Transports
L'aeroport de Reus tindrà una estació d'alta velocitat que connectarà amb el nou aeroport intercontinental de Barcelona
El nou acord entre el Govern de la Generalitat i l'Estat preveu la construcció d’estacions ferroviàries d’alta velocitat als aeroports de Reus i Girona per potenciar el sistema aeroportuari català global
L'acord entre el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana dibuixa un nou model aeroportuari català ja que inclou la construcció, per part del govern de l'Estat d’estacions d’alta velocitat ferroviària als aeroports de Reus i Girona. Aquest acord entre els dos governs ha desbloquejat les inversions previstes per a l'ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat que superen els 1.700 milions d’euros entre els anys 2022 i 2031 i que AENA preveu en el Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA).
Aquestes noves infraestructures d'alta velocitat aposten per la intermodalitat i milloren la connectivitat amb l'aeroport de Barcelona, perquè situen les instal·lacions de Reus i Girona a 30 minuts de les de Barcelona. D'aquesta manera, les dues instal·lacions podran combinar el seu rol actual d’aeroport de proximitat amb el de complementari per descongestionar el de Barcelona, que es convertirà en un hub intercontinental. El Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha defensat des de l’inici de les converses per a l’ampliació de l’aeroport del Prat que qualsevol canvi de model aeroportuari a Catalunya havia de passar també per la potenciació dels aeroports de Reus i Girona en el marc d’un sistema aeroportuari que genera el 7% del PIB català.
Totes les propostes d'actuació es consultaran a la Comissió Europea
El compromís assolit pel Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori preveu que el nou Pla Director que ha de redactar AENA s’elabori amb criteris ambientals. En aquest sentit, el Govern de la Generalitat no validarà cap proposta d’actuació proposada per AENA que no hagi estat avalada prèviament per la Comissió Europea ja que qualsevol afectació a espais inclosos en la Xarxa Natura 2000, com és el cas de l'entorn mediambiental protegit de la llacuna de la Ricarda, obliga a fer aquesta consulta prèvia a la Comissió Europea.
El Govern considera que, una vegada es recuperi l’activitat habitual d’abans de la pandèmia de la COVID-19, cal que l’aeroport de Barcelona operi amb puntualitat i amb capacitat per a vols intercontinentals, sense incrementar en cap cas l’impacte acústic sobre les poblacions del seu entorn. Una vegada tancat l’acord, el proper pas és l’aprovació per part del govern espanyol del nou DORA 2022-2026, abans del 30 de setembre, que regula les tarifes dels aeroports d’AENA en base al pla d’inversions previst per aquest període. Després, l’Estat redactarà el nou Pla Director. Serà en aquesta fase quan es definirà la proposta concreta d’ampliació del camp de vol i de la resta d’inversions.
L’acord d'ahir és fruit de la tasca desenvolupada pel Departament de Vicepresidència i Poliítiques Digitals i Territori, que ha impulsat reunions amb els sectors implicats i ha liderat la creació i les tasques d’un grup de treball constituït davant el fet que l’Estat havia d’aprovar el DORA abans del 30 de setembre posava en risc la inversió de 1.700 milions d’euros. El funcionament d'aquest grup de treball, en el qual hi han participat diversos Departaments de la Generalitat, ajuntaments de poblacions de la zona i Ministeris de l'Estat, tindrà continuïtat.