Comunicació
El Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat tanca amb èxit després de reunir 180 editors a la Seu d'Urgell
Representants de Revista Cambrils i revistacambrils.cat, membres de l'AMIC, van ser presents en aquest congrés que es va celebrar els passats 24 i 25 d'octubre
El Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat va tancar amb èxit la primera edició, celebrada dijous 24 d'octubre i divendres 25 d'octubre a la Seu d'Urgell. La sala Sant Domènec va acollir els 180 inscrits del 1r Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, organitzat per l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC). A banda de la creació de comunitats, els principals eixos de la trobada tenen a veure amb la transformació tecnològica i el model de negoci d'aquestes publicacions. Representants de Revista Cambrils i revistacambrils.cat, membres de l'AMIC, van ser presents en aquest congrés.
El president de l'AMIC, Ramon Grau, va explicar que s'havia volgut focalitzar el congrés en l'àmbit del Pirineu perquè considera que aquest territori pot servir d'exemple de cara a explicar la importància que tenen els mitjans de proximitat com a "eina d'identitat i arrelament" en comunitats que "necessiten molt que hi hagi mitjans petits, però forts". A més, va afegir que la seva incidència pot contribuir a "evitar el despoblament en tots els sentits".
Des de l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) es va destacar l'ampli ventall de perfils vinculats a l'àmbit de la comunicació que van assistir a l'esdeveniment i van valorar positivament els continguts que s'havien tractat en les diferents ponències. En aquest sentit, es va veure amb bons ulls el model de subvencions del País Basc, que destina ajudes per a finançar una part dels costos de producció d'aquest tipus d'empreses. El president de l'AMIC, Ramon Grau, considera que s'han de tindre en compte altres factors, a banda del de l'audiència, a l'hora d'atorgar subvencions. Així, veu interessant que les ajudes es calculin en funció dels "costos estructurals" de les empreses, ja que en el cas del País Basc els recursos públics serveixen per a pagar un 30% dels seus costos de producció.
Assistència de més de seixanta persones procedents de fora de Catalunya
Grau es mostrava satisfet per com s'havia desenvolupat el Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, tenint en compte l'elevada assistència que s'havia registrat de persones provinents de diferents punts, com ara País Basc, País Basc Nord, Navarra, Aragó, Catalunya del Nord, l'Ariege, Andorra, Catalunya, Illes Balears i País Valencià. A més, va destacar la qualitat de les ponències, que havien versat sobre els eixos temàtics del model de negoci, la tecnologia i la creació de comunitats.
Davant l'èxit que ha tingut la trobada, l'organització es planteja dur a terme una segona edició en un futur. A banda de les presentacions, el congrés tenia com a objectiu fomentar un espai d'intercanvi d'experiències entre els professionals de la comunicació que hi han assistit. D'entre els temes que s'han posat sobre la taula, hi ha el de les mètriques per als mitjans de comunicació i per a la creació de comunitats de lectors, la presència de les dones als mitjans, la intel·ligència artificial en la gestió de les xarxes socials o la relació entre comunicació i comerç.
El congrés, en el qual han participat més d'una seixantena de persones procedents de fora de Catalunya, ha estat un projecte desenvolupat en xarxa amb l'impuls de l'AMIC i la participació de les associacions basques (HEKIMEN i TOKIKOM), a més de professors d'universitats i la dinamització per part de Mediàtic.