Societat

Coronavirus

Augmenta la demanda de productes de primera necessitat a Càritas

L’entitat ha hagut de modificar la seva organització per adaptar-se a les noves necessitats generades pel coronavirus

Per Maria Vidal

Lliurament de lots de productes a Càritas de la parròquia de Santa Maria, ahir a la tarda
Lliurament de lots de productes a Càritas de la parròquia de Santa Maria, ahir a la tarda | Lluís Rovira i Barenys

La declaració de l’estat d’alarma a causa de la pandèmia de coronavirus ha propiciat que es desencadeni una situació d’emergència social arreu. Per donar-hi resposta i intentar remeiar-la, durant el temps de confinament s’han organitzat nombroses iniciatives de voluntariat. És el cas de Càritas que, si bé treballa diàriament per ajudar a les persones amb menys recursos, aquests dies ha vist com augmentava la demanda de productes de primera necessitat. Per aquest motiu, juntament amb les mesures de protecció que s’han de prendre, l’entitat, que té seus a Cambrils a la Parròquia de Santa Maria i a la Parròquia de Sant Pere, ha hagut de modificar la seva logística.

Canvis en el sistema de recollida

Com explica Dolors Sabaté, una de les responsables de Càritas Sant Pere, el repartiment de productes ha passat a ser mensual per aquells usuaris que habitualment ja atén Càritas, per tal d’evitar desplaçaments a partir de la declaració de l’estat d’alarma. En principi, quan finalitzi aquesta situació excepcional el sistema de recollida de productes per aquelles famílies amb pocs recursos tornarà a ser quinzenal.

Tot i això, l’entitat realitza una distribució setmanal d’aliments per atendre aquells nous casos urgents, la qual s’alterna entre Càritas Santa Maria i Càritas Sant Pere, en acord amb el Departament de Benestar Social de l’Ajuntament de Cambrils. Així doncs, actualment l’entitat realitza un repartiment setmanal per atendre aquestes necessitats urgents, encara que els nous usuaris hi acudeixen cada 15 dies segons la parròquia que els pertoca.

De la mateixa manera, per minimitzar el contacte, amb la nova organització no es permet que els usuaris entrin a les seus de Càritas i escullin els productes segons els punts atorgats per les seves característiques socioeconòmiques, com es fa habitualment. Per contra, els voluntaris de l’entitat preparen i reparteixen a cada família un lot de productes mensual, tenint en compte el nombre de membres que la formen. Com sempre s’ha fet, les famílies usuàries reben pa, productes frescos com carn, peix o ous i productes de neteja.

Maria Bertran, una de les responsables de Càritas Santa Maria, destaca les donacions d’aliments que hi ha hagut per part de particulars, empreses o l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, per exemple.

Mesures de protecció dels voluntaris

En el cas de Càritas, cal tenir en compte que, convencionalment, l’equip de voluntaris són, en gran majoria, persones jubilades. A causa de la pandèmia, aquest grup de població és un dels més vulnerables i, per tant, no poden dur a terme de la mateixa manera la seva tasca de voluntariat atès el confinament.

Així doncs, destaca Maria Bertran que el repartiment està sent possible tant per aquells voluntaris més joves que poden acudir presencialment a la seu com per la col·laboració dels voluntaris de la Xarxa de suport mutu organitzada des del Casal Popular El Polvorí. D’altra banda, els voluntaris estan complint les mesures de prevenció, ja que van protegits amb guants i mascaretes. Una de les feines que fan aquests voluntaris és el de preparar els lots de productes que, hores més tard, passen a recollir les persones beneficiàries d'aquest servei. Ahir a la tarda, a les portes de l'abadia de la parròquia de Santa Maria es feia el repartiment dels 66 lots de productes que el mateix dia al matí s'havien preparat. Segons van explicar les responsables del repartiment, això suposa la meitat de la gent habitual d'aquest servei, l'altra meitat recollirà el seu lot de productes mensual, el dilluns de la setmana vinent.

Malgrat el més habitual és que les famílies usuàries de Càritas vagin a la parròquia, hi ha persones que no es poden desplaçar. En aquests casos, es reparteixen els lots als seus domicilis a través de la xarxa d’ajuda coordinada per l’Ajuntament de Cambrils.

Augment del 57% de la demanda

Les dues responsables coincideixen en què darrerament hi ha hagut un increment de famílies que precisen del servei que ofereix Càritas, a causa de la situació ocasionada pel coronavirus. En total, la demanda ha augmentat un 57%, la qual cosa ha provocat que s’hagin d’atendre aquests nous casos emergents setmanalment, com s’ha comentat abans.

La demanda s’ha agreujat per les conseqüències econòmiques generals derivades de la pandèmia. En el cas d’una població turística com és Cambrils, moltes famílies esperaven començar a treballar amb l’inici de la temporada que, com sempre, coincideix amb la Setmana Santa, i això no ha estat possible.

 

Comenta aquest article