Informació general

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor surt avui al carrer, en el Dia Mundial del Consumidor

Per Berta Ruiz



Salvador Matas i Verònica Galiana durant la presentació, ahir al matí
Avui, 15 de març, és el Dia Mundial del Consumidor. Per celebrar-ho i per transmetre a tota la ciutadania tots els drets que tenen quan es realitza una compra o s'obté qualsevol tipus de servei, l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor de Cambrils (OMIC) sortirà al carrer per fer-ne difusió.

Durant el matí d'avui se situaran dos punts d'informació, un al Mercat de la Vila i l'altre a la plaça de l'Ajuntament, on es repartirà material informatiu sobre l'OMIC i altres obsequis.

El regidor de Participació Ciutadana –Salvador Matas– juntament amb la responsable de l'OMIC –Verònica Galiana– van presentar ahir aquesta jornada i van repassar tots els serveis que ofereix l'OMIC des de la seva posada en marxa l'any 2005. En primer lloc, Salvador Matas va destacar que és molt important que la gent estigui informada, conegui els seus drets i pugui exercir-los. Des de l'OMIC s'atenen totes les queixes que genera el consum, es vehiculen i s'intenten resoldre per obtenir una solució. A banda, però, també es fan campanyes de sensibilització, perquè la millor solució no és atendre la queixa un cop s'ha produït, sinó avançar-se. En aquest sentit, Matas va destacar que, "hem de passar de la cultura de la reclamació a la cultura de la prevenció. Conèixer els nostres drets com a consumidors, per saber què podem fer i què no, perquè moltes vegades es desconeixen quins són els drets que es tenen".

359 assistències durant l'any 2006

La responsable de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor –Verònica Galiana–, per la seva banda, va fer un repàs de la tasca feta durant el passat any. El 2006, l'OMIC va atendre un total de 359 assistències, xifra que suposa un increment del 26% respecte a l'any 2005. De totes aquestes assistències, un 68% van ser reclamacions ateses, mentre que un 32% van correspondre a consultes d'informació i assistències tècniques. Aquestes xifres indiquen que la majoria de la gent que es dirigeix a l'OMIC és per solucionar un problema que ja ha tingut origen i no per recopilar informació per prevenir qualsevol tipus de greuge o problema.

Un 34% de mediació positiva

Les tramitacions de les assistències es poden fer a través de diferents vies: denúncia –
es posa en coneixement de l'administració un fet que pot constituir una infracció administrativa en matèria de consum i de disciplina de mercat–, queixa –es tramet un escrit de queixa a l'empresa– o reclamació –quan un producte és defectuós o el servei prestat ha estat incorrecte es pot demanar una reclamació dels danys soferts i es tramita a través de la mediació o l'arbitratge–. Des de l'OMIC, s'utilitza principalment la mediació, que és un sistema gratuït de mediació entre el client i l'empresa, a través de la intervenció d'experts en negociació.

Del total de sol·licituds que va rebre l'OMIC, un 34% van tenir una mediació positiva, un 21% van tenir una mediació negativa, un 13% va restar en tràmit, un 12% es van arxivar per manca de documentació, un 8% va correspondre a queixes, un 6% a denúncies i un altre 6% es va traslladar a d'altres organismes més especialitzats.
Pel que fa a les temàtiques més reclamades, en primer lloc es situen les telecomunicacions, les botigues d'electrodomèstics, el subministrament de serveis públics, l'habitatge, els vehicles, el transport o l'hoteleria i la restauració. Verònica Galiana també va explicar que durant l'estiu és quan es reben més assistències, especialment durant l'agost –a causa de l'increment de la població– i la majoria es deuen a problemes amb agències de viatges, transport o allotjament.

L'horari de l'OMIC és els dimarts de 10 a 13 hores i de 15 a 17 hores, i els dijous de les 10 a les 13 hores, a les oficines de l'OAC de l'Ajuntament. També es pot trobar més informació a la pàgina web de l'Ajuntament <www.cambrils.org> o bé en l'espai "Consells de consum" de l'edició impresa de Revista Cambrils.

Comenta aquest article