Urbanisme
La darrera gran transformació del port de Cambrils, ara fa vint anys
Aquesta transformació va suposar la construcció del pàrquing subterrani fins a la meitat de la façana i que, finalment, no va abastar tota la llargària del port
El Port de Cambrils va iniciar la seva darrera gran transformació ara fa vint anys. Aquesta transformació va comportar un canvi de la fisonomia de la façana més emblemàtica de Cambrils i va suposar la construcció del pàrquing subterrani fins a la meitat de la façana i que finalment no va abastar tota la llargària del port. Els treballs previs es van iniciar a finals d'agost de l'any 2000 i a meitats del mes de setembre d'aquell any s'iniciaven les obres. Primer que tot es van fer les obres del pàrquing, amb capacitat per a 301 places i amb una concessió per part de Saba de 50 anys, que es va inaugurar l'1 de juliol de 2001. Posteriorment es va fer la reforma de la superfície de la part de la façana del port on s'havia construït el pàrquing, com a primera fase de l'actuació.
La segona fase de remodelació del port es va iniciar la tardor de 2006 i en aquesta part ja no es va fer pàrquing soterrat. El dia de la inauguració del pàrquing, l'1 de juliol de 2001, el llavors alcalde, Joan Serra, en el seu discurs davant el conseller d'Obres Públiques, Pere Macias, va demanar que es finalitzés l'obra amb la construcció del pàrquing soterrat a l'altra meitat del port. Les paraules de l'alcalde van ser, "espero que tots plegats siguem valents i puguem fer d'aquest somni una realitat". Però tot plegat no va servir de res i aquesta segona part del pàrquing no es va fer tot i l'acció de protesta que el novembre de 2006 va protagonitzar Josep Mellau, que es va encadenar de matinada a una de les màquines que treballaven en la reforma de la segona fase del port per exigir la construcció del pàrquing. Finalment, les obres de remodelació de la segona fase del Port es van enllestir a principis del mes de maig de 2007.
La Fecam va presentar un contenciós administratiu contra la concessió directa del pàrquing a Saba
La reforma del port i la construcció del pàrquing subterrani no van ser unes actuacions plàcides, ni molt menys. Tot el contrari, van venir acompanyades de protestes, oposició veïnal i litigis judicials. L'oposició d'un grup de veïns ja es va fer sentir el primer dia que les màquines havien d'iniciar els treballs, el dilluns 18 de setembre de l'any 2000. Aquell dia una trentena de persones es van concentrar a la rotonda de davant del Club Nàutic amb l'objectiu d'impedir que que es comencés a treballar. Més tard, els veïns van anar a l'Ajuntament i van entrar al registre una còpia de les al·legacions al projecte d'aparcament que ja s'havien enviat anteriorment a Ports de la Generalitat. L'endemà, el dimarts 19 de setembre, els veïns congregats van ser 10 i el dimecres 20 de setembre ja només van ser dos.
Tot i el desinflament en la presència de veïns per impedir l'inici de les obres, el llavors president de la Fecam i portaveu de la plataforma "Salvem el Port", Jordi Savall, va anunciar la interposició d'un recurs contenciós administratiu contra les obres del Port. La Fecam reclamava el fet que la concessió de la construcció i explotació del pàrquing s'havia adjudicat a Saba sense publicar-se al DOGC i això havia fet que Saba no hagués presentat públicament un projecte al qual la Fecam hauria pogut presentar al·legacions. L'obra es va qualificar d'"il·legal" per part de la Fecam, que haurien volgut presentar-se al concurs de concessió del pàrquing i no ho van poder fer per aquesta concessió per la via directa per part de la Generalitat. El litigi entre la Fecam i Ports de la Generalitat va seguir endavant i malgrat les sentències que hi va haver, el pàrquing va seguir i segueix en mans de Saba.
Un altre punt de controvèrsia relacionat amb les obres del pàrquing va ser la construcció de la rampa d'accés al pàrquing situada al mig del Port. Quan es va saber que es construiria la comissió de seguiment de les obres va dimitir en bloc. Des de l'Ajuntament es va dir públicament que s'exigiria que no es construís la rampa però no se'ls va fer cas i des de Ports de la Generalitat es va confirmar la construcció d'aquest accés.