L'Ajuntament prepara una nova ordenança sobre contaminació acústica
Imatge aèria de l'Eixample Platja, un dels barris del nucli urbà de Cambrils que presenta força soroll ambiental |
Els regidors de Medi Ambient Salvador Matas i el de Promoció de Ciutat Oliver Klein van avançar a Revista Cambrils Diari Digital alguns dels detalls del que serà aquesta nova normativa. Tal com explicava Salvador Matas, a Catalunya existeix des de fa uns tres anys una llei que regula la contaminació acústica i que aleshores marcava un període de temps en què els ajuntaments haurien de redactar les seves ordenances municipals. Tot i això, "el que faltava entre la llei i els ajuntaments era el reglament per desenvolupar-ho". Segons Matas, des de l'entrada de l'actual equip de govern, "era un tema que ens havíem plantejat, però no era possible tirar-ho endavant perquè la regulació legal no estava prou desenvolupada per tenir cobertura legal". Des de fa uns mesos, ja es disposa d'aquest reglament per poder enllestir l'ordenança municipal.
Mapa de capacitat acústica
Una de les accions que contempla aquesta ordenança municipal és el que s'anomena mapa de capacitat acústica, és a dir, una radiografia acústica i sonora de Cambrils en cadascuna de les seves zones i carrers. Aquest mapa es configura mitjançant mesures in situ a diferents carrers i a unes determinades hores. Per exemple, hi ha les zones més properes a les artèries de comunicació com l'N-340 o a la via del tren, que són les zones amb una emissió de volum més elevat, mentre que també hi ha unes zones intermèdies i unes zones residencials on l'índex de so és molt més baix. Segons va explicar el regidor de Promoció de Ciutat Oliver Klein, "la Generalitat dóna uns paràmetres segons el tipus de ciutat i com els hauria de complir. Ens van enviar un mapa general de com podria ser el cas de Cambrils i nosaltres hem treballat en la distribució en zones, segons l'experiència que tenim de queixes i molèsties al llarg dels anys, depenent de cada barri. Per exemple, els carrers de la rambla de Jaume I o l'Eixample Platja són molt poblats, amb molts cotxes i amb un soroll d'ambient força elevat".
Control del soroll generat per vehicles i locals
Per a l'elaboració d'aquesta nova ordenança hi ha hagut un treball conjunt entre els diferents departaments de l'Ajuntament que intervenen "en activitats que generen algun soroll", com és el cas de l'Àrea d'Activitats Econòmiques que gestiona la concessió de llicència d'activitats econòmiques i comercials. En relació a l'afectació sobre la concessió de llicències d'obertura d'establiments i locals, Oliver Klein va comentar "que existeix en casos de locals musicals o bars, on sí hi ha un control de mínims i màxims per no molestar. Amb la nova ordenança es farà un control en les activitats que ja existeixen, de manera continuada, tot i que des de l'Àrea d'Activitats Econòmiques ja ho veníem fent".
També es regularan totes les construccions dhabitatges, ja que incorporaran uns elements daïllament acústic, per evitar molèsties en zones d'alt nivell de contaminació acústica. I també es regularà el soroll produït per les motos. Fins ara, la llei no emparava aquest tipus d'actuacions en casos de molèstia acústica produïda per aquests vehicles, i amb la nova ordenança s'establirà un protocol d'actuació de la Policia Local sobre què cal fer quan es detecti una moto que sobrepassi els nivells acústics.
D'altra banda, tal com explicava Salvador Matas, "quan aquesta ordenança estigui en vigor, hi haurà un període intermedi transitori fins que es vagi aplicant, però a mig termini veurem una millora molt clara, perquè es controlaran molt més aquest tipus dactivitats i lAjuntament exigirà una sèrie de mesures correctores perquè limpacte sigui mínim."
Reduir les molèsties provocades per l'excés de soroll
Segons va comentar Salvador Matas, aquesta ordenança també planteja uns objectius determinats i que des dels departaments de l'Ajuntament s'hauran d'arbitrar mesures per arribar-hi. Per exemple, "si en un carrer hi ha un excés de soroll s'haurà d'actuar amb els locals de la zona, s'haurà de reduir la velocitat dels vehicles i fer un control de les motos o potser es plantejarà la possibilitat d'adequar un asfalt sonoreductor", explicava Matas.
El regidor de Medi Ambient també manifestava que "l'ordenança és una normativa que s'ha d'aplicar al llarg del temps i que no pot resoldre els problemes que hi hagi l'endemà de la seva posada en marxa. A mig termini ens ha de donar un resultat molt positiu". A banda, Matas també va afirmar que Cambrils serà un dels primers ajuntaments de Catalunya que tindrà aquesta ordenança en vigor, "fet que demostra la sensibilitat de l'equip de govern amb aquesta problemàtica. El soroll és una font de molèsties i un element contaminant".