu que es desenvolupi en dues fases. La primera, de 18,7 quilòmetres, unirà Cambrils i Tarragona, passant per Salou i PortAventura, i fent onze parades aprofitant la línia ferroviària actual. La segona fase, encara per acabar de concretar, preveu connectar Cambrils i Reus passant per Vila-seca, així com alguns ramals que permetessin arribar fins a la futura estació intermodal del Corredor Mediterrani o fins a l’aeroport de Reus. La redacció del projecte està previst que no superi els cinc mesos. A banda, també s’ha tret a concurs públic l’estudi d’impacte ambiental i el pla especial d’infraestructura ferroviària del tren-tramvia del camp de Tarragona.

Primera fase: Cambrils-Tarragona passant per Salou i PortAventura

Segons apareix en el plec de licitació, la primera fase del projecte tindrà 18,7 quilòmetres i connectarà Cambrils i Tarragona, passant per Salou i PortAventura. El tren-tramvia farà onze parades. Les quatre que es preveuen a Cambrils seran l’estació actual de Renfe, una situada a tocar de l’institut Ramon Berenguer IV, una a l’alçada de l’avinguda Manuel de Falla, a Cambrils Badia, i una altra a Vilafortuny. En el seu pas per Salou, el tren-tramvia està previst que s’aturi a prop de l’entrada del càmping Sangulí, a l’actual estació de Renfe, i a la confluència entre la línia ferroviària i la C-31B -carretera de Reus-. El recorregut continuarà cap a l’estació de PortAventura i cap a la comissaria dels Mossos d’Esquadra de Vila-seca. Ja a Tarragona, s’ha definit una parada al Serrallo i la darrera a l’estació de Renfe de Tarragona.

La primera part del traçat està previst que aprofiti el tram desafectat de la xarxa ferroviària entre Cambrils i PortAventura, de 8,5 quilòmetres, i que es defineix com a “tram tramviari” en el plec tècnic. La segona part, fins a Tarragona -10,2 quilòmetres-, seguirà per la línia ferroviària actual “que es mantindrà”. En tot aquest trajecte hi continuarà havent ample ibèric. El traçat en general discorrerà en via única, amb trams determinats en via doble per fer els encreuaments, segons s’explica. A més s’indica que s’haurà d’estudiar la configuració de l’estació de Port Aventura, que farà de frontissa dels trams tramviari i ferroviari. L’estudi informatiu de la primera fase ha d’estar enllestit en un màxim de cinc mesos un cop es proclami la proposta guanyadora i s’ha licitat per un import de 151.734 euros amb IVA.

Segona fase per concretar

Tot i que s’ha tret a concurs l’estudi informatiu de la segona fase, que ha d’unir Cambrils i Reus, en el mateix plec es reconeix que encara hi ha aspectes a determinar, com ara part del traçat, així com alguns dels ramals que s’hauran de construir. De tota manera, el marc de referència que es prendrà serà l’estudi informatiu de la fase 1. Per tant, seran les mateixes empreses que optin a guanyar el concurs les que hauran de proposar com es connectaran les ciutats i les infraestructures.

Entre aquestes connexions hi ha les que s’hauran de fer entre PortAventura i Vila-seca, entre Vila-seca i Reus per la línia actual; i entre Reus i Tarragona, també per la línia ferroviària en funcionament. A més, també es demana la planificació d’un nou ramal que permeti unir Tarragona i PortAventura evitant el pas pel polígon petroquímic.

En el plec tècnic també s’exposa que es tindran en compte les possibles alternatives de connexió amb l’aeroport de Reus i amb el Corredor del Mediterrani. Així, es demana l’estudi dels ramals entre l’estació actual de Cambrils i l’estació de Cambrils Nord –unida al corredor-, una nova connexió amb l’aeroport de Reus i una nova connexió amb l’estació intermodal del Corredor del Mediterrani, que està previst que s’ubiqui al sud de l’aeroport.

El termini de redacció de l’estudi informatiu d’aquesta segona fase estarà condicionat al de la primera, però s’estableix que no serà superior als sis mesos. El valor de licitació és de 381.150 euros amb IVA.

Estudi d'impacte ambiental

A banda també ha sortit a concurs la redacció de l’estudi d’impacte ambiental per valor de 175.851,72 euros amb IVA, que ha d’incloure un estudi de sorolls i vibracions durant les obres i funcionament del tren-tramvia, un estudi d’afectació al patrimoni cultural, i determinar l’afectació a l’arbrat. L’anàlisi s’ha de fer tant de la fase 1 del projecte -cinc mesos- com de la fase 2 -sis mesos-.

Finalment, s’ha licitat el pla especial d’infraestructura ferroviària del tram-tramvia del Camp de Tarragona, que ha de ser “el document urbanístic que regularà el transport ferroviari en els termes municipals objecte de l’estudi informatiu”. S’haurà de redactar en un màxim de cinc mesos i està pressupostat en 95.919,12 euros, IVA inclòs.

 

Comenta aquest article