Infraestructures
Es treballa en l'estudi del futur Eix Cívic de Cambrils, un ambiciós projecte per reconvertir tot l'antic traçat ferroviari en un «gran espai verd»
L'estudi comprèn l'espai de l'antic traçat ferroviari i tota la seva àrea circumdant; preveient zones d'aparcament, habilitant passejos i zones verdes i eliminant les barreres arquitectòniques existents
L'Ajuntament de Cambrils ha adjudicat, recentment, l'elaboració d'un estudi per a la proposta de l'Eix Cívic de Cambrils al llarg de l'antic traçat ferroviari dins del terme municipal cambrilenc, des de Llevant en direcció Salou fins a Ponent en direcció a Mont-roig del Camp. L'empresa que es farà càrrec d'aquest estudi és Batlle i Roig Arquitectura SLP per un import de 15.376,07 euros amb IVA inclòs. L'estudi comprèn l'espai de l'antic traçat ferroviari i tota la seva àrea circumdant, preveient aparcaments al llarg de l'Eix; incorporant paviments mixtes; habilitant zones de passejos així com zones verdes per tal de cohesionar els diferents barris i eliminar totes les barreres arquitectòniques existents per l'antic traçat ferroviari.
Una població dividida en dos pel pas del ferrocarril
Històricament, Cambrils ha estat una població dividida en dos pel pas del ferrocarril, però d'ençà de l'entrada en funcionament del Corredor del Mediterrani –el 13 de gener de 2020– es treballa en l'objectiu de cohesionar i integrar el traçat urbà que hi ha a banda i banda de l'antiga via. Aquesta proposta d'Eix Cívic en la qual ja es treballa és una iniciativa independent de les altres actuacions que es projecten en aquest espai a càrrec d'altres administracions com són: per un costat, la nova línia de tren-tramvia impulsada per la Generalitat i que unirà les poblacions de Cambrils, Salou, Tarragona i Reus i, per altra banda, la Via Verda en direcció a Mont-roig del Camp i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant.
Enric Daza, regidor d'Urbanisme: "Entenem que és un projecte ambiciós, però tenim la necessitat de cohesionar tot allò que la via separava com una barrera arquitectònica"
Segons ha explicat el regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Cambrils –Enric Daza– a revistacambrils.cat, "l'Eix Cívic de Cambrils ha d'aspirar a ser l'eix vertebrador que cusi Cambrils i creï un gran connector verd urbà. El que pretenem és reconvertir l'antic traçat del tren en un espai verd. Es pretén 'cosir' el teixit urbà que deixa l'antiga instal·lació i unir-ho, integrar-ho i cohesionar-ho tot en forma d'un gran espai verd al llarg de tot el traçat. Entenem que és un projecte ambiciós, però tenim la necessitat de cohesionar tot allò que la via separava com una barrera arquitectònica. Amb aquest treball podrem recosir i cohesionar els diferents barris, tant a Llevant com a Ponent. L'Eix Cívic agafa tot el protagonisme a banda de qualsevol actuació que vingui per part d'altres administracions com poden ser el Tren-tramvia o la Via Verda, perquè amb el projecte d'Eix Cívic actuem sobre un àmbit molt més ample. Donem amplitud a tot l'antic traçat incorporant espais que quedaven arraconat, que eren culs de carrers, etc. El que fem és integrar qualsevol element arquitectònic i crear nous espais cívics per a les persones: passejos, carrils bicis, zones de pícnic, zones verdes... Esdevindrà el connector verd urbà més potent de la ciutat".
"Nosaltres presentem la necessitat que tenim d'integrar tot això: eliminar barreres arquitectòniques, eliminar talussos, integrar carrers..."
Estaríem parlant d'un Eix Cívic que tindria una llargària aproximada d'uns 7,5 quilòmetres de distància i, en alguns punts una amplada d'uns 50 o 100 metres. "Oferirem un passeig connectat fins a Salou a la banda de Llevant i un passeig connectat fins la riera de Riudecanyes, per la banda de Ponent" ha dit Daza. "Amb el projecte d'Eix Cívic fem una actuació molt ambiciosa a banda i banda de l'antiga via, ampliant allà on es pugui i encarant els diferents equipaments a aquest Eix Cívic com podria ser l'Auditori que, ara té un mur –que feia de pantalla protectora pels trens– i ara el que faríem seria obrir i encarar-lo cap a aquest Eix Cívic per al gaudi dels cambrilencs". Tal com ha afegit el regidor d'Urbanisme –Enric Daza–, "això és una proposta que fem des de Cambrils de cara als altres projectes que volen fer en aquest antic traçat diferents administracions com pot ser Ferrocarrils de la Generalitat amb el seu projecte de Tren-tramvia. Nosaltres presentem la necessitat que tenim d'integrar tot això: eliminar barreres arquitectòniques, eliminar talussos, integrar carrers... Aquest és l'objectiu principal i la llavor d'aquest estudi amb la què Cambrils diu 'volem que aquest espai sigui així'".
"Aquest és un projecte molt ambiciós, però hi ha possibilitats que Europa ens el subvencioni"
Es tracta doncs d'un projecte molt ambiciós i de gran envergadura. Quant al finançament del mateix, Daza ha comentat que, "ara, tenim l'oportunitat –amb els fons europeus– d'adreçar-nos a Europa i intentar que vegin la proposta com un gran projecte sostenible i integrador, com una gran via verda. Aquest projecte de Cambrils serà presentat a través d'un gran projecte de territori –el projecte Via– que impulsa la Diputació de Tarragona i que anirà adreçat als fons europeus. Naltros, com a municipi, formem part del territori i participem en aquest projecte, entre d'altres. Tothom parla dels fons Next Generation i el que estem fent és acumular el màxim de projectes i de necessitats de la ciutat per tal d'optar a finançament i a subvencions d'aquests fons, que són milionaris. Estem parlant d'una obra molt important, però que és molt necessària per a la cohesió dels diferents barris i d'aquest espai per tal que quedi integrat de la millor manera dins de la ciutat. Evidentment, aquest és un projecte molt ambiciós, però hi ha possibilitats que Europa ens el subvencioni. Si no és així, aquesta feina també era imprescindible fer-la i potser, més endavant, es podria impulsar a través de subvencions d'altres administracions o fer-ho per fases".