Informació general

L'Ajuntament i el Museu Marítim de Barcelona signen un conveni per a la restauració de l'embarcació cambrilenca "Teresa"

Per Berta Ruiz



Ara, l'embarcació Teresa es troba amarrada al Mollet del Rec, al costat de les Escales Reials
L'Ajuntament de Cambrils i el Museu Marítim de Barcelona van signar ahir al migdia el conveni de col·laboració que permetrà restaurar l'embarcació Teresa, construïda l'any 1936, pel mestre d'aixa cambrilenc Julià Vives.

A l'acte de formalització hi van ser presents l'alcalde de Cambrils i president de l'Organisme Autònom Municipal del Museu d'Història de Cambrils -Robert Benaiges-, el Director General del Consorci de les Drassanes Reials i el Museu Marítim de Barcelona -Roger Marcet-, la directora del Museu Marítim de Barcelona -Elvira Mata-, la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Cambrils -Neli Queral- i el Director del Museu d'Història de Cambrils -Gerard Martí-.

El Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona elaboraran un projecte de restauració de l'embarcació, en el què hi constarà tot el procés i el seu pressupost, amb el què l'Ajuntament podrà fer la licitació i adjudicació per tirar endavant la recuperació de la barca. En aquest sentit, Robert Benaiges es va mostrar molt satisfet aquest acord, "perquè demostra la voluntat que tenim des de l'administració local en la recuperació del nostre patrimoni tradicional. En aquest cas, per una casualitat vam aconseguir localitzar aquest vaixell abans de que es produís la seva desaparició". Per la seva banda, Roger Marcet va voler felicitar l'Ajuntament i el Museu d'Història de Cambrils, pel fet de  "sumar-se a la petita llista de museus que tenen la seva extensió en el mar". Segons va explicar a Catalunya, tant sols els ports de Palamós, Vilassar de Mar i Barcelona conserven aquest tipus embarcacions històriques. Ara, Cambrils en serà el quart, demostrant "la importància de poder recuperar el patrimoni, el passat i la història".

Recuperació de la Teresa

El director del Museu d'Història de Cambrils -Gerard Martí- va explicar alguns detalls de la història d'aquesta barca cambrilenca i com va ser recuperada i portada fins a Cambrils. El procés es va iniciar l'any 2005, quan el Consorci El Far de Barcelona va localitzar la Teresa al port de Vilanova i la Geltrú, abans de que el seu darrer propietari, Rafel Montoya, posés en marxa el procediment legal de substitució per enfonsament de la Teresa, en motiu de la construcció d'una nova embarcació. Aquests es van posar en contacte amb l'Associació Arjau Vela Llatina de Cambrils que va posar-ho en coneixement de l'Ajuntament de Cambrils per tal d'intentar la seva salvaguarda. Segons va explicar Gerard Martí, es va visitar el port de Vilanova i la Geltrú per veure la barca, i tots, inclòs el seu constructor -Julià Vives-, "ens va mostrar molt il·lusionats de poder recuperar-la". Finalment, l'Ajuntament de Cambrils va acceptar la donació de la Teresa a través del Museu d'Història de Cambrils, que n'és el responsable de la seva protecció, restauració i estada a l'aigua des d'aleshores. L'embarcació, però ha passat també pel Port de Tarragona, en els darrers mesos, degut a les obres que s'han fet al moll cambrilenc. Actualment, es troba amarrada al Mollet del Rec, al costat de les Escales Reials.

El Museu d'Història de Cambrils s'ha documentat, ha parlat amb els primers patrons de la barca, ha obtingut altres informacions i fotografies antigues per tal d'encarar aquest projecte de recuperació i assentar les bases d'una futura patrimonialització. Segons Gerard Martí, "per tenir-la a l'aigua s'han de complir uns requisits tècnics de restauració i seguretat, per tal de que es pugui convertir en un element que es pugui treure a passejar, visitar i explicar què és la pesca de l'arrossegament, com pescaven abans o sobre el patrimoni natural de la zona i d'altres llegendes".

Història d'aquesta barca cambrilenca

La Teresa va començar a fer-se l'any 1936, al taller del mestre d'aixa cambrilenc Julià Vives, situat al costat de l'actual carrer Drassanes del port. L'any 1937 estava acabada, amb una llargària de 12,45 metres d'eslora, amb un cost d'11.000 pessetes, que va ser encarregada per Mariano García -un important pescador del Serrallo-. Segons va explicar Gerard Martí, aquesta és un tipus d'embarcació "que es va fer molt a Cambrils durant la II República. És molt pròpia de la nostra identitat, al ser el traspàs entre la vela llatina i la presència del port de Cambrils ja construït. Si no s'hagués construït el port aquest tipus d'embarcació no s'hagués fet".

Comenta aquest article