Sinistre
Un complex operatiu submarí intentarà recuperar el cos del cambrilenc David Garcia que es troba dins l'avioneta a 113 metres de profunditat
La Guàrdia Civil va activar, ahir divendres, un ampli dispositiu amb l'objectiu de recuperar el cos del cambrilenc
La Guàrdia Civil va activar, ahir divendres, un ampli dispositiu amb l'objectiu de recuperar el cos del cambrilenc David Garcia, un dels dos ocupants de l'avioneta de l'Aeroclub de Reus accidentada el 3 de novembre davant el delta de l'Ebre. El cadàver es troba dins l'aeronau, submergida a uns 113 metres de profunditat. L'operatiu contempla la possibilitat d'arribar a l'avioneta amb submarinistes o bé amb robots subaquàtics. S'analitzarà si és viable elevar l'aeronau amb globus de flotació per poder treballar a menys profunditat i, fins i tot, si es pot reflotar fins a la superfície. La immersió, però, té riscos i és de màxima complexitat. Només el període d'aclimatació dels dotze submarinistes del GEAS que participen en l'operatiu durarà una setmana.
El tinent coronel Jordi Verger, cap interí de la comandància de Tarragona, va explicar que, segons les imatges enregistrades per l'armada espanyola, l'avioneta es troba "més o menys sencera, tot i que amb danys evidents". La gravació, però, fa "impossible" a hores d'ara poder definir les causes del sinistre. El radar va perdre el rastre de l'avioneta dimarts de la setmana passada a les 18:55 hores, a unes 30 milles nàutiques del delta de l'Ebre, quan volava d'Eivissa a Reus. Dijous uns pescadors van trobar en aigües de Castelló el cos de l'altre ocupant, Marc Francesch, un conegut empresari del sector del càmping i president de JxCat a Torredembarra.
La base del dispositiu de rescat s'ha establert a Sant Carles de la Ràpita i, a banda de les unitats subaquàtiques i el servei marítim de la Guàrdia Civil, compta amb la participació de la patrullera riu Francolí. Salvament Marítim ha posat a disposició del cos una cambra hiperbàrica per si algun submarinista patís algun incident.
Riscos derivats de la gran profunditat
El capità Carlos Núñez, cap del Grup Central d'Activitats Subaquàtiques de la Guàrdia Civil, va detallar que aquest tipus d'immersions contemplen un temps de treball al fons molt reduït però un temps d'immersió molt llarg "per la descompressió que s'ha de fer cada cop que es baixa aquesta profunditat i el temps de descans que hi ha d'haver perquè l'organisme pugui eliminar els gasos inerts".
El tinent coronel Jordi Verger va detallar que l'aparell es troba sobre un fons marí corrent, arenós i que no presenta cap dificultat afegida per tal de poder utilitzar els sistemes d'elevació. Tot i això, el desplaçament o la recuperació de l'aparell no es farà si no és compatible amb la recuperació del cos de la víctima de l'interior de l'avioneta ni amb la seguretat dels professionals. "No tenim la certesa que puguem complir aquesta missió, però hi posarem tots els mitjans", ha garantit el cap interí de la comandància.
Ahir ja es va submergir un robot aquàtic per poder fer una primera avaluació de les actuacions, que duraran diversos dies. Els responsables de la Guàrdia Civil van exposar que el rescat es podria fer mitjançant la immersió dels bussos fins a l'avioneta, amb la intervenció de robots aquàtics o amb una solució mixta que inclogués la participació de submarinistes i robots. "Tenim obertes totes les possibilitats", va dir el tinent coronel Verger. En aquest dispositiu hi participen dotze submarinistes provinents de diferents grups GEAS de l'estat espanyol, juntament amb personal de la Unitat Central d'Activitats Subaquàtiques amb seu a Valdemoro. Conformen el grup de busseig tècnic de la Guàrdia Civil, que a l'agost ja va recuperar amb èxit el cos d'un bussejador a 92 metres de profunditat, a Mallorca. La Guàrdia Civil la considera una missió "arriscada i difícil", subjecta a la profunditat i a l'estat de la mar. La Guàrdia Civil va detallar que totes les diligències s'havien posat en coneixement del jutjat d'instrucció número 1 d'Amposta, que és el competent atesa la zona on es van trobar les restes de l'aparell. La Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil serà l'encarregada de determinar les causes tècniques del sinistre.