Informació general

Hab

S'inaugura l'Oficina Local de l'Habitatge, a l'edifici del Forn del Tallero

Després de molts anys amb l'edifici tancat i pendent de la seva estrena, aquest passat divendres a la tarda va tenir lloc l'acte d'inauguració de les noves instal·lacions de l'Oficina Local de l'Habitatge de Cambrils, a l'edifici del forn del Tallero

Per Berta Ruiz

L'edifici del Forn del Tallero, aquest passat divendres, amb l'antic forn a la part inferior de l'edifici
L'edifici del Forn del Tallero, aquest passat divendres, amb l'antic forn a la part inferior de l'edifici | Lluís Rovira i Barenys

Després de molts anys amb l'edifici tancat i pendent de la seva estrena, aquest passat divendres a la tarda va tenir lloc l'acte d'inauguració de les noves instal·lacions de l'Oficina Local de l'Habitatge de Cambrils, a l'edifici del forn del Tallero. L'acte es va encetar amb un torn de parlaments a càrrec de la regidora de Benestar, Drets Socials i Salut, Hélène Arcelin, el cap del Servei Territorial d’Habitatge de la Generalitat a Tarragona, Josep Maria Juncosa i l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza.

Hélène Arcelin: "Avui podem fer un salt qualitatiu en el servei"

Per començar, la regidora de Benestar Socials, Drets Socials i Salut –Hélène Arcelin– va explicar que, "avui obrim un servei que s'ha impulsat amb molt d'esforç i la convicció en la necessitat d'oferir un servei integral d'habitatge per a Cambrils i des de Cambrils. El servei de borsa d'habitatge té una trajectòria a Cambrils des de l'any 2004 fins 2018; una atenció descentralitzada que s'ha ofert des de diferents serveis: la borsa d'habitatge, els serveis socials i l'oficina tècnica d'inclusió social. Per aquest motiu, l'any 2018 es va sol·licitar a l'Agència Catalana d'Habitatge la creació d'una Oficina Local d'Habitatge per al nostre municipi per centralitzar-ho en un únic servei. Avui podem fer aquest salt qualitatiu en el servei, donar una resposta en matèria d'habitatge i oferir tots els tràmits que fins ara es gestionaven des del Consell Comarcal del Baix Camp. S'oferiran serveis d'àmbit tècnic i social i s'ampliaran serveis que ja s'estaven tramitant fins ara: tramitació d'ajuts, assessorament de préstecs, consum energètic, habitatges de protecció oficial..."

Per la seva part, el cap del Servei Territorial d’Habitatge de la Generalitat a Tarragona, –Josep Maria Juncosa– va afegir que, amb la posada en marxa d'aquesta oficina s'incrementarà la qualitat del servei i el ventall de tramitacions. Des de Cambrils, segons va explicar Juncosa, es podrà oferir tot tipus d'informació de les polítiques socials de l'Agència Catalana de l'Habitatge, ajuts, control d'expedients i tramitació de cèl·lules d'habitabilitat, ajuts de rehabilitació d'edificis que poden arribar al 80% del pressupost i les diferents línies de subvenció.

Camí Mendoza: "Serà un edifici important per Cambrils i per al barri"

Finalment, l'alcaldessa va cloure el torn de parlaments explicant que, "recordo quan era petita que anàvem a comprar el pa al forn de pa i en aquest barri hi havia cinc forns: al carrer Major, al carrer de Borràs, i al carrer del Cardenal Vidal i Barraquer hi havia tres –cal Garriga, cal Joan Saborit i el forn del Tallero–. Gràcies a l'impuls dels diferents governs de l'ajuntament s'ha fet possible que aquest forn tan tradicional avui es conservi. L'any 2003, l'Ajuntament –aprofitant la llei de barris– va comprar l'edifici per a fer-hi un equipament municipal. Un edifici que ha estat tancat durant molts anys, però la voluntat del govern anterior i l'actual, han fet possible obrir les portes". Segons va manifestar l'alcaldessa, "aquest serà un edifici important per Cambrils i per al barri amb dues parts: la part cultural –el forn i un espai museístic– i la part de serveis a l'habitatge".

Preservació d'un forn tradicional

Després dels parlaments, el director del Museu d'Història –Gerard Martí– va ser l'encarregat d'explicar els detalls del forn –amb una construcció tradicional– que calia preservar i que a partir d'ara serà un nou espai museístic dins del Barri Antic. Martí va detallar tot el procés que s'ha seguit per preservar-lo, així com la seva història. Quan es va adquirir l'edifici, el forn conservava diferents objectes tant de la família que hi va viure com objectes propis del forn com una pastera antiga. Hi havia la part de l'obrador i també una part de botiga que va tenir la família Lluch com a llogaters durant uns anys. El director del Museu d'Història va explicar que durant molts anys, el forn va exercir una tasca d'autosuficiència entre els veïns que hi anaven a coure el pa o d'altres aliments. També es va comptar amb el testimoni d'Anna Maria Ortoneda "Tallera", membre de la família que va viure a l'edifici i que va donar el renom al Forn del Tallero. De fet, Ortoneda va explicar que el renom venia de la seva àvia que era carnissera i que per això li deien "la tallera" de tallar la carn.

L’Apunt

Fruit del Pla de Barris iniciat l'any 2006
El Forn del Tallero és un dels edificis del Barri Antic que es va restaurar fruit del Pla de Barris de l'any 2006. Aquest Pla de Barris, que va comportar la reforma dels carrers del Barri Antic i la recuperació de l'edifici de la Torre del Llimó a més del Forn del Tallero, no va finalitzar definitivament fins a finals de l'any 2016 amb la recepció de l'edifici de la Torre del Llimó, que es va posar en marxa a principis del 2017. Després d'això, l'associació de veïns el Portal va engegar un procés participatiu que va culminar amb una jornada de treball i un dossier sobre el "Pla de dinamització i acció local" al Barri Antic. Després d'això i ja a l'any 2018, es van fer dues sessions participatives al Barri i alguna reunió amb els responsables municipals. Entre les reivindicacions veïnals hi figurava que s'obrís l'edifici del Forn del Tallero, cosa que finalment ha succeït aquest mes de desembre.

Comenta aquest article

Galeries relacionades