Mobilitat
L'oposició demana que s'impulsi un procés participatiu ciutadà per decidir sobre el futur de l'antic traçat ferroviari
El PP va presentar una moció, al ple del passat dilluns, en la què qüestionava que la Generalitat hagi presentat una proposta de Tren-Tram sense consensuar-la amb el territori
El PP va presentar al ple ordinari telemàtic del passat dilluns una moció –que no va ser aprovada– titulada: "Moció per a demanar i analitzar tota la informació sobre el Tren-Tram". El portaveu del grup popular –David Chatelain– va ser l'encarregat de presentar-la. Segons va exposar: "la publicació de la proposta del projecte del Tren-Tram apareguda als mitjans de comunicació està generant preocupació en diferents àmbits del municipi. No acabem d'entendre que la Generalitat hagi presentat una proposta que no estigui consensuada amb el territori, el que inclou els agents econòmics i polítics de Cambrils". Tal com va apuntar Chatelain, "que el projecte s'hagi batejat com Tren-Tram ja provoca dubtes, obrint la porta a que la nova infraestructura tingui més de tren que de tramvia. La part que genera dubtes és la relativa a l'aprofitament de l'espai que ha deixat el corredor en desús, ja que totes les forces polítiques cambrilenques han manifestat al llarg del temps el seu compromís amb la total eliminació d'aquesta barrera arquitectònica".
El portaveu del PP també va llançar d'altres "interrogants oberts" que fins i tot "arriben a posar en qüestió que aquesta infraestructura tiri endavant pel seu elevat cost". Per a Chatelain, "una decisió d'aquest calat hauria de comptar amb l'aval no només de l'equip de govern sinó també amb el consens de totes les forces polítiques i dels diferents sectors econòmics de la ciutat". El regidor popular també va qüestionar que, "a dia d'avui no tenim cap informació sobre el projecte de desmantellament de l'antiga via que, havia d'estar licitat i redactat en quatre mesos".
David Chatelain (PP): "S'ha plantejat la possibilitat d'estudiar alternatives per a l'ús del corredor en desús com una via verda o un vial per a vehicles elèctrics"
Chatelain també va afegir que, "en diferents ocasions s'ha plantejat també la possibilitat d'estudiar alternatives per a l'ús del corredor en desús, sense tenir constància que s'hagi estudiat com podrien ser: una via verda o un vial dissenyat per a vehicles elèctrics. Ens trobem davant d'un escenari incert i que preocupa molt a la ciutadania de Cambrils". Per tot plegat des del grup popular van demanar tota la documentació a la Generalitat; traslladar tota la informació als sectors empresarials perquè la puguin conèixer de primera mà; plantejar a la Generalitat la necessitat d'escenaris alternatius al Tren-Tram i estudiar l'impuls d'un procés participatiu per tal que la ciutadania pugui dir la seva respecte una qüestió que afecta la vertebració de la ciutat".
Josep M. Vallès (PSC): "Nosaltres voldríem un debat obert partint del que hem demanat sempre que és el desmantellament de la via i que quedin a cota zero totes les estructures"
En el torn d'intervencions de l'oposició, en nom del PSC va expressar-se el regidor Josep M. Vallès. Segons va dir el regidor socialista, "és una qüestió molt important que hi ha damunt de la taula com és el transport urbà entre Cambrils, Salou i Tarragona. Nosaltres voldríem un debat obert partint del que hem demanat sempre que és el desmantellament de la via i que quedin a cota zero totes les estructures i, a partir d'aquí, discutir com ho fem. Insistirem molt en què es faci un procés participatiu a la ciutat de Cambrils per poder estar segurs en què, l'actuació que s'hi faci és la que volem i no la que ens vingui imposada per la Generalitat. Sempre hem demanat una via permeable i no creiem que el que es proposa sigui una solució adequada".
Juan Carlos Romera (Cs): "Caldria dur a terme un debat intern al nostre municipi. Fins ara ha estat inexistent i sembla ser que ho continuarà sent"
Des de Cs, el seu portaveu –Juan Carlos Romera– va manifestar que el seu grup se sumava a la moció presentada pel PP i va emfatitzar en què "caldria dur a terme un debat intern al nostre municipi. Fins ara ha estat inexistent i sembla ser que ho continuarà sent, ja que després de les declaracions en premsa que s'han fet des d'Alcaldia sembla ser que tenen alguna cosa pensada, però que no l'han traslladat a ningú o sembla que s'ha imposat la idea de la Generalitat. Vostès, al final, 'traguen' amb tot allò que vingui de Barcelona, obviant el debat intern al nostre municipi i al nostre dret a decidir què passa amb aquesta infraestructura".
Camí Mendoza: "No ens venen a vendre res, en tot cas és al revés. Aquí hi ha una idea i hi ha hagut un treball"
Sobre tot plegat, l'alcaldessa –Camí Mendoza– va ser l'encarregada de donar-ne explicacions. Segons va dir, "des del govern municipal no ens hem mogut ni un centímetre d'allà on estàvem: el que volem és el desmantellament de l'actual via del tren. Volem acabar amb aquesta barrera arquitectònica i també apostem per un transport públic. En aquest cas, la Generalitat –administració competent en el transport interurbà– planteja aquesta forma de transport, aquest Tren-Tram i crec que, d'entrada l'hem de veure com una oportunitat per al nostre municipi. Ho he dit moltes vegades en aquest ple, tant amb el Ministeri de Foment com amb la Generalitat hem fet reunions tècniques i institucionals per posar allò que nosaltres volem en aquest traçat i perquè les barreres desapareguin. No ens venen a vendre res, en tot cas és al revés. Aquí hi ha una idea i hi ha hagut un treball".
Pel que fa a l'exposició de la moció, Mendoza va criticar que, "sembla que en parlem per primera vegada d'aquest Tren-Tram i no és així. El PP ja va presentar una moció pràcticament igual a la d'avui. No estem parlant de cap projecte nou que hagi nascut fa una setmana o 15 dies, portem anys parlant-ne entre tots. En aquestes reunions tècniques i institucionals hem plantejat propostes de millora per part dels ajuntaments i algunes ens les han comprat, per això també he dit en premsa que seguim treballant i presentarem al·legacions".
Camí Mendoza: "Hi ha el compromís d'eliminar una barrera arquitectònica i les dues administracions contemplen les necessitats del nostre municipi"
L'alcaldessa va reiterar "el compromís d'eliminar una barrera arquitectònica i les dues administracions contemplen les necessitats del nostre municipi: l'eliminació de passos a nivell, l'eliminació de vials entre els dos costats per poder connectar els barris... De fet, l'estudi informatiu diu que s'ha tingut en compte el POUM de Cambrils i també el d'altres ajuntaments". Pel que fa al finançament, Mendoza va explicar que, "la Generalitat ja té una part de la inversió prevista en el seu pressupost i així ens ho ha dit. I el més important és que tenim una oportunitat al davant. De fet, hi ha uns fons de recuperació europeus –Next Generation– als quals la Generalitat ha presentat aquest projecte per doble via".
Sobre l'antic traçat ferroviari i l'edifici de l'antiga estació de trens, l'alcaldessa va explicar que, "estem batallant amb Adif pel tema del manteniment. Exigim aquest ràpid desmantellament per no tenir aquest munt de quilòmetres de via en aquest estat al mig del municipi". Finalment, Mendoza va reiterar que, es tracta d'una "oportunitat per connectar els barris, per treure aquesta barrera i per connectar-nos en un transport públic amb Salou i posteriorment amb la resta del territori: l'àrea metropolitana del Camp de Tarragona". Va cloure dient que el govern votava en contra perquè "la seva moció és una obvietat de tot el que ja s'està treballant i de tot el que s'està fent".
David Chatelain (PP): "Quin problema hi ha en què tots puguem dir la nostra en aquesta decisió? Sembla ser que es vol aprofitar part del traçat i per tant continuaran passant trens que és el que no volem"
En el torn de rèplica final, el portaveu del PP –David Chatelain– va dir: "ja que parlem d'obvietats, la primera és que no ens expliquen res de res. Aquella moció que vostè diu parlava d'impulsar un debat seriós i realista; un debat al que vostès han tancat la porta. No deixen que s'abordi en un pla de participació ciutadana. Quin problema hi ha en què tots puguem dir la nostra en aquesta decisió? Sembla ser que es vol aprofitar part del traçat i per tant continuaran passant trens que és el que no volem. El compromís històric de totes les forces polítiques ha estat el total desmantellament de la via. Vostès hi eren i vostès han canviat el sentit de les propostes, suposo que obligats a dir sí al projecte de la Generalitat. Parla d'integració, doncs la millor integració que es pot fer és eliminar-ho tot".
Finalment, la moció va ser rebutjada amb el vot en contra de l'equip de govern. El text sí va rebre el suport del PSC i de Cs que van votar a favor.