Informació general

Turisme

Catalunya serà la destinació escollida per més de la meitat dels catalans que faran vacances aquest 2020

Per Redacció

Ambient al port de Cambrils, a meitats d'aquest passat mes de maig
Ambient al port de Cambrils, a meitats d'aquest passat mes de maig | Lluís Rovira i Barenys

Els enquestats catalans que faran vacances escolliran majoritàriament Catalunya (52,1%) com a destinació per aquest any, segons l’estudi impulsat per la consultoria turística Tourislab per conèixer les motivacions, preferències enogastronòmiques i plans de viatge dels turistes catalans després de la crisi de la Covid-19. En aquest sentit, com a resposta dels més de 2.400 participants durant el mes de maig, 7 de cada 10 enquestats afirma que viatjarà aquest any. Només el 7,4% es quedarà a casa per por, inseguretat o dificultats econòmiques per igual.

Els resultats de l’estudi #Tornaremaferturisme indiquen que més del 75% dels viatgers catalans dedicaran una setmana, com a mínim, a les seves vacances i busquen destinacions sense aglomeracions i prop de la natura, sense aportar-li valor a l’oferta Covid-free. Entre les activitats que realitzaran destaquen les passejades a la natura (71,4%) i la visita a pobles i ciutats (70,2%), escollides per excursionistes i turistes per igual. Les propostes enogastronòmiques (68,9%) constitueixen la tercera activitat preferida per a famílies i grups d’amics i es situen com a primera opció per a les parelles (77%). Per despesa, el 36,4% dels enquestats destinaran entre 50 i 100 euros a activitats d’enoturisme i gastronomia.

Com a destinacions, Costa Brava (39,4%) i Pirineus (83,7%) encapçalen les preferències dels catalans i, tot i la crisi sanitària i econòmica de la Covid-19, es manté l’estiu com a temporada alta de vacances amb un 58,4% de viatges i excursions entre juliol i agost. Com a tret diferenciador, Terres de l’Ebre registra un alt percentatge (39%) de viatges a la tardor, temporada que aglutina un 30,6% d’intenció de viatge dels catalans enquestats.

L’enogastronomia com element desestacionalitzador i d’elecció de la destinació

Els resultats de l’estudi especialitzat en enoturisme i gastronomia apunten que els turistes enogastronòmics no canviaran els seus hàbits a conseqüència de la pandèmia. En aquest context, un 32,7% dels catalans enquestats manifesta que la gastronomia els influeix bastant a l’hora d’escollir una destinació per viatjar-hi o fer-hi una excursió, destacant també l’experiència a restaurants gourmets. Per més del 21% la gastronomia és un element que els influeix molt.

Pel que respecta a les activitats més demandades per excursionistes i turistes, la visita al celler, tastos i maridatges en l’enoturisme, i les experiències més bàsiques (àpats a restaurants, mercats, anar de tapes, visitar productors, ...) en l’àmbit gastronòmic. Així doncs, la visita a cellers és considerada com una activitat ja consolidada a les destinacions i que resulta atractiva tant pels que influeix poc la gastronomia com pels que influeix bastant o molt. També el maridatge gastronòmic és una activitat que interessa, principalment al sector d’edat més avançada, entre 46 i 65 anys.

Entre les dades a considerar, l’estudi conclou que el turista enogastronòmic és desestacionalitzador, ja que viatja sobretot al darrer trimestre de l’any i majoritàriament en parella. La despesa d’entre 50 i 100 euros per persona i dia és significativa entre aquells pels que les activitats enogastronòmiques els influeixen molt (36,4%), en contra dels que no els influeixen (17,9%).

Reserves last minute i augment de l’ús de l’autocaravana

Com a tendència general, 7 de cada 10 enquestats catalans reservarà les seves vacances a l’últim moment, un cop la situació sigui menys incerta. En el cas de Costa Daurada, la destinació ja comptava amb més del 22% de reserves a finals del mes de maig. Respecte al canal d’informació, la pàgina web de la destinació serà la principal font per informar-se (50,6%), seguit de les recomanacions de familiars i amics (46,1%).

Pel que fa al transport dels viatgers, l’automòbil (76,9%) se situa clarament com a mitjà preferit, seguit a molta distància per l’avió (21,5%). Destacar la tendència a l’alça de l’autocaravana com a mitjà de transport (9,9%) i allotjament (10%). D’aquest últim, l’apartament i hut (39,6%), l’hotel (36,5%) i l’allotjament rural (36,4%) conformen les principals opcions escollides a nivell general. En canvi, per territoris, l’allotjament rural constitueix la primera opció al Pirineu de Lleida i la segona a la Costa Brava. La segona residència encapçala el tipus d’allotjament a la Costa Daurada. Finalment, a la Val d’Aran es troba la taxa d’autocaravana més gran del Pirineu, però també el major percentatge d’estada en hotel.

Finalment, l’enquesta aporta que el 20% dels viatgers destinaran entre 100 i 200€ per persona i dia durant les seves vacances. La despesa del 64% dels enquestats serà de menys de 100€ per persona i dia.

Comenta aquest article