Informació general

S’incrementen les zones blaves de cara a la propera temporada d’estiu

Per Lluís Rovira i Barenys

De l’1 de juny fins al 30 de setembre Cambrils disposarà de dos nous trams de zona blava. L’un estarà delimitat a l’avinguda dels Països Catalans, entre els carrers de les Balears i d’Andalusia, i suposarà la incorporació de 33 noves places d’aparcament regulat amb parquímetre. L’altre tram assenyalat com a zona blava és una part de la rambla de Jaume I, entre els carrers de Ramon Llull i de J.S. Elcano, en el qual es comptabilitzen un total de 44 places d’aparcament. Per a aquesta propera temporada d’estiu es preveuen un total de 949 places d’aparcament en zona blava al Port de Cambrils. Entre aquestes, però, no hi figuren les de la plaça del Pòsit. A hores d’ara hi ha obert un procés de negociació amb la Confraria de Pescadors per determinar les condicions d’un futur aparcament regulat aquest estiu, un cop l’edifici del Pòsit estigui a terra.

Zona blava a tota la Rambla

L’any passat ja es va estrenar com a zona blava un altre tram de l’avinguda dels Països Catalans juntament amb els carrers de Ferran Sors i d’Eduard Toldrà. Les zones blaves, doncs, s’han anat estenent, d’any en any, pel sistema de taca d’oli. El que ha sorprès, però, ha estat la delimitació parcial que s’ha fet a la rambla de Jaume I. El regidor de Seguretat Ciutadana, Jordi Savall, explica que no s’ha fet zona blava a tota la rambla per qüestions de pressupost, “l’any vinent es mirarà d’ampliar la zona blava a tota la rambla de Jaume I. Enguany no s’ha fet per una qüestió de pressupost a l’hora de comprar els parquímetres. En la nova zona blava que es delimita enguany s’hi han d’instal·lar quatre parquímetres i de moment només els podem llogar, ja que no podem fer la inversió de compra fins que no firmem el crèdit. Ara, el que està clar és que la Rambla ha d’acabar sent tota zona blava durant la temporada d’estiu”. Segons ha explicat Savall, la Unió de Botiguers ha demanat que s’ampliïn les zones blaves.

Bonificacions

Des de fa uns quants anys existeixen unes targetes de bonificació amb un descompte del 40% sobre el preu d’estacionament. Qualsevol cambrilenc les pot adquirir a la seu de la Policia Local de Cambrils. Ara bé, el regidor de Seguretat Ciutadana no descarta que de cara a l’any vinent, quan tota la rambla de Jaume I sigui zona blava durant la temporada d’estiu, es pugui aplicar un altre tipus de bonificació als veïns. Jordi Savall reconeix que a la Rambla hi viu molta gent durant tot l’any, a diferència d’altres carrers on també hi ha zona blava.

§ Zona blava al voltant del pàrquing de la Concòrdia§

Els carrers propers a l’aparcament de la plaça de la Concòrdia, tant de Cambrils com de Vinyols i els Arcs, també se senyalitzaran com a zones blaves un cop el pàrquing de la plaça de la Concòrdia estigui en funcionament. Els límits d’aquesta futura zona blava els marcarà el carrer de Roger de Flor, pel que respecta a Cambrils, i el barranc del Regueral, pel que respecta a Vinyols, tal i com va quedar estipulat en el conveni que es va fer per al pàrquing de la plaça de la Concòrdia. El que és evident, doncs, és que hi ha una clara tendència a anar implantant zones blaves de temporada.

§ S’estudia implantar zona blava a la plaça de l’Ajuntament§

En aquests moments s’està estudiant la possibilitat de convertir en zona blava la part central de la plaça de l’Ajuntament a partir del proper mes d’octubre. En aquest cas la zona blava funcionaria en un horari diferent al de la resta de la població. En aquest cas funcionaria com a zona de pagament des de dos quarts de 10 fins a dos quarts de 2. La particularitat d’aquesta zona blava és que estaria envoltada de places de no pagament, pensades per a l’ús de la gent que treballa en aquesta zona.

§ L'APUNT HISTÒRIC Incidents, ara fa 12 anys, per la implantació de les zones blaves a la rambla de Jaume I§

El 31 de juliol de 1993, els veïns van tallar la circulació a la Rambla i al passeig Miramar com a protesta per les zones blaves, cosa que va provocar un important col·lapse circulatori
Ara fa 12 anys, la implantació de zones blaves a la rambla de Jaume I, al carrer de les Barques i altres zones del Port va desencadenar tot un seguit d’episodis d’enfrontament i crispació entre veïns, comerciants i grups polítics a l’oposició, per una part, i el govern municipal, per una altra. La implantació de la zona blava a la rambla de Jaume I, sobretot, no va ser ben rebuda. Les queixes de veïns i comerciants anaven dirigides a la rigidesa i l’excés de control que aplicaven els vigilants d’aquestes zones blaves als vehicles que s’hi aturaven. El primer incident al carrer es va produir el 2 de juliol de 1993, dia en què un grup de comerciants i veïns van tancar la Rambla durant més d’una hora amb cotxes entravessats, contenidors i mobiliari. L’espurna havia saltat quan els vigilants havien reclamat el tiquet a dos comerciants d’aquest carrer que hi tenien el cotxe estacionat. La protesta veïnal va anar creixent i es van arribar a recollir 2.097 firmes de protesta en contra de les zones blaves. En aquest procés no van faltar les reunions entre les dues parts, una de les més tenses va ser la que es va produir el 27 de juliol a la sala de plens de l’Ajuntament. Sense arribar a cap acord definitiu, veïns i comerciants van fer una nova demostració de força contra les zones blaves el 31 de juliol. Aquell dia els opositors a les zones blaves van tallar la circulació a la rambla de Jaume I i al passeig Miramar, la qual cosa va provocar un gran col·lapse circulatori a la zona del Port. Després d’aquesta acció de protesta es va saber que les forces antiavalots de la Guàrdia Civil havien estat a punt d’actuar contra els manifestants en cas de nous incidents. Concretament es va parlar que el diumenge 1 d’agost hi havia 12 vehicles de la Guàrdia Civil amb tres agents en cadascun d’ells, a més de 12 agents més vestits de paisà. També hi havia una tanqueta antiavalots preparada per actuar.

Finalment, una reunió amb els representants de les diferents parts celebrada a l’Ajuntament el 30 de setembre va desbloquejar la situació. El govern municipal anunciava la retirada de la zona blava a la rambla de Jaume I.

D’opositor a impulsor

L’actual regidor de Seguretat Ciutadana, Jordi Savall, va ser una de les persones que ara fa 12 anys va viure en primera persona la protesta ciutadana contra les zones blaves. En aquell moment, Savall era un dels representants del sector opositor, com a veí i comerciant de la rambla de Jaume I. Justament ara, dotze anys després, n’impulsa la seva implantació. El regidor considera que aquesta implantació que es fa ara és molt diferent a com es va fer fa 12 anys, “en el seu dia es van imposar les zones blaves sense consensuar res. A més, llavors es van voler posar en vigor durant sis mesos i els vigilants d’aquestes zones eren excessivament rigorosos i amenaçants. Entre unes coses i les altres hi va haver un clamor popular contra les zones blaves”.

§ Es pavimenta la rambla de Jaume I§

Obres d’asfaltatge en un tram de la rambla de Jaume I
Aquest mes d’abril s’han fet les obres de pavimentació de la rambla de Jaume I, que en un principi s’havien anunciat per al mes de maig. Segons va comentar l’alcalde, Robert Benaiges, “va sortir l’oportunitat d’avançar-ho i així s’ha fet”. Aquestes obres van començar l’11 d’abril en el tram comprès entre la plaça de la Constitució i la plaça d’Aragó. Un cop enllestit aquest primer tram, es va iniciar el segon, que va des de la plaça d’Aragó fins a la rotonda del Club Nàutic. Les obres han tingut un pressupost de 107.400 euros. Aquest asfaltatge, però, té caràcter temporal, ja que els serveis tècnics de l’Ajuntament ja estan treballant en la redacció d’un projecte de reforma de la rambla de Jaume I i la plaça d’Aragó, que es vol executar durant l’any 2006. En aquesta reforma definitiva es contemplarà el canvi del clavegueram i l’eixamplament de les voreres de la Rambla, la qual cosa obligarà a variar les actuals places d’aparcament en bateria per unes en línia.

Carrers tallats

Les obres de remodelació de la Rambla van comportar un tall circulatori important durant uns quants dies. Un tall que s’afegia al que es va produir al carrer de Sant Pere, on també aquests mateixos dies començaven les obres d’un dels accessos al pàrquing de la plaça de la Concòrdia. Aquest tall al carrer de Sant Pere deixava inhàbil un tram del carrer de Colom. Durant uns quants dies, doncs, el trànsit pels carrers del Port va ser força complicat.

Comenta aquest article