Societat

El primer any de vida de Revista Cambrils Diari Digital

Per Redacció



L’1 de gener de 2006 es publicava la primera edició del diari digital de la Revista Cambrils, després d’uns mesos de gestació d’aquest nou mitjà de comunicació.

Revista Cambrils ja disposava d’una edició digital de la publicació des del juliol de l’any 1996, sent aleshores un dels primers mitjans de comunicació català en disposar de pàgina web. Ara es tractava de fer un nou pas. Canviar el sentit del que és una pàgina web i convertir-la en un diari, que, a més, té la possibilitat d’incorporar-hi el format audiovisual complementant les informacions.

La primera edició de Revista Cambrils Diari Digital recollia les salutacions en format audiovisual de Manel Sanromà, impulsor de Tinet i membre de l’Internet Society; de David Domingo, professor de Periodisme de la URV i president del Grup de Periodistes Digitals de Catalunya; de Robert Benaiges, alcalde de Cambrils, i de Lluís Rovira, director de Revista Cambrils. Amb aquesta presentació Revista Cambrils Diari Digital feia una declaració d’intencions apostant pel format multimèdia.

A més, Revista Cambrils Diari Digital ha fet una clara aposta per l’interactivitat i pel foment de la participació ciutadana al permetre fer comentaris dels lectors a les notícies publicades, una de les claus de l’èxit de la publicació. En els darrers mesos Revista Cambrils Diari Digital ha servit de model a d’altres publicacions, tant a Catalunya com a Navarra, per tirar endavant els seus diaris digitals.

Els comentaris

La participació de la gent ha estat espectacular. En tot l’any 2006 s’han rebut 8.419 comentaris, dels quals un 78%, és a dir, 6.536, han estat publicats. La notícia més comentada de l’any ha estat la de les eleccions al Parlament de Catalunya, amb 98 comentaris publicats.

Les visites

El nombre de visites diàries a Revista Cambrils Diari Digital ha anat augmentant de mes en mes. Actualment s’arriben a puntes de gairebé 1.400 visites diàries.

Pel que fa a pàgines visitades, s’ha arribat a puntes de 8.000 i escaig pàgines diàries consultades.

Les dades

Aquest any 2006 Revista Cambrils Diari Digital ha publicat un total de 1.550 notícies en les 248 edicions diàries, el que ha suposat la publicació d’unes 6 notícies diàries de mitjana. La majoria de les notícies han anat acompanyades de fotografies. En total s’han publicat 1.100 fotos, a més de 18 galeries que contenien en total 169 imatges. Pel que fa a audiovisuals, se n’han editat i publicat 31. En aquests moments hi ha 535 persones subscrites al newsletter, el servei de tramesa diària de titulars que fa Revista Cambrils Diari Digital.

L’agenda

Dins d’aquest primer any d’existència, Revista Cambrils Diari Digital ha incorporat una agenda dels actes culturals, festius i esportius que es fan a Cambrils. Aquesta agenda és una eina que va sorgir com una necessitat reclamada pels mateixos lectors i que ha aconseguit unificar i difondre a diari els actes programats a Cambrils

Audiovisuals

Els projectes de futur que es planteja Revista Cambrils Diari Digital passen, entre d’altres aspectes, per potenciar l’apartat audiovisual. En aquest primer any ja se n’han editat i publicat 31. La intenció és treballar més aquesta producció audiovisual, tant per nodrir els continguts de la informació diària com per posar els primers fonaments del que pot ser una televisió a través d’Internet.

§ L'ANÀLISI Del Zorrero de l’Antifaz al Kagariera Kañero§

LLUÍS ROVIRA [DIRECTOR DE REVISTA CAMBRILS]

Els canvis constants que experimenta el món de la comunicació estan deixant fora de joc moltes empreses periodístiques. És un fet constatat i llargament debatut en els darrers congressos relacionats amb la comunicació que els mitjans tradicionals, com són els diaris i fins i tot les televisions convencionals, perden pistonada d’any en any.

La tecnologia ha propiciat noves formes i nous canals de comunicació i això ha fet que la gent comenci a canviar els hàbits tradicionals d’informar-se. Uns canvis que, sobretot, s’han fet ben evidents entre el segment de la població més jove. Internet ha estat, en els darrers 10 anys, la gran revolució en el món de la comunicació. I aquesta revolució encara no ha acabat. Aquest mateix mes de gener el president de Microsoft, Bill Gates, ha fet unes manifestacions en què deia que el futur és la televisió per Internet; “l’augment de les connexions de banda ampla i la creixent popularitat de llocs com YouTube han provocat ja un declivi en el nombre d’hores que els joves passen davant el televisor”, deia Gates.

Els canvis en la comunicació, però, no són només competència dels mitjans. La gent, cada cop més, ja no es conforma en llegir el diari de paper ni en ser mer espectador de la televisió. La gent vol participar ja sigui com a productor de notícies o com per dir-hi la seva. I és aquí on Internet ha fet la passa decisiva. Un mitjà com Revista Cambrils Diari Digital ha obert la porta a la participació ciutadana, un concepte que en boca dels governants segur que té uns matisos diferents. I aquesta participació, en l’any i escaig de funcionament del diari digital, ha obert uns debats força interessants.

Però no tot són flors i violes, tot s’ha de dir. L’anonimat dels comentaris també comporta certs maldecaps. En un any hem publicat més de 8.000 comentaris a les notícies i és fàcil que algun d’aquests comentaris hagi sigut incòmode per a algú. Però, per damunt de tot això, crec que s’ha de valorar el fet que els cambrilencs ja disposem, a més d’un diari de difusió mundial, “d’un lloc públic on es pot debatre i comentar els temes que ens afecten”, com deia el Kagariera Kañero, un dels comentaristes habituals de Revista Cambrils Diari Digital, aquest mateix mes de gener.

§ L'ANÀLISI Temps d’innovar§

DAVID DOMINGO [PROFESSOR DE PERIODISME DIGITAL | UNIVERSITAT D’IOWA (EUA)]

El naixement del Diari Digital de la Revista Cambrils ara fa un any no va ser un fet aïllat. Els mitjans de comunicació en català estan recuperant la confiança en Internet després d’uns anys de crisi en què no sabien trobar el seu lloc a la Xarxa i les despeses superaven els migrats ingressos. L’equació financera no està encara del tot resolta, però les coses han canviat molt en els últims dos anys. La publicitat s’interessa pels mitjans digitals, tot i que encara es concentra en els grans, i els equips que produeixen els webs informatius han decidit tornar a explorar les possibilitats d’Internet.

Entre 2005 i 2006, els mitjans digitals catalans d’abast nacional han renovat els seus dissenys i han afegit nous continguts i eines per als lectors: Vilaweb produeix un reportatge en vídeo diari i té una activa comunitat de weblogs que produeixen anàlisis de qualitat, Catalunya Ràdio i COM Ràdio ofereixen podcasts (la manera més còmoda de sentir el teu programa favorit quan vulguis)... En l’àmbit local aquest procés de renovació dels webs informatius està sent molt més lent, però hi ha excepcions notables (Osona.com, Capgros.com o la pròpia Revista Cambrils) que demostren que amb voluntat és possible crear mitjans digitals potents que esdevenen referents en el seu entorn.

És, per tant, temps d’innovar, de consolidar productes de qualitat, perquè les audiències d’Internet no paren de créixer i la Xarxa està convertint-se en un espai de comunicació que complementa de forma ideal la lletra impresa o la informació audiovisual. Només cal veure la intensitat dels debats al web de la Revista Cambrils per entendre que el municipi necessitava un espai d’informació diària i debat públic sobre les preocupacions dels ciutadans. I Internet és la millor eina per fer aquesta funció.

Comenta aquest article