Informació general

Infraestructures

Enric Daza, regidor d'Urbanisme: «Una altra possibilitat per a l'edifici de l'antiga estació de tren seria desmuntar-lo i posar-lo al costat»

El debat sobre la conservació o l'enderroc de l'edifici de l'antiga estació de tren segueix ben viu amb veus a favor i en contra i des de l'Ajuntament s'estan estudiant totes les possibilitats

Per Berta Ruiz

L'edifici de l'antiga estació de tren en una imatge recent
L'edifici de l'antiga estació de tren en una imatge recent | Berta Ruiz

El debat sobre la conservació o l'enderroc de l'edifici de l'antiga estació de tren segueix ben viu amb veus a favor i en contra. Al ple del passat 29 de març sortia el tema arrel d'una intervenció del regidor no adscrit –Joan M. Artigau– i fa uns pocs dies també es feia pública la recollida de signatures a la plataforma Change.org en favor de la conservació. Sobre tot plegat, el regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Cambrils –Enric Daza– ha ratificar a revistacambrils.cat les paraules que ja va expressar al plenari del mes de març: "la meva resposta al ple va ser que el POUM ja ho té qualificat i que, en tot cas, si hi ha alguna proposta l'estudiarem si el POUM la pot permetre. Ha de ser una proposta ferma, vingui d'on vingui, veïnal o del departament de Cultura, per exemple. Hem de veure quina solució tècnica tenim damunt de la taula per estudiar-la i veure si és viable, perquè els 'dibuixets' (referint-se al plànol publicat a la plataforma Change.org) que he vist fins salvant la construcció de l'edifici no acabarien de complir amb els paràmetres tècnics quant a accessibilitat, amplada de voreres, etc. Hem de tenir en compte que depèn de quina giravolta es doni doncs no acabaria d'encaixar amb el que s'espera d'un passeig de vianants. En tot cas haurà de ser molt més original".

Enric Daza: "Si cap de les propostes que estem estudiant acaba sent viable evidentment tenim el POUM que diu que allí ha de ser un vial"

El regidor d'Urbanisme ha volgut deixar clar que, "estem atents al que passa al carrer, però de moment, al departament se'm dirigeix més gent en el sentit que el barri necessita una actuació urgent; que els problemes de seguretat ciutadana són latents; que aquesta connexió afavoriria la unió i cohesió entre tres barris... Una altra possibilitat seria moure-la i posar-la al costat, en una de les parcel·les d'equipament. Canviar-la d'ubicació: desmuntar-la i muntar-la. Sigui com sigui s'hi ha de fer una actuació, perquè ara allò està que cau i s'ha d'arreglar i s'ha de dignificar. Es pot plantejar una obra que sigui: desplaçar cap a un costat i per tant, quedaria un passeig lliure de qualsevol edificació. Tenim la parcel·la del costat que seria adient per fer aquesta actuació. Això s'ha de valorar. Hi ha d'haver una proposta. O també es podria deixar la nau central i que la gent pugui passar i fer que tots els desitjos vagin en la línia del que preveu el POUM sense haver de modificar-lo o, en el cas de modificar-lo, acceptar que hi ha un tràmit i que, per tant, endarrerirà aquesta connexió que sembla tant urgent. El govern està estudiant. No és blanc o negre. Si cap de les propostes que estem estudiant acaba sent viable evidentment tenim el POUM que diu que allí ha de ser un vial. També m'arriba gent que vol conservar i gent que no. Cal trobar la possibilitat de com fer-ho i de combinar tota aquesta casuística que afecta a aquest punt”.

"Hi ha una segona opció que seria passar (el TrenTram) per l'avinguda d'Adelaida fins a l'estació actual, per la banda dreta de la riera"

En tot cas, la decisió sobre què fer amb l'edifici de l'antiga estació també dependrà del projecte del TrenTram. Segons Daza, "haurem de preveure la segona fase del projecte –que de moment queda una mica a l'aire– sobre si realment acaba passant per davant de l'antiga estació. Seria un aspecte tècnic a considerar i una dificultat a superar. En una primera fase, està previst que el Tren-Tram arrenqui de Cambrils fins a Tarragona. L'estudi preveu que l'estació-abaixador sigui a l'alçada de l'Eixample Platja, per tant, no passaria per l'antic pont de la via. Des d'allí començaria el servei. El mateix projecte parla que, en una segona fase, podria arribar a la nova estació de tren. La posició de l'Ajuntament és que el pont de la riera hauria de ser molt més baix, al nivell del nou pont de l'antiga N-340, perquè el que ens urgeix és anivellar carrers. La primera opció de la Generalitat és passar pel pont de l'antiga via i que s'incrusti al barri de l'Eixample Platja. Tots aquests talussos els volem fora, volem un pont molt més rebaixat. Hi ha una segona opció que seria passar per l'avinguda d'Adelaida fins a l'estació actual, per la banda dreta de la riera. Per tant ja no caldria creuar el pont s'arribaria fins dalt. Aquesta és l'opció que ens agradaria més i formarà part de les al·legacions de l'Ajuntament. Les coses es poden fer si tècnicament són possibles”.

"Qualsevol actuació –que es quedi l'estació o no– passa perquè la solució tècnica sigui viable”

Per altra banda, ja en una tercera fase, el projecte avançaria per assolir la connexió Reus-Tarragona i que, “tot plegat sigui un transport molt més ampli del Camp de Tarragona. La tercera fase, es crearien raïls a llocs pels quals ara no hi passa cap vial per connectar els diferents municipis. Per tant, si la segona fase acabés passant per l'antiga estació tindria un impacte tècnic sobre la connexió entre l'avinguda de Josep Vidal i Barraquer i l'Horta de Santa Maria. Qualsevol actuació –que es quedi l'estació o no– passa perquè la solució tècnica sigui viable”.

En sentit sud, és a dir, en direcció als municipis de Mont-roig del Camp, Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, el projecte contempla una via verda. Sobre això, Daza ha afegit que, “els municipis veïns no han tingut una altra proposta damunt la taula que no fos la de la via verda. Tenen l'obligació de complir una normativa del Ministeri de Medi Ambient que requereix deixar les antigues vies en l'estat natural anterior a la implementació de les mateixes. Caldrà eliminar les espècies invasores i fer un arranjament a nivell de les vies. Això és el que ofereix Adif. Què ha passat? Que la Generalitat té dret a tempteig sobre les mateixes vies i exercir el seu dret d'explotació de les mateixes: per això ha anunciat el projecte del Tren-tramvia. Això no afecta a Mont-roig perquè aquest desig comença a Cambrils fins a Tarragona. Per tant, quan Mont-roig anuncia que ells volen la via verda no és que la vulguin sinó que no tenen una altra opció damunt de la taula”.

Comenta aquest article