Cultura

Cinema

La programació cinematogràfica d’ACTE s’acomiada fins passat l'estiu

La projecció de la pelïcula L’estiu de Cody, aquest passat dijous, va servir per posar el punt i final a aquesta temporada

Per Víctor Valle Lavado

La darrera projecció de la temporada es va fer aquest passat dijous al vespre
La darrera projecció de la temporada es va fer aquest passat dijous al vespre | Víctor Valle

Un cop acabat el cicle de cinema solidari, restava encara una última data com a final de curs per la programació d’ACTE, el passat dijous, 10 de juny. La pel·lícula escollida per aquesta ocasió va ser Driveways: L’estiu de Cody, una obra del 2019 del director asiàtic-americà Andrew Ahn. Una peça sobre un drama humà realista, deliberadament lenta però, al mateix temps, amb un to alegre i esperançador, que va aplegar més de 40 persones al cinema Rambla de l'Art per veure-la i comentar-la. Com és habitual, l’esdeveniment va començar amb una petita introducció a la pel·lícula, on es va definir com una obra molt diferent a les mostrades pel cicle solidari, tan intenses. Finalment, desprès de projectar una petita introducció del director, on felicita als actors per una magnífica feina, va donar inici l’obra.

A L’estiu de Cody, Andrew Ahn ens mostra un petit fragment de la vida dels seus protagonistes. Arrel de la mort de la seva germana, Kathy, una jove mare soltera i el seu fill de vuit anys, Cody,  es desplacen fins a la seva casa per vendre-la, però es troben, en arribar, una casa plena fins dalt de brossa i ferralla, testimoni de la síndrome de Diògenes que patia la germana de Kathy i del que la família no en sabia res. Mentrestant la mare es fa càrrec de l'enorme tasca, física i emocional, de tornar habitable la casa amb pocs recursos. En aquest film som testimonis de l’amistat que sorgeix entre el petit Cody i el veí del costat, Del, un ancià veterà de la guerra de Korea. Cody, un nen solitari i que pateix d’ansietat social, troba en l’exmilitar suport emocional i un company comprensiu, al mateix temps que ofereix a Del un refugi de la soledat en la que es veu immers des de la mort de la seva dona i una distracció de les seves reflexions sobre la vellesa i la mort.

Amb un estil deliberadament natural i tranquil, amb llargs silencis i diàlegs que busquen el realisme, Ahn aconsegueix crear una peça que troba drama en la quotidianitat, i que a més l’expressa a través d’una perspectiva dolça i amable, tot i tractar temes com la mort, la pèrdua i les dificultats en els vincles familiars. També cal destacar les actuacions de tots tres protagonistes, que aconsegueixen donar vida a una història senzilla, amb molt pocs personatges i molt poques localitzacions, que acaba triomfant en gran mesura per la química que tots tres tenen al llarg de tota l’obra.

Un cop acabada la pel·lícula, i desprès d’alguns sons de mocadors, va donar inici el debat sobre l’obra. Si bé és cert que una part del públic no es va quedar a comentar, entre aquells que sí ho van fer va sorgir una conversa animada, i amb visions molt diferents sobre els temes que l’obra tracta, que va allargar-se tant com es va poder i on encara van quedar coses al tinter. La sessió es va acabar amb la promesa de tornar al setembre, amb noves obres per gaudir i comentar.

 

Comenta aquest article