Música
«Ètim» de Lluís Capdevila, primera actuació del nou cicle de concerts de La Cripta
Creieu que la música pot modificar la maduració d’un vi? Lluís Capdevila pensava que sí i per això va estar durant sis mesos tocant el piano a la Catedral del Vi de Falset, envoltat de 1.500 ampolles d’Ètim (el vi que dona nom al seu últim àlbum). En una altra sala de la bodega es van guardar el mateix nombre d’ampolles del mateix vi i quan va acabar l’experiment, una enòloga va testificar que les ampolles que havien estat en contacte amb la música contenien un millor vi. De la música que va improvisar dins el celler (més de 500 hores) neix aquest disc, una fusió de jazz i enologia que, el passat diumenge al vespre, va ser presentada pel músic del Priorat a la Cripta de l’Ermita. Capdevila és un jove pianista i compositor, de només 38 anys, que ha passat 9 anys de la seva vida a Nova York. Allí va desenvolupar el seu jazz i ara "ha tornat als seus orígens després d’un llarg viatge”, tal com va dir en declaracions a revistacambrils.cat, per presentar el tercer àlbum de la seva carrera en solitari, enregistrat a un estudi de la ciutat americana.
Represa del cicle de concerts a la Cripta de l'Ermita
Així doncs, aquest passat diumenge es va estrenar aquest nou cicle de concerts després que el cicle de primavera quedés interromput per la pandèmia. La tornada a l’activitat va ser un èxit ja que es van vendre totes les entrades possibles (la meitat de la capacitat habitual) i l'organització, abans de començar el concert, va agrair al públic l’assistència "en uns moments tant difícils". Evidentment, va haver-hi un respecte total de la distància de seguretat i els assistents van portar la mascareta en tot moment.
A l’escenari, Lluís Capdevila va interpretar en solitari tots els temes "d’Ètim" i alguns altres pertanyents als seus anteriors treballs "Diaspora" i "Cinematic Radio". Es va poder escoltar, per tant, els temes més “profunds i melancòlics” de la seva etapa més actual, "Wine River" per exemple, i també alguns més alegres i juganers fruit de la seva estança als EUA, el swing de "Workshop" per exemple. Aquesta última va ser la cançó que va agradar més al públic que ho va fer notar amb un aplaudiment força llarg.
Entre cançó i cançó, Capdevila va fer unes petites explicacions de com havia sigut el procés de creació "d’Ètim" i també va aprofitar aquestes pauses per comentar la influència de la pandèmia en el món de la cultura. El pianista de Falset va dir que “cal reivindicar la cultura” i que “s’ha de cuidar entre tots, perquè si no la lluites la perds”. Finalment, donats els insistents aplaudiments del públic, Capdevila va oferir una versió jazzística de les cançons "Redemption song" i "We shall overcome" a mode de bis. I per acabar, la organització va sortejar entre els assistents quatre de les ampolles que van acompanyar en Lluís durant les improvisacions a la Cooperativa Falset-Marçà, ja que la degustació que estava prevista en un inici no va ser permesa per les autoritats sanitàries. A la sortida, Capdevila va firmar alguns autògrafs a un públic molt satisfet del concert que va durar poc més d’una hora.
El proper concert del cicle de la Cripta és el proper diumenge, 18 d’octubre, a càrrec del cantautor Pau Albajos. Les entrades es poden adquirir a www.entradium.com o al mateix lloc del concert. Els preus varien entre els 7 i els 10 euros.