Informació general

Obres

Les obres de remodelació de la rambla de Jaume I tindran un cost d'uns 3,9 milions d'euros i no s'aplicaran contribucions especials

Està prevista una partida d'1,3 milions d'euros per a l'exercici de 2021 i una partida de 2,6 milions d'euros per al 2022; tant el PP com la regidora Patricia de Miguel van qüestionar la idoneïtat de les obres en aquest moment

Per Berta Ruiz

Aspecte del tram superior de la Rambla de Jaume I
Aspecte del tram superior de la Rambla de Jaume I | Lluís Rovira i Barenys

Les obres de remodelació de la rambla de Jaume I tindran un cost aproximat d'uns 3,9 milions d'euros i no s'imposaran contribucions especials als veïns i comerciants de la zona. L'Ajuntament de Cambrils es farà càrrec del cost íntegre de les obres. Així ho ha avançat el regidor d'Urbanisme –Enric Daza– a revistacambrils.cat. De fet, està prevista una partida d'1.360.000 euros per a l'exercici de 2021 i una partida de 2.615.000 euros per a l'exercici de 2022, fent un total d'uns 3.975.000 euros. Al ple ordinari telemàtic del passat dilluns 28 de juny, s'aprovava un punt en què s'acordava elevar els percentatges previstos en la despesa plurianual referent a aquestes obres. Segons marca el Reial Decret Llei 2/2004 en relació al finançament, l'import de la segona anualitat –la del 2022– no podrà ser més d'un 70% superior respecte l'anualitat de 2021. Tal com ha comentat Daza, "com aquesta quantitat excedeix, el que diu la llei és que s'ha de passar per ple per tal d'elevar els percentatges previstos".

Enric Daza: "Entenem que és una avinguda estratègica i no hi haurà contribucions especials"

El regidor d'Urbanisme –Enric Daza– va defensar al ple i ho ha reiterat a revistacambrils.cat que, "aquesta obra és una demanda històrica per part de les associacions comercials i, per tant, no es pot demorar més, perquè prou s'ha demorat ja. Entenem que aquesta obra ha de revitalitzar el comerç del Port i augmentar l'oferta turística i comercial del municipi". A la sessió plenària, tant la regidora no adscrita –Patricia de Miguel– com el portaveu del PP –David Chatelain– van qüestionar que ara sigui el moment idoni per impulsar aquest gran projecte, tenint en compte les dificultats econòmiques que han passat i estan passant els comerciants de la zona provocades per la pandèmia de la covid-19. Davant d'aquestes crítiques, el regidor d'Urbanisme va explicar que, "quan ells proposen d'aturar-ho perquè ara no és el moment –per la crisi de la covid-19–, simultàniament, el PP exigeix que es passin les contribucions especials justificant-se en què ja s'ha fet en d'altres obres". En aquest punt, Daza ha recordat l'impuls d'obres com l'avinguda de Charles Darwin o l'avinguda del Baix Camp en les què no es van imposar contribucions especials i l'Ajuntament va assumir el cost íntegre de les obres "pel seu caràcter d'avinguda d'interès general; doncs el mateix passa amb la rambla de Jaume I. Entenem que és una avinguda estratègica i no hi haurà contribucions especials. Entenem que pot ser la millor ajuda per als comerços, a banda de garantir-los l'entrada per tal de suportar els 10 mesos d'obres previstos, tot i que es pot allargar una mica més, però no seran dos anys".

El carrer de Pau Casals i de Ramon Llull es remodelaran en una segona fase

El projecte es troba en fase de licitació i s'impulsarà el més aviat possible, tal com ha apuntat el regidor, tot i que no ha volgut fixar cap termini. A més, el regidor ha recordat que en una primera fase s'impulsarà la remodelació de la rambla de Jaume I; mentre que en una segona fase s'actuarà en els carrers de Pau Casals i de Ramon Llull fins a la plaça de la Constitució. Daza ha explicat que s'ha decidit fer així perquè fer-ho tot a l'hora suposaria un problema per a la mobilitat de la zona, ja que està previst que el carrer de Pau Casals sigui íntegrament per al pas de vianants. "Era necessari començar per la rambla, perquè el carrer de Pau Casals serà per a vianants i si no bloquejaríem la mobilitat provisional" ha dit Daza. Sobre el darrer tram de la rambla fins arribar al Club Nàutic –també punt de crítiques per part del PP–, el regidor ha manifestat que, "aquella part entraria en un altre tipus de projecte perquè és una zona que està més nova. Sí que hi deixarem aclarit tot el tema del clavegueram i dels nous col·lectors, ja que tota la instal·lació serà nova".

Patricia de Miguel, regidora no adscrita: "Ara volen posar-se en un megaprojecte que enfonsarà el teixit empresarial de la zona just en el moment en el que començaran a aixecar el cap"

A la sessió plenària del passat dilluns, una de les més crítiques va ser la regidora no adscrita –Patricia de Miguel–. Segons va dir, "aquest govern de Cambrils té la lletja mania de fer les coses –sota el meu punt de vista– quan no toquen. Ja va succeir amb l'adquisició de l'edifici del celler de la Cooperativa i ara volen posar-se en un megaprojecte que enfonsarà el teixit empresarial de la zona just en el moment en el que començaran a aixecar el cap després de tota la 'debacle' econòmica que ha provocat la crisi de la covid-19. Jo puc arribar a entendre que quan un regidor entra al govern té el desig de deixar un llegat ben visible, però a vegades el millor llegat és ser conscient de les necessitats de Cambrils i tenir la visió de si és el moment adequat o no. Jo considero que no ho és. Aquesta obra posarà en stand by als comerços de la zona, els perjudicarà la facturació i torno a dir que no em sembla un bon moment per això. Si ja comencem així que hem de resoldre errors burocràtics de pressa i corrents, no em vull imaginar com serà el desenvolupament de l'obra". El seu vot va ser en contra.

David Chatelain (PP): "Sotmetre els comerciants de la zona a dos anys d'obres sense temps a recuperar-se de les nefastes repercussions econòmiques de la pandèmia, pot suposar un dur revès"

El portaveu del PP –David Chatelain– també va dir que, "aquest punt és l'exemple de fer les coses a corre-cuita i sense analitzar a fons els detalls. Resulta que després d'haver presentat el projecte comencen a sortir serrells que de ben segur, sense les presses derivades de la urgència d'impulsar aquest projecte, ja s'haurien d'haver contemplat. No sabem si són urgències del govern o urgències de la regidoria i, sens dubte, degudes segurament a motius electorals si ens atenem al calendari d'execució previst. El problema no és imputar els percentatges corresponents a cada any d'acord a cadascun dels exercicis dins de l'àmbit de la despesa plurianual sinó valorar que la inversió que hi ha al darrere és pertinent o no. Sotmetre els comerciants de la zona a dos anys d'obres sense temps a recuperar-se de les nefastes repercussions econòmiques de la pandèmia, pot suposar un dur revès de conseqüències imprevisibles. Cal no oblidar que la intervenció preveu la instal·lació de canalitzacions, cosa que implica aixecar tot el traçat abans de poder començar a urbanitzar l'obra".

Sobre l'exempció de les contribucions especials, Chatelain va apuntar que és un greuge comparatiu ja que en d'altres intervencions sí s'han imposat contribucions especials. El regidor popular també va recordar que existeixen d'altres projectes pendents tant importants o més que el de la rambla de Jaume I com per exemple el barri de la Llosa o la zona del Regueral. "Tot i que la intervenció de la rambla és necessària, crec que no és prioritària en aquest moment".

Suport de Cs i abstenció del PSC

El portaveu del PSC –Josep M. Vallès– es va limitar a dir que es tractava d'una tramitació burocràtica i que no entrava a qüestionar l'oportunisme o no d'impulsar les obres en aquest moment. "Si el govern ho ha decidit així, ens abstenim".

Finalment, el punt en qüestió del plenari va ser aprovat amb els vots favorables del govern i de Cs, amb l'abstenció del PSC i el vot en contra del PP i dels dos regidors no adscrits Patricia de Miguel i Joan M. Artigau.

Comenta aquest article