Jordi Martí: «La gran frustració que estem vivint tota la gent del món de l'espectacle és la incertesa de no saber quan podrem actuar»
Martí té la companyia Traüt Espectacles i també forma part de Casiotones Brothers i Bigolis Teatre. Amb aquesta darrera havien d'actuar a un festival de titelles a Turquia, el mateix cap de setmana que aquí es va decretar l'estat d'alarma
El món de l'art i de l'espectacle és un altre dels sectors més perjudicats per la crisi del coronavirus. La seva activitat s'ha paralitzat completament: s'han cancel·lat espectacles, s'han suspès gires, s'han tancat sales de cinema i de teatre i s'ha aturat qualsevol iniciativa cultural. A més, ara per ara, aquest sector és el que previsiblement haurà de reprendre la seva activitat més tard que d'altres tenint en compte que són activitats que aglomeren molt de públic. El cambrilenc Jordi Martí està en diverses companyies: la seva que és Traüt Espectacles, però també forma part d'altres companyies cambrilenques com Casiotones Brothers i Bigolis Teatre.
Bigolis Teatre havia d'actuar a l'Izmir International Puppets Days (Turquia) el mateix cap de setmana que aquí es va decretar l'estat d'alarma
Va ser precisament amb Bigolis Teatre que va haver de viure tota una peripècia –juntament amb els seus companys Jordi Romero i Ton Muntané– justament el mateix cap de setmana del 14 i 15 de març que es va decretar l'estat d'alarma a l'Estat espanyol. Bigolis Teatre havia de participar amb el seu espectacle de titelles Pete&Pat a l'Izmir International Puppet Days (Turquia), que és un dels festivals de titelles més importants del món. Enguany, es comptava amb més de 50 companyies d'arreu del món i una programació de gairebé dos mesos. Segons ha explicat Jordi Martí, "el cap de setmana que havíem d'actuar nosaltres ens van corroborar que allí no suspenien res i que tot anava endavant, quan aquí ja es deia que es tancarien escoles i s'havien suspès altres esdeveniments com el Mobile World Congress. Allà deien que tenien pocs casos. Vam viatjar cap a Turquia –fent escala a Alemanya– i ja vam veure que hi havia controls als aeroports i ja vam començar a veure molta gent amb mascaretes. Aleshores va ser una cosa que ens va sorprendre".
Se suspèn el festival de titelles un cop ja havien arribat a Turquia
Un cop arribats a Turquia, tal com ha comentat Martí, "a la ciutat, al carrer tot funcionava a tot drap, tothom normal... però ja començaven a dir que potser tancarien les universitats. Finalment ho van suspendre tot, tant les actuacions en teatres –per seguretat– com els espectacles de carrer com el nostre". Els membres de la companyia Bigoles Teatre s'havien de quedar quatre dies actuant a Turquia, però amb la cancel·lació del festival van demanar que els canviessin els bitllets per tornar immediatament. Sortosament van poder aconseguir un bitllet d'avió per a l'endemà mateix abans que es compliqués més el transport aeri entre països. La tornada va ser tan precipitada que tot el material de l'escenografia de l'espectacle es va quedar a Turquia i no va tornar fins unes setmanes després.
"Tenia la incertesa de pensar si em podria haver contagiat allí"
Un cop aquí a Catalunya, Martí ha dit que, "ens va xocar molt perquè el confinament ja s'havia decretat des de feia dos dies. Vaig tenir una sensació molt estranya. Tenia la incertesa de pensar si em podria haver contagiat allí, perquè allà ningú anava amb mascareta, tothom feia vida normal. A més vam estar en contactes amb moltes companyies de França, d'Anglaterra, d'Amèrica del Sud... Vaig tenir la por d'haver agafat el virus i contagiar la meva família, però per sort no va passar res ni als altres companys que hi vam anar".
"Cada dia era un degoteig de trucades per anul·lar actuacions"
Ara per ara, tal com ha comentat Jordi Martí, "la gran frustració que estem vivint tota la gent del món de l'espectacle és la incertesa de no saber quan podrem actuar. La mateixa setmana de tornar, el primer dia ja em van començar a trucar per suspendre actuacions. Cada dia era un degoteig de trucades per anul·lar actuacions. Vaig començar anul·lant tot el que teníem al mes de març, després tot el que teníem per a l'abril... Al començament potser teníem la sensació que passaria ràpid, però ara ja estem a finals d'abril i m'estan suspenent actuacions per als mesos de juny i juliol. La temporada del món de l'espectacle de carrer que fem amb Bigolis Teatre i amb Traüt Espectacles teníem un munt d'espectacles per a la primavera". De fet, tal com ha dit Martí, amb Traüt tenien previst estrenar un nou espectacle aquest mes d'abril: estaven acabant de construir l'escenografia i ja havien començat els assajos. L'agenda d'actuacions amb Traüt Espectacles era molt àmplia i els festivals s'han anat suspenent un rere l'altre. A banda, amb Casiotones Brothers, Martí també ha comentat que, "teníem una sèrie d'actuacions per a l'estiu i hi estàvem amb moltes ganes. Aquest és el nostre segon any, teníem un espectacle nou, un repertori nou i una posada en escena nova, però també se n'ha anat enlaire".
"Tinc l'esperança d'aprofitar aquest temps de recolliment per crear, per compondre cançons, per crear projectes i esperar que tot passi i aviat podem tornar a actuar al carrer"
Quant a la complicada situació dels artistes, Martí ha destacat que, "la queixa que tenim els artistes és que la majoria som autònoms o són actors que treballen per a una cooperativa d'actors o de músics. El nostre sector està molt tocat, està paralitzat completament quant a actuacions. Tot i això, dins del mal, també ho volem veure com una oportunitat per incentivar la creativitat: per fer projectes nous, per pensar formats nous, potser les classes online de música poden ser una sortida, preparar sèries de vídeo per a fer teatre, creacions audiovisuals. Tinc l'esperança d'aprofitar aquest temps de recolliment per crear, per compondre cançons, per crear projectes i esperar que tot passi i aviat podem tornar a actuar al carrer. De fet, penso que potser a mig estiu puguem fer alguna cosa ni que sigui amb les mesures de seguretat i de distància entre persones". De moment, tots els projectes queden aturats i moltes actuacions ja s'estan posposant per a l'any vinent. "És un rendiment econòmic que perdem. Suportar la situació amb les ajudes precàries als autònoms, molts companys artistes ho tindran molt dur econòmicament per suportar-ho tants mesos sense actuar".