Informació general

Igualtat

L'Ajuntament impulsa una campanya per a una comunicació no sexista

Per Berta Ruiz

Presentació de la campanya de comunicació no sexista. D'esquerra a dreta: Hèléne Arcelin, Camí Mendoza i Mònica Romano
Presentació de la campanya de comunicació no sexista. D'esquerra a dreta: Hèléne Arcelin, Camí Mendoza i Mònica Romano | Berta Ruiz

L’Ajuntament de Cambrils ha engegat una campanya per a una comunicació no sexista. La campanya es difondrà a través de tres materials: una guia pràctica que facilita les diferents formes gramaticals no sexistes, una alfombreta de ratolí que resumeix la guia per tenir-la sempre present i cartelleria per a una publicitat inclusiva. Aquests materials, dissenyats per l’empresa Cprint, s’adrecen específicament al personal de l’ajuntament i les entitats públiques vinculades però poden ser útils per a tota la ciutadania. Es poden descarregar des de l’enllaç: https://www.cambrils.cat/igualtat/ambits-tematics/llenguatge-no-sexista. Ahir al matí va tenir lloc la roda de premsa de presentació d'aquesta campanya a càrrec de l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza; la regidora de Benestar, Drets Socials i Salut, Hélène Arcelin, i la tècnica d’Igualtat, Mònica Romano.

Hèléne Arcelin: "Cal visibilitzar la igualtat entre homes i dones, perquè allò que no s'anomena no existeix"

La campanya dóna resposta a l’obligació legal i moral de les administracions públiques i a la implementació del Pla d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes de l’Ajuntament de Cambrils, en referència a l’acció de garantir un ús no discriminatori en el llenguatge i la comunicació de la corporació. Els nous materials complementen la formació específica en aquesta matèria que ja va rebre el 2017 el personal responsable dels diferents departaments.

En la presentació, l'alcaldessa de Cambrils –Camí Mendoza– va deixar palès el compromís del govern municipal amb les polítiques d'igualtat i el deure moral que té l'administració en aquest tipus de mesures per anar canviant la societat cap a una mirada no sexista. Per fer-ho possible, segons va comentar Mendoza, cal incidir en una comunicació institucional igualitària amb un llenguatge, imatges i publicitat sense sexisme, ni estereotips, ni discriminació de cap mena. Per la seva part, la regidora Hélène Arcelin va explicar que cal treballar per assolir una comunicació inclusiva, no sexista i deixant d'utilitzar el genèric masculí que exclou les dones. Segons Arcelin, "cal visibilitzar la igualtat entre homes i dones, perquè allò que no s'anomena no existeix".

Els materials

La guia breu de comunicació no sexista facilita diferents formes genèriques i expressions despersonalitzades per a l’ús d’un llenguatge no sexista amb exemples pràctics de frases inclusives, inclou un decàleg de recomanacions per a la utilització no sexista de les imatges i acaba amb un breu recull lèxic i una llista de fonts d’informació.

L’alfombreta és un breu resum de la guia, que recull conceptes i exemples quotidians en l’ús administratiu del llenguatge i en referència a l’ús de les imatges. Els cartells faciliten els indicadors per identificar el sexisme i alhora detallen els aspectes que ha de tenir la publicitat per ser inclusiva.

La tècnica d’Igualtat ha explicat que el llenguatge té una càrrega ideològica patriarcal i transmet una visió del món particular i uns valors basats en els interessos dels grups dominants. En aquest sentit, Romano va defensar que a través del llenguatge es poden produir canvis socials i va lamentar que en els diferents elements de la comunicació encara siguin tan presents els estereotips i rols de gènere tradicionals, l’objectualització i la hipersexualització. Segons va comentar Romano cal eradicar els estereotips i rols tradicionals de gènere en les imatges i la publicitat. Per parlar d'una forma inclusiva, tal com va apuntar la tècnica d'Igualtat, cal nomenar el femení, alternar l’ús del femení i el masculí, utilitzar termes genèrics que englobin dones i homes, i utilitzar el genèric masculí de forma excepcional. De la mateixa manera, s’ha de donar representació de les dones i els homes en les imatges i la publicitat, mostrant-se de forma equitativa en tots els àmbits, quotidians i professionals, lliures d’estereotips i rols de gènere.

Comenta aquest article