El defensor de la ciutadania pot ser una figura molt útil per als ciutadans
Francesc Amela ha presentat la memòria de la seva gestió durant el 2004 |
Quin balanç en fas daquests primers set mesos com a defensor de la ciutadania?
Crec que la cosa més important és que el defensor de la ciutadania pot ser una figura molt útil per al ciutadans. Això ho estic veient dia a dia. El que poden ser petites coses, per a molta gent poden ser molt importants.
Quina mena de casos han arribat a les teves mans?
La gran majoria són casos de mediació amb lAjuntament, sobretot casos de retard a lhora de contestar als ciutadans.
La memòria contempla que en el període 2004
van passar per les teves mans 25 casos, són molts o pocs?
Es difícil de dir si són molts o pocs. Primer, encara és una figura força desconeguda i segon, no sabem quanta gent està pendent de conflictes amb lAjuntament.
És prou coneguda la figura del defensor de la ciutadania?
Hi ha molt gent que desconeix que existeix el defensor de la ciutadania de Cambrils.
Quina actitud tenen amb tu els responsables polítics?
El primer que sha de tenir clar és que aquesta figura existeix per una voluntat política. A nivell de Catalunya només som a lentorn de 32, això demostra la voluntat de lequip de govern de tenir aquesta figura. A partir daquí, és com tot, hi ha regidories en què els conflictes poden ser més o menys complexos, però fins ara amb els regidors tinc un tracte esplèndid i la cosa funciona.
De tots els temes que has donat per resolts, en quants than donat la raó?
En un noranta per cent els temes resolts han estat a favor meu. Com he dit, moltes vegades són mediacions sobretot en temes de retard a lhora de contestar als ciutadans.
Què pot passar quan tu creus que la queixa és infundada
i els ciutadà creu que sí que se li ha dacceptar?
Si considero que no te raó, he de fer un informe i fer arribar a aquest ciutadà una carta motivada explicant perquè crec que no puc acceptar la seva queixa; el reglament ho diu així.
És millorable lactuació de ladministració local davant dels ciutadans?
Totes les empreses són millorables a lhora de fer les coses, i lAjuntament no és cap excepció. A les conclusions de linforme demanes que es respecti el termini de resposta als teus requeriments.
Ladministració no sempre ho respecta?
Al ciutadà que em ve a veure jo em comprometo a donar-li una resposta tan aviat com em sigui possible. Hi ha qüestions en què em trobo que passa temps i no em contesten, i el que jo vaig demanar a linforme és que de forma preferent atenguin totes les meves consultes i que en un termini de quinze dies em contestin.
Tens contacte amb els altres defensors de la ciutadania de Catalunya?
A nivell de Catalunya, tots els síndics i defensors de la ciutadania estem associats al Fòrum de Síndics i Defensors Locals (FORUMSD), això ens permet estar permanentment en contacte per correu electrònic i ens fem moltes consultes. Un altre tema important és el conveni que hi ha entre el síndic de greuges de Catalunya i els defensors i síndics locals. A partir daquest conveni tinc a la meva disposició tot lequip del síndic de greuges, des de tècnics, advocats, juristes... de tot. Laltre acord important que contempla el conveni és que si un ciutadà es dirigeix al síndic de greuges per un queixa dadministració local, el síndic li comunicarà que a Cambrils existeix la figura del defensor de la ciutadania i que si cal pot optar per dirigir-shi. A la inversa, si el síndic necessita alguna informació sobre Cambrils, el defensor cambrilenc el pot assessorar.§ La memòria del defensor de la ciutadania§
En un extensa memòria Francesc Amela detalla totes les seves actuacions des que va prendre possessió del càrrec, el mes de juny de 2004, fins al desembre del mateix any. En total va tramitar 25 expedients, un 72% van ser a través dentrevistes personals, un 8% per correu i un 20% per correu electrònic. Daquests casos, un 60% estan tancats, un 4% es van desestimar i el 36% restant sestan tramitant. Dels 25 casos, 8 fan referència a lÀrea de Seguretat Ciutadana i la resta fan referència a Promoció de la Ciutat i a Serveis Generals. Entre les queixes dels ciutadans adreçades al defensor, hi ha problemes daparcament i de trànsit, queixes pel soroll de ciclomotors i altres aparells, molèsties de gossos, problemes de brutícia en solars o una queixa molt concreta: la manca de dutxes a la platja de Vilafortuny.