Informació general

Infraestructures

El ministre de Foment anuncia que el nou traçat ferroviari es posarà en marxa cap a finals d'any

Així ho va fer públic, ahir dimarts, el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, després de recórrer el tram en proves entre les estacions del Camp de Tarragona i de l’Hospitalet de l’Infant

Per Redacció

Imatge del ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, saludant els alcaldes de Cambrils, Mont-roig i Vandellòs abans de pujar al tren a l'estació del Camp de Tarragona
Imatge del ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, saludant els alcaldes de Cambrils, Mont-roig i Vandellòs abans de pujar al tren a l'estació del Camp de Tarragona | Cedida
La variant de Vandellòs del Corredor Mediterrani es posarà en marxa abans de final d’any. Així ho va anunciar, ahir dimarts, el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, després de recórrer el tram en proves entre les estacions del Camp de Tarragona i de l’Hospitalet de l’Infant. El projecte, iniciat fa prop de vint anys, ha suposat una inversió propera als 700 milions euros –dels quals ja estan executats més del 95%–. La variant permetrà eliminar el darrer tram de via única que existia entre Barcelona i València, i reduir el temps de viatge entre ambdues ciutats en 30 minuts. Ábalos va defensar la necessitat de trencar amb l’històric esquema radial d’infraestructures i també va subratllar la inversió de l’executiu espanyol a Catalunya, segons l'ACN.
 
En la seva visita, el ministre de Foment va supervisar els treballs de la variant de Vandellòs. Des de l’estació del Camp de Tarragona, Ábalos va fer un viatge a bord d’un tren de proves de la sèrie 121 fins a la nova estació de l’Hospitalet de l’Infant, on va anunciar aquestes previsions. El trajecte realitzat va durar uns 24 minuts. Al cap de poca estona de sortir el tren va passar per l’intercanviador de la Boella –a tocar de la T-11 i l’aeroport– per canviar d’ample estàndard o europeu a l’ample ibèric. Les dues vies de la variant de Vandellòs s’han construït inicialment amb un ample de 1.668mm però amb travesses polivalents per moure els rails a l’ample internacional, de 1.435mm, un cop s’enllesteixi el conjunt del corredor.

Un cop completada la construcció de la infraestructura i de les instal·lacions, fins ara trens laboratori d’Adif i de tipus comercial han completat diverses proves en els trams d’ample internacional i convencional. La planificació preveu que durant l’octubre es facin les proves de fiabilitat, que constitueixen la darrera fase abans del procés de formació de maquinistes. En paral·lel, s’està avançant en la tramitació administrativa necessària per a l’homologació de la nova infraestructura i el conjunt dels sistemes, i la obtenció de les autoritzacions preceptives per part dels organismes competents abans de la posada en servei del tram. El nou traçat, que és apte per a l’Alta Velocitat i el tràfic mixt de passatgers i mercaderies, connectarà el corredor mediterrani des de Vandellòs amb la línia de l’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa i amb la línia d’ample convencional Tarragona-Reus.

El projecte consta de 64,1 quilòmetres, amb els ramals de connexió inclosos. Les principals infraestructures construïdes són el túnel de les Rojales, de 1.910 metres, i viaductes que sumen més de nou quilòmetres de longitud. També s’han construït noves estacions a l’Hospitalet de l’Infant i Cambrils.

Una reivindicació justificada

El ministre Ábalos va subratllar que el nou projecte permetrà augmentar la capacitat i l’operativa per a tota mena de tràfics en un tram que encara avui és de via única i reduir uns 30 minuts el temps de viatge per ferrocarril entre Barcelona i València. "Després de tants anys aquesta és una demanda històrica que en breu serà realitat i que no té justificació. En un moment que tenim més de 3.000 quilòmetres d’Alta Velocitat i trens que van a 300 quilometres per hora, dues àrees metropolitanes que aglutinen més del 10% de la població de l’Estat i que estan separades per poc més de 350 quilòmetres encara no disposen d’una connexió ferroviària inferior a tres hores", va reconèixer el ministre, qui va insistir que la voluntat d’apostar per un sistema no radial d’infraestructures és “una necessitat real”.
 
A l'acte també hi van assistir l'alcalde de Mont-roig, Fran Morancho, el de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, Alfons García i l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, així com representants d'altres ajuntaments del territori. També hi va acudir el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, i els presidents de Renfe i Adif, entre d'altres.
Imatge de les vies de la nova variant de Vandellòs del corredor mediterrani en un punt entre Cambrils i el nus de Vila-seca

 

L’Apunt

Un nou termini, serà el definitiu?

Un nou ministre ha visitat les obres del nou traçat ferroviari i ha donat un nou termini. Serà aquest el definitiu?. L'anterior data oficial assegurava que aquest tram entraria en funcionament l'abril d'aquest 2018, cosa que no va succeir. Aquesta data la va donar a principis del 2017 el llavors ministre de Foment Íñigo de la Serna en una trobada bilateral que va mantenir amb els consellers de Territori, Josep Rull, i de Governació, Meritxell Borràs, a la seu de la Conselleria de Territori de la Generalitat.

Les obres del Corredor Mediterrani a Cambrils es van iniciar l'abril de 2008 amb l'inici de la construcció dels viaductes que formen part d'aquesta línia. Aquell mateix any 2008, concretament el mes de setembre, el llavors alcalde de Cambrils, Robert Benaiges, manifestava que les obres anaven pel bon camí i que les previsions eren que l'any 2011 "o com a màxim el 2012" els trens ja circularien pel nou traçat. El cert, però, és que el mes de desembre de 2010 les obres del nou traçat ferroviari es van aturar sense cap explicació i no es van reprendre fins tres anys després, cap a finals de 2013. Un any abans d'aquesta data, el juliol de 2012, la llavors ministra de Foment, Ana Pastor, donava una nova data per a l'acabament de les obres i assegurava que l'any 2015 estaria tot enllestit.

Comenta aquest article