Informació general

Infraestructures

El ministre Ábalos reafirma que les autopistes Ap-7 i Ap-2 quedaran lliures de peatge a finals d'agost

El ministre va assegurar ahir que es manté el compromís de no prorrogar les concessions de les autopistes Ap-7 entre La Jonquera i Vila-seca i l'Ap-2 entre Saragossa i el Vendrell després d'uns 50 anys de pagament

Per Lluís Rovira i Barenys

Tram de l'encreuament de l'autopista Ap-7 amb l'autovia A-7 als termes municipals de Cambrils i Vinyols i els Arcs
Tram de l'encreuament de l'autopista Ap-7 amb l'autovia A-7 als termes municipals de Cambrils i Vinyols i els Arcs | Lluís Rovira i Barenys

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, va assegurar ahir que es manté el compromís de no prorrogar les concessions de les autopistes Ap-7 entre La Jonquera i Vila-seca i l'Ap-2 entre Saragossa i el Vendrell de manera que a finals del proper mes d'agost aquests trams d'autopista quedarien lliures de peatge després de prop de 50 anys de pagament. Queden, doncs, poc menys de sis mesos per tal que es faci efectiva la gratuïtat d'aquests trajectes que suposaria, entre d'altres, el desplaçament entre Cambrils i Barcelona per l'Ap-7 de manera totalment gratuïta.

D'aquesta manera els usuaris dels 474 km d'autopista que passaria a ser gratuïta, que discorre gairebé en un 80% per territori català, deixaran de pagar uns 500 milions d'euros l'any per al seu ús, segons dades facilitades pel propi Ministeri. També suposarà la reducció en un 40% dels quilòmetres de la xarxa de carreteres de l'Estat amb pagament directe per l'usuari. S'estima que el trànsit per aquests trams que passaran a ser gratuïts enregistren el pas de més de 13 milions de vehicles l'any.

Per la seva part, el Ministeri ja està treballant en l'estudi de necessitats posterior a la licitació i està preparant la licitació dels futurs contractes de conservació i explotació així com d'un nou centre d'operacions a càrrec dels pressupostos generals de l'Estat.

Resolució del Parlament i de l'Ajuntament de Cambrils contra la possible pròrroga de la concessió de l'Ap-7

Aquesta gratuïtat, tot i estar anunciada, no es veia massa clar que finalment s'hagués de portar a terme, en aquest cas amb l'excura de la baixada de trànsit per la pandèmia. És per això que el passat mes de novembre de 2020, la Comissió de Territori del Parlament va aprovar per unanimitat una proposta de resolució d'ERC que instava el govern espanyol a no prorrogar les concessions de l'AP-7 entre Cambrils i La Jonquera i l'AP-2 entre el Vendrell i Lleida. Feia uns dies que Abertis havia demanat formalment al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana la pròrroga de les concessions en acollir-se al decret llei 26/20, que permet a aquestes empreses –sempre i quan compleixin una sèrie de requisits– allargar el servei per compensar les pèrdues pel descens de la mobilitat causat per l'estat d'alarma decretat per la pandèmia.

Per la seva part, el plenari de l'Ajuntament de Cambrils aprovava una moció, el passat mes de juliol de 2020, en la què es demanava que no es prorroguessin les concessions d'aquestes dues autopistes. El text, presentat per l'equip de govern, va rebre el vot favorable de tots els grups excepte l'abstenció del PSC.  D'altra banda, cal recordar que el tram de l'Ap-7 que va des d'Alacant fins a Vila-seca ja es va fer gratuït a partir de l'1 de gener de 2020.

Explotada per Acesa i, posteriorment, per Abertis

La concessió del tram de l'Ap-7 entre Vila-seca i la frontera francesa va ser explotat per Acesa i, posteriorment, per Abertis i al llarg dels anys ha vist com s'allargava la concessió i se'n retardava la gratuïtat. L'any 1990 el govern espanyol sota la presidència de Felipe González i amb Josep Borrell com a ministre de Fomento, va allargar la concessió de les autopistes que gestionava Acesa i que acabaven l'any 1994.

D'altra banda, el tram d'autopista Ap-7 entre Vila-seca i Amposta i que travessa el terme municipal cambrilenc, va ser inaugurat el 8 d'octubre de 1974 pel llavors ministre d'Obres Públiques Antonio Valdés. La seva construcció va comportar l'expropiació de moltes finques agrícoles amb les conseqüents protestes dels propietaris pels baixos preus que es van pagar en aquestes expropiacions. La concessió de l'autopista es va donar a Aumar per un període de 35 anys però ja a finals dels 90, l'executiu espanyol presidit per José M. Aznar, va prorrogar la concessió fins el 31 de desembre de 2019.

 

 

 

L’Apunt

A-27, de moment, nou anys d'endarreriment
El ministre José Luis Ábalos va fer aquestes declaracions en el decurs del foradament del túnel de Lilla que forma part de l'autovia A-27 entre Valls i Montblanc. Aquestes obres es van reactivar el febrer de 2019 i compten amb un pressupost de 143 milions d'euros pels 5,1 nous quilòmetres d'autovia dels quals 1,5 km discorren en aquest túnel. D'altra banda i en paral·lel de l'execució d'aquest tram, el Ministeri segueix treballant en l'estudi del darrer tram entre Lilla i Montblanc on l'A-27 enllaçarà amb l'Ap-2.
Els diferents trams de l'A-27 es van licitar entre els anys 2006 i 2008 i l'estiu de 2009 es va anunciar que les obres de tota l'autovia acabarien l'octubre de 2012. L'obra va quedar aturada uns quants anys i a hores d'ara ja està a punt d'arribar als 9 anys d'endarreriment.

Comenta aquest article