Informació general

Transport ferroviari

La PDF.Camp defensa la conservació de l'edifici de l'antiga estació, una via verda en sentit sud i un tramvia que connecti amb la nova estació

El Centre Cultural va acollir, ahir a la tarda, una xerrada a càrrec de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona, amb el suport de la Plataforma Conservem l’Estació de Cambrils

Per Berta Ruiz

Un moment de la xerrada d'ahir a la tarda al Centre Cultural. D'esquerra a dreta: Gabriel Gras, Carlos Montejano i Ignasi Martí
Un moment de la xerrada d'ahir a la tarda al Centre Cultural. D'esquerra a dreta: Gabriel Gras, Carlos Montejano i Ignasi Martí | Berta Ruiz

El Centre Cultural va acollir, ahir a la tarda, una xerrada a càrrec de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona (PDF.Camp), amb el suport de la Plataforma Conservem l’Estació de Cambrils. A l'inici de l'acte, un dels membres de la plataforma en defensa de l'estació cambrilenca –Ignasi Martí– va recordar que feia tot just un mes que la Plataforma Conservem l'Estació de Cambrils es presentava públicament i feia lectura d'un manifest en favor de la conservació d'aquest edifici que data de l'any 1865. Tot seguit van prendre la paraula dos membres del PDF.Camp: el seu portaveu Carlos Montejano i Gabriel Gras, estudiant d'enginyeria i membre de la plataforma.

Carlos Montejano, portaveu de la PDF.Camp: "No volem cap enfrontament amb la societat civil, sinó presentar els nostres arguments"

Segons va exposar Carlos Montejano, la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona porta treballant des de l'any 2009, juntament amb la col·laboració de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Fa uns mesos enrere, Gabriel Gras va iniciar una campanya de recollida de signatures a la plataforma Change.org en favor de la conservació de l'edifici de l'antiga estació de Cambrils i arrel d'aquí es va establir una connexió amb l'Associació de Veïns del Barri de l'Estació que va donar lloc a la recent creació de la Plataforma Conservem l'Estació de Cambrils. En la seva intervenció, Carlos Montejano va recalcar que "no volem fer cap enfrontament amb la societat civil, sinó presentar els nostres arguments que van en la línia de: conservar l'edifici de l'estació, la via verda –en sentit sud– i el tramvia que connecti amb la nova estació de tren".

"És lògic i lícit defensar el sentimentalisme que hi ha al voltant d'aquest edifici, però també parlem de patrimoni"

Per començar, es van projectar unes imatges de l'edifici quan es va inaugurar –el 18 de març de 1865– i, posteriorment, es van mostrar unes imatges de com està actualment l'edifici, en un estat d'abandó i de degradació progressiva. En aquest punt, Montejano va fer lectura d'alguns dels punts del manifest de la Plataforma Conservem l'Estació de Cambrils que defensa salvaguardar l'edifici i aconseguir una major dinamització del barri. El portaveu de la PDF.Camp també va incidir en quatre punts com són: la participació, l'impacte visual, el POUM i el patrimoni. Sobre la participació, Montejano va comentar que l'ordenança municipal de transparència i participació advoca que es poden presentar projectes i, per tant, la plataforma pot tenir la seva paraula. Quant a l'impacte visual, la PDF.Camp va presentar la seva proposta que van publicar a la web Change.org però Montejano va apuntar que es podrien fer d'altres propostes. Sobre el POUM, el portaveu va explicar que el POUM s'ha modificat en 36 ocasions i en aquest cas, també es podria fer. A nivell patrimonial, Montejano va afegir que "és lògic i lícit defensar el sentimentalisme que hi ha al voltant d'aquest edifici, però també parlem de patrimoni".

Via verda en sentit sud

En el segon bloc de la xerrada, Gabriel Gras va exposar el projecte de la futura via verda del Camp de Tarragona. Segons va dir, hi ha dos trams: per un costat, el tram Cambrils-PortAventura que es preveu de traçat tramviari i, per altra banda, el traçat Cambrils-l'Hospitalet de l'Infant en el què s'hi podria adaptar una via verda. Hi ha l'opció que el tramvia s'allargués fins a l'Hospitalet de l'Infant –en paral·lel a la via verda– però des de la PDF.Camp no prefereixen aquesta opció perquè "no hi haurà prou demanda". Segons va apuntar Gras, "pensem que la Generalitat no accedirà a fer aquest ramal. La nostra idea és que el tramvia comuniqui amb la nova estació de tren de Cambrils".

"Aquest tramvia ha de connectar amb la nova estació de tren de Cambrils"

Sobre el projecte del tramvia, Gras va comentar que "es pot aprofitar la plataforma –un cop es desmantellin les vies– per a la instal·lació del tramvia. Un transport de baix consum energètic amb una major eficiència i una gran capacitat de viatgers. Quan Adif desmantelli deixarà un camp de terra. El projecte de la Generalitat parla d'un tren-tramvia i això vol dir que és un tramvia amb la capacitat de circular per vies ferroviàries". Tal com va apuntar, des de la plataforma "ens oposem als tramvies sense catenàries; si no és una catenària aèria es pot posar subterrània i proposem connectar amb Reus i Tarragona. També creiem que aquest tramvia ha de connectar amb la nova estació de tren de Cambrils; l'Ajuntament de Cambrils defensa que sigui en paral·lel a la riera d'Alforja i aquesta és la nostra opció preferida perquè està al centre del nucli i seria molt més accessible".

Ferrocarrils de la Generalitat "no ha invertit ni un euro" a la demarcació de Tarragona

Finalment, els dos membres de la PDF.Camp es van referir a l'àmbit econòmic. Segons va dir, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya opera arreu, excepte a la demarcació de Tarragona, on no ha invertit ni un euro. "La inversió de FGC es fa amb els impostos de tots els catalans. Es tracta d'una companyia prestigiosa allà on opera: amb un servei de qualitat, puntualitat... Els 160 milions d'euros que suposaria fer la primera fase del tramvia ens sembla una 'minucia' dins de tot el que ha invertit la Generalitat a Catalunya". En aquest punt, Montejano va afegir que, "el tramvia és l'opció més ecològica i més accessible; no podem deixar passar el projecte" mentre que Gras va comentar que, "els dos projectes són compatibles: el tramvia i la via verda".

Comenta aquest article