Informació general

Ensenyament

L'escola Joan Ardèvol serà un institut escola el curs 2020-2021

El Departament d'Educació de la Generalitat obrirà com a mínim 26 nous instituts escola el curs vinent. Cinc seran fusions entre dos centres i la resta, 21, seran ampliacions d'escoles de Primària

Per ACN

Imatge d'arxiu d'una entrada a l'escola Joan Ardèvol
Imatge d'arxiu d'una entrada a l'escola Joan Ardèvol | Lluís Rovira i Barenys
El Departament d'Educació de la Generalitat obrirà com a mínim 26 nous instituts escola el curs vinent. Cinc seran fusions entre dos centres i la resta, 21, seran ampliacions d'escoles de Primària. De fet, un d'aquests instituts escola serà l'escola Joan Ardèvol que ampliarà el seu alumnat amb l'etapa de Secundària. Actualment, el centre acull les etapes d'Educació Infantil i Educació Primària.
 
L'objectiu, segons s'ha informat des del Departament d'Ensenyament, és donar continuïtat al projecte educatiu dels infants al llarg de totes les etapes obligatòries, lluitar contra la segregació escolar, millorar l'absentisme d'alguns instituts i afavorir la lluita contra el despoblament a les zones que es van veure afectades per la implantació de l'ESO. Per això, Educació estén el model, fins ara molt urbà, a zones rurals per ''revertir allò que la LOGSE va significar contra l'escola rural''. Així ho va explicar, ahir, el conseller Josep Bargalló, que va assegurar que es podran tirar endavant fins i tot amb pròrroga pressupostària.

Unificar l'ensenyament dels 3 als 16 anys

Els 26 nous instituts escola se sumaran als 53 ja existents i en total, el curs vinent, funcionaran 79 centres amb aquest model, que unifica l'ensenyament entre els 3 i els 16 anys en un sol espai físic. Els nous centres suposaran una oferta de 46 grups de primer d'ESO, distribuïts en projectes de dues línies a Primària i Secundària en 15 casos, projectes d'una línia a Primària i dues a la Secundària, en deu més, i en sis casos, es recorre a centres d'una sola línia en les dues etapes educatives. D'aquesta manera, el Departament dóna resposta a les demandes dels serveis territorials que han apostat per aquest model tenint en compte les necessitats d'escolarització en el temps, els projectes educatius de continuïtat i la realitat de la zona.

Per al conseller Josep Bargalló, el primer impuls dels instituts escola es va donar com a eina de lluita contra la segregació escolar i l'absentisme en centres d'alta complexitat. Bargalló ha assegurat que, tot i que considera que el model ''ideal'' –ha recordat que és el més habitual arreu d'Europa'', és el que compacta tot l'ensenyament obligatori en un mateix edifici i ha lamentat que la LOGSE ''ho va trencar''. Tot i reconèixer que les raons educatives són ''segurament encertades'', ha criticat que la llei no va preveure inversió en edificis, ni el desequilibri territorial que podia suposar. Per això, segons Bargalló, el Departament referma l'aposta per aquesta unificació que implica un projecte ''coherent'' entre les diferents etapes educatives i no un projecte ''únic''. Bargalló ha conclòs que ''si no fos una bona oferta, la concertada no ho faria''.

26 nous instituts escola repartits pel territori

A les Terres de l'Ebre, Tortosa obrirà l'institut escola El Temple, el cinquè d'aquests serveis territorials. A Tarragona, Coma-ruga i Cambrils són els municipis que es podran beneficiar d'aquests nous centres on s'aconseguirà una millor distribució de l'alumnat i s'evitarà que alguns dels alumnes arribin a casa molt tard.

Horaris saludables

Tal com ja fan els instituts escola impulsats el curs passat, els 26 nous centres que entren en aquest model el curs vinent implantaran horaris saludables i els alumnes podran dinar al centre entre les dotze del migdia i les dues de la tarda. Així ho va explicar el secretari de polítiques educatives, Carles Martínez, que va destacar que d'aquesta manera s'estalviaran que l'alumnat d'algunes zones hagi de dinar passades les quatre de la tarda.

Bargalló va explicar que la conversió d'escoles en institut escoles permet que els alumnes d'ESO tinguin menjador. Va recordaR que abans de la LOGSE, en tenien, després es va passar a les cantines i en època ''de retallades'' es van deixar de fer aquestes cantines. El conseller va explicar que els instituts que es construeixen es fan amb cantina i que l'aposta del Departament és que els alumnes de Secundària puguin menjar-hi també.

L’Apunt

Reunió de treball a l'Escola d'Hoteleria i Turisme, aquest matí
Aquest matí, a l'Escola d'Hoteleria i Turisme de Cambrils, s'està fent una reunió de treball on hi participen el president de Consell Català de Formació Professional –Fabian Mohedano–, el delegat del Govern al Camp de Tarragona –Òscar Peris–, el director dels Serveis Territorials d'Educació a Tarragona –Jean Marc Segarra–, el regidor de l'Ajuntament de Cambrils –Alejandro Garcia–, la tècnica d'Ensenyament de l'Ajuntament de Cambrils –Hortènsia Grau– i el director de l'Escola d'Hoteleria i Turisme –Jordi Jardí–, entre d'altres càrrecs.

Comenta aquest article