Consum
L'Oficina de Consum del Baix Camp va realitzar més de 3.000 tràmits el 2019
L’Oficina de Consum del Baix Camp ha clos el 2019 amb un total de 3.052 tràmits en matèria de consum, un 20% més que l’any anterior. De forma específica, ha rebut un total de 1.270 consultes, 800 reclamacions, 53 queixes i 30 denúncies. També ha tancat 707 mediacions i ha gestionat 192 expedients d’arbitratge. L’Oficina dona servei als 28 municipis de la comarca. El nombre de consultes (1.270) ha estat superior a les de l’any anterior (1.050), la major part de les quals s’han rebut de manera presencial.
Pel que fa a les reclamacions, hi ha una gran diversitat de sectors que engloben les tramitades per l’organisme, tot i que les telecomunicacions i els subministraments bàsics, com la llum, l’aigua i el gas, han tornat a desmarcar-se sobre la resta amb les següents xifres: 286 reclamacions al sector telecomunicacions (36% del total, un percentatge similar al de 2018) i 100 reclamacions als subministraments bàsics (13%).
Telecomunicacions i subministraments bàsics, els sectors més reclamats
Els motius de les reclamacions al sector telecomunicacions segueixen sent els ja coneguts: les controvèrsies relacionades amb una facturació indeguda, tenint en compte l’acord a l’inici del contracte; els serveis no prestats per les persones consumidores i que, no obstant, són facturats per les companyies telefòniques, com és el cas dels serveis premium o de tarifació addicional; les dificultats i obstacles que les companyies imposen a l’hora de sol·licitar la baixa dels serveis, i per últim, les suplantacions d’identitat en el moment d’iniciar la contractació.
El sector dels subministraments bàsics, especialment el de la llum, també protagonitza bona part de la tasca de l’ens a l’hora de tramitar les reclamacions i iniciar la mediació corresponent. Continua sent un aspecte molt notori el fet de rebre factures amb un import molt elevat, que provenen de presumptes anomalies detectades per manipulació del comptador, de la qual, en la gran majoria d’ocasions, les persones reclamants no en tenen constància.
Per nombre de reclamacions, a aquests dos sectors els segueixen: transport aeri (37), vehicles (35), assegurances (30), centres d’estètica (19), teatres i parcs (14), vendes a distància (12), dentistes (12), agències de viatges (12) i electrodomèstics (11), entre altres.
Tenint en compte la distribució de les reclamacions de cada municipi de la comarca, Reus ésla població amb un major nombre: 472, que es tradueix en un 59% del total. Segueixen Cambrils amb 94, Mont-roig del Camp amb 48, Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant amb 25, Riudoms amb 22 i la Selva del Camp amb 18.
La majoria de les queixes han anat encaminades a manifestar el descontentament o mal tracte rebut en la prestació d’un servei, majoritàriament en el sector de la restauració. Aquestes han passat de les 36 rebudes al 2018 a les 53 al 2019. Les denúncies han augmentat de manera significativa respecte l’any 2018, passant de 9 a 30 el 2019.
Incrementa el nombre de mediacions
Pel que fa a les mediacions, l’organisme ha tancat 707 sol·licituds (front les 577 de l’any anterior), de les quals gairebé el 59% s’han clos amb un acord per mediació, és a dir, que s’ha atès la petició del consumidor o s’ha arribat a un acord entre les parts.
Referent a les actuacions realitzades en matèria d’arbitratge, durant el 2019 s’han dictat un total de 119 laudes, quasi el doble que l’any 2018. També s’han arxivat 73 expedients abans d’arribar a dictar-se el laude, per haver arribat a un acord entre les parts. Cal recordar que l’arbitratge és un sistema extrajudicial gratuït i que els laudes són vinculants i tenen el mateix efecte que una sentència judicial.
Per últim, gràcies al servei itinerant de l’Oficina de Consum als municipis de Mont-roig del Camp i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant s’ha atès a un total de 58 persones en el seu propi municipi, evitant que s’hagin hagut de desplaçar a la seu de l’Oficina, ubicada a la plaça de la Patacada de Reus. Inicialment hi ha fixat un dia al mes per fer aquesta atenció itinerant, però sempre s’ha de sol·licitar cita prèvia.