Vandellòs i Hospitalet de l'Infant, Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant

Turisme

Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant fa un balanç positiu de la temporada turística d'estiu

Tot i que ha disminuït l’ocupació als allotjaments turístics i les consultes als punts d’informació, els propietaris de segones residències s’han mantingut fidels a la destinació

Per Redacció

Atenció a l'oficina central de Turisme ubicada a Cal Forn de l'Hospitalet de l'Infant
Atenció a l'oficina central de Turisme ubicada a Cal Forn de l'Hospitalet de l'Infant | Cedida

La pandèmia de la COVID-19 ha comportat una temporada estival atípica a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, com a la resta de Catalunya i de l’estat espanyol i a Europa. “És cert que al municipi, com a tot arreu, hem rebut menys turistes i visitants que els anys anteriors, però gràcies, sobretot, a la quantitat de persones que tenen segones residències al municipi i que s’han mantingut fidels a la destinació i fins i tot han allargat el seu període d’estada hem pogut salvar la temporada i podem fer-ne un balanç positiu, en la mesura del possible”, ha afirmat la regidora de Turisme, María José Gómez. Prova d’això, ha argumentat, és que “les platges han estat plenes, que les dades del consum d’aigua i de la brossa s’han incrementat i que els bars i restaurants han tingut força activitat”.

Pel que fa al nombre concret de consultes ateses als diferents punts d’informació turística del municipi,  hi ha hagut més de 5.500, una xifra que representa una disminució del 67% respecte l’any 2019. Gairebé la meitat de les consultes registrades entre el 8 de juny i el 20 de setembre s’han atès a l’oficina central de Cal Forn. Tot i que els nous punts de plaça de la Marina i de la Base Nàutica es van posar en funcionament més tard, a mitjan de juliol, han aglutinat un important volum de consultes (el 32 i el 18%, respectivament).

Malgrat que les consultes presencials han estat les majoritàries, enguany han augmentat les consultes telefòniques i també les fetes a través del correu electrònic i de les xarxes socials, sobretot relacionades amb les normes per accedir a les platges i als espais públics.

Quant a la procedència de les persones que s’han adreçat a les oficines turístiques, les restriccions per viatjar establertes en alguns països europeus i els brots de coronavirus apareguts en els punts d’origen dels visitants habituals han provocat que els percentatges normals d’altres anys també hagin canviat de manera notable. En aquest sentit, el turista nacional ha representat el 80% del total (enfront del 61% de l’any passat), i d’aquest, la gran majoria, ha estat català, principalment de l’àrea metropolitana de Barcelona. Els turistes procedents de l’eix de l’Ebre, principalment aragonesos, han completat el gruix de visitants estatals. La presència de turistes provinents de la resta de l’Estat espanyol ha estat anecdòtica.

Dels visitants estrangers, el gran gruix, pròxim al 85%, ha estat francès, seguit del turista alemany, belga i holandès, en menor mesura. En relació amb l’ocupació dels establiments turístics, els percentatges han estat per sota d’un 10% el mes de juny, gairebé d’un 50% el mes de juliol, per sobre del 65% el mes d’agost i d’un 32% el mes de setembre. Són els apartaments de lloguer turístic els que han assolit uns percentatges d’ocupació més elevats; i els càmpings i hotels els que han patit una reducció molt forta en la seva ocupació. És destacable les ocupacions mitjanes que han tingut els allotjaments rurals del municipi.

Aquesta situació és la mateixa que han viscut els establiments d’allotjament de la Costa Daurada en general, on les pernoctacions, d’acord amb les dades de l’Observatori de Turisme del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, han sofert una disminució de gairebé el 75% respecte l’any 2019. Igual que a la resta de la Costa Daurada, les pernoctacions de visitants de fora de l’Estat espanyol han estat al voltant del 20%.

El sector de la restauració ha estat un dels grans afectats també per aquesta crisi. Malgrat això, la valoració general del sector ha estat que la temporada ha sigut millor del que esperaven. Amb les restriccions d’aforament, les mesures de seguretat per la COVID-19, els horaris, etc, es pensava que aquesta temporada seria pitjor i, en general, segons han explicat els restauradors a l’Ajuntament, ha estat un bon exercici, gràcies en part al turista nacional que ha respost molt bé a la seva crida.

Les platges amples i poc massificades així com l’interior del municipi, que té una xarxa de camins molt gran, han estat un dels aspectes més ben valorats pels visitants. Igualment, les mesures implementades per tal de minimitzar el risc de contagi del virus, com per exemple la figura dels informadors de platja, han tingut molt bona acceptació.

Balanç de les campanyes de promoció turística fetes a les xarxes socials

Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant va ser un dels pocs municipis de la Costa Daurada que va fer un vídeo promocional nou durant el confinament; i un dels primers a fer-ne difusió. Al voltant d’un missatge que apel·lava a gaudir dels petits plaers de la vida a l’Hospitalet de l’Infant i la Vall de Llors es va construir una estratègia de comunicació a diferents plataformes (xarxes socials, mitjans de comunicació, etc.) i en diferents formats (vídeo, anuncis en paper i digitals, falques de ràdio i bàners).

Amb el global de les accions vehiculades a través d’internet (Facebook, Instagram, YouTube i el cercador Google), més de 500.000 persones han vist, com a mínim una vegada, els continguts relacionats amb l’Hospitalet de l’Infant i la Vall de Llors. Pel que fa al vídeo promocional en concret, ha tingut gairebé 45.000 reproduccions a Facebook i més de 6.000 a YouTube. Els públics objectiu als quals s’han adreçat les campanyes publicitàries han estat de França, Andorra, Saragossa, àrea metropolitana de Barcelona, Lleida, País Basc i Navarra.

Comenta aquest article