Ensenyament
S'instal·laran quatre mòduls prefabricats a l'institut-escola Joan Ardèvol abans de l'inici de les obres d'ampliació de l'edifici
Aquest estiu es treballa en la instal·lació de quatre mòduls –amb una superfície de 300 metres quadrats– que donaran resposta a les necessitats d'espai del centre de cara al curs 2021-2022
L'institut-escola Joan Ardèvol comptarà, a partir de l'inici del proper curs 2021-2022, amb quatre mòduls prefabricats de classes, abans que no s'iniciïn les obres d'ampliació de l'edifici actual el proper mes de desembre. Recordem que aquest darrer curs 2020-2021, el centre ja va acollir la primera tongada d'alumnes d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) –amb dues línies de primer d'ESO– després de convertir-se en un institut-escola. Aquests quatre mòduls prefabricats que s'instal·laran durant les properes setmanes donaran cabuda a les necessitats d'espai del centre.
Quatre mòduls amb uns 300 metres quadrats d'espai
Ha donat més detalls de tot plegat el director de l'institut-escola Joan Ardèvol –Enric Masdeu– a revistacambrils.cat. Segons ha explicat Masdeu: "aquest curs ja hem tingut dos grups de primer d'ESO i el curs vinent en tindrem dos de primer i dos de segon d'ESO; aquests grups faran desdoblaments, tenim necessitats d'una aula tecnològica, necessitat de més espais... Les obres d'ampliació de l'edifici es van endarrerir un any pel tema de la pandèmia i, en teoria, hauran de començar el proper mes de desembre per tal que tot estigui plenament operatiu el desembre de 2022. Per tant, aquest curs ja tindrem unes necessitats i unes mancances d'espais. Els mòduls ens proveiran de quatre aules –de 60 metres quadrats cadascuna i un espai comú de 50 metres quadrats– per tant parlem de 300 metres quadrats; per poder oferir una atenció educativa més diversa. Han de ser espais versàtils".
Cap a meitats d'aquest passat mes de juliol ja es van iniciar els primers treballs per a la instal·lació d'aquests quatre mòduls prefabricats. Tal com ha indicat Masdeu, "les obres es faran en dues parts: per un costat, s'hauran de fer els fonaments, les connexions al clavegueram, aigua, electricitat, etcètera. Per altra banda, una altra empresa s'encarregarà de portar els mòduls, instal·lar-los i habilitar els interiors. Està previst que els mòduls arribin cap a meitats d'aquest mes d'agost i seran en forma de blocs". Aquest espai de mòduls s'ubicarà a la part del pati d'Educació Infantil, tocant a l'avinguda del Mil·lenari.
Obres d'ampliació de l'actual edifici amb un procés participatiu de la comunitat educativa
Pel que fa a les obres d'ampliació de l'edifici actual, Enric Masdeu ha explicat que es va dur a terme un procés participatiu amb tota la comunitat educativa del centre i també amb l'Ajuntament. Tal com ha dit, "ens vam preguntar què ha de tenir un institut-escola, perquè ningú no ho sap exactament. No som ni una escola ni un institut; hi ha espais que es poden compartir i d'altres espais que han de ser diferenciats però integrant-ho tot en un centre. El que està clar és que havíem de disposar d'una aula de tecnologia, una aula de ciències adaptada; una sala de professors més gran perquè passem de tenir 30 professors a ser-ne 60 quan estigui tot en marxa –la sala actual és insuficient–; l'espai d'administració també s'haurà d'adaptar; el menjador escolar que tenim és petit, molt petit. A hores d'ara ja no hi cabem. Amb l'ampliació es farà el menjador més gran i també el gimnàs. L'obra serà de dimensions considerables".
El director de l'institut-escola Joan Ardèvol ha comentat que, "els alumnes van poder participar; vam demanar l'opinió a través del consell de delegats, les assemblees de classe; han sortit idees molt boniques. També tenim als alumnes molt conscienciats amb l'escola verda, la sostenibilitat; estem demanant plaques solars, que sigui un edifici sostenible, amb una orientació ben encarada. També volem espais de comunicació; passadissos que siguin espais relacionals; la biblioteca també s'haurà d'adaptar amb accés des del carrer per fomentar l'ús social; són idees que han anat sortint al procés de participació i tot això s'ha aportat al projecte".
"Hem tingut una sensació agredolça pel tema de la pandèmia"
Quant a l'experiència d'aquest darrer curs acollint l'Educació Secundària Obligatòria –per primera vegada–, Masdeu ha valorat que, "hem tingut una sensació agredolça pel tema de la pandèmia. Comencem amb un projecte nou, il·lusionant, molt maco, un centre amb Infantil, Primària i Secundària i les interaccions que es produeixen entre l'alumnat, com pot compartir i treballar amb el professorat. Les dinàmiques que es generen són noves, és molt interessant, però no ho hem pogut gaudir del tot, per culpa de la pandèmia. Tenim una manera de treballar que li diem 'cremallera', perquè ens organitzem per cicles; els cicles contigus es toquen i interactuen entre el professorat i alumnat i munten activitats conjuntes. En un moment de pandèmia ens hem vist limitats, però el curs vinent l'estem planificant com un curs normal –després les limitacions ja les farem si és necessari–".