Turisme
Cambrils presenta la seva candidatura, amb un pressupost de 8 milions d'euros, per rebre les ajudes dels Plans de Sosteniblitat en Destinacions Turístiques
Es preveu que cap a meitats del proper mes d'octubre es conegui si la candidatura cambrilenca pot rebre aquesta subvenció europea que, entre d'altres, preveu adequar el celler i reprendre les obres del Teatre Auditori
L’Ajuntament de Cambrils ha presentat, dins del marc del Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, el dossier de candidatura per optar a la convocatòria extraordinària de les ajudes derivades dels Plans de Sostenibilitat en Destinacions Turístiques del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, que es financen íntegrament amb fons europeus. Ahir al matí, l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, i la regidora de Turisme, Marta Borràs, presentaven el projecte en roda de premsa. Aquest projecte compta amb un pressupost total de 8.018.800 euros, que contempla un conjunt de propostes que transformaran la destinació amb criteris basats en la sostenibilitat i la digitalització.
Es preveu que cap a meitats del proper mes d'octubre es conegui si la candidatura cambrilenca pot rebre aquesta subvenció europea per tirar endavant amb els seus projectes. Si fos així, els fons arribarien l'any 2022 i es tindria una temporalitat de 3 anys per impulsar les accions previstes.
Camí Mendoza: "Cal avançar cap a un turisme més sostenible i que aquest tipus d'ajudes són una oportunitat que no es podia deixar escapar"
En la seva intervenció, l'alcaldessa va destacar la intensa feina realitzada des del departament de Turisme, així com la feina transversal que s'ha dut a terme des de diferents departaments municipals per elaborar una candidatura que opta a obtenir aquest finançament extraordinari. Camí Mendoza va destacar la implicació tant del sector públic com del sector privat per elaborar un seguit de propostes en les què tots els àmbits del sector turístic hi tinguin cabuda. Va afirmar que "cal avançar cap a un turisme més sostenible i que aquest tipus d'ajudes són una oportunitat que no es podia deixar escapar". En aquest sentit, l'alcaldessa va comentar que el procés d’elaboració del dossier de candidatura ha estat completament participativa, ja que la redacció és fruit de la suma d’iniciatives provinents tant del sector públic com del sector privat, a través de les més de vint reunions realitzades des de l’inici d’any i de l’eina col·laborativa de l’Altaveu Ciutadà de Cambrils.
Per la seva part, la regidora de Turisme –Marta Borràs– va explicar que els plans serviran per revisar l’estratègia turística de Cambrils i aconseguir actualitzar-la i dinamitzar-la amb accions que procurin un model de sostenibilitat econòmica, ambiental i territorial. Borràs va destacar la gran oportunitat que suposaria rebre el finançament d'aquests fons europeus per valor de poc més de 8 milions d'euros per tal de dur a terme accions per rejovenir l'oferta turística de Cambrils sota criteris de "sostenibilitat i digitalització". Els Plans de Sostenibilitat estan pensats per donar suport a les destinacions turístiques. A partir de la presentació dels dossier, el procés es basa en l’avaluació de les candidatures per part del comitè d’avaluació format per les comunitats autònomes i la Secretaria d’Estat de Turisme. En aquest comitè es valoren les propostes i després s’aproven per la Comissió Sectorial de Turisme i es ratifiquen en la Conferència Sectorial de Turisme.
La candidatura de Cambrils amb 34 accions a desenvolupar en 3 anys
Tal com va explicar Borràs, Cambrils es presenta als Plans dins de la categoria de Destinacions turístiques de sol i platja mixta/residencial, que ve determinada pel número de pernoctacions, procedència i pes de les segones residències en l’oferta turística. L’objectiu general de la candidatura de Cambrils pretén revisar l’estratègia turística de la destinació per tal de reconvertir-la i transformar-la cap a un turisme més sostenible i de qualitat, posant en valor els recursos del municipi, conservant la seva biodiversitat, incrementant l’impacte econòmic del turisme al municipi i potenciant la competitivitat del sector a través de la tecnologia i de les solucions més sostenibles.
El dossier de candidatura de Cambrils contempla 34 actuacions molt transversals a desenvolupar en un termini de 3 anys i emmarcades dins dels 4 eixos fixats per la Secretaria General de Turisme, amb la següent distribució del pressupost:
- Eix 1 - Transició verda i sostenible: 1.220.000€, el 15% del total (8 accions)
- Eficiència energètica: 2.788.000€, el 35% del total (10 accions)
- Transició digital: 1.895.000€, el 24% del total (6 accions)
- Competitivitat: 2.115.800€, el 26% del total (10 accions)
Adequació del Celler de la Cooperació, l'impuls de l'energia solar i el projecte per reiniciar les obres del Teatre Auditori
- L’adequació de l’Antic Celler de la Cooperativa Agrícola de Cambrils com a “Celler de Cambrils”, amb la redacció i execució del projecte d’adequació de l’edifici, projecte museològic i museogràfic per albergar espais museístic, aula didàctica del Museu d’Història de Cambrils, així com zona de venda i degustació de productes de qualitat agroalimentària. (eix 1)
- L’elaboració d’estudis tècnics i econòmics d’implantació d’energia solar fotovoltaica per autoconsum en establiments turístics de Cambrils amb la redacció de les auditories energètiques i propostes d’implementació de sistemes. Igualment i seguint amb el recolzament al sector: sistemes d’auditories sobre l’ús de productes químics i plàstics en l’hostaleria i el comerç amb un pla d’acció per implementar aquestes solucions. (eix 2)
- L’adequació i actualització del projecte executiu per a reiniciar les obres del Teatre Auditori de Cambrils amb criteris d’arquitectura sostenibilitat i arquitectura paisatgística. (eix 2)
- La Creació del Sistema d’Intel·ligència Turística de Cambrils, amb el desenvolupament d’una plataforma tecnològica amb l’objectiu de millorar el coneixement, identificar tendències i solucions i conèixer les oportunitats que ofereixen les noves eines de gestió i governança com a destinació de turisme intel·ligent. (eix 3)
- El desenvolupament i implantació d’un sistema de centralització multicanal i gestió de l’oferta turística i cultural de Cambrils basat en la digitalització de l’oferta i el consum de serveis turístics. El sistema pretén optimitzar els processos de venda afavorint la promoció del serveis turístics a través la publicació de l’oferta a tots els canals de venda, centralitzant la gestió del producte i dinamitzant l’oferta local dels serveis turístics i culturals. (eix 4)
- La millora de la governança del Patronat de turisme de Cambrils per adaptar l’estructura als nous reptes de la destinació i generar un gestió eficient, de qualitat i orientada a la consecució del reptes del pla. (eix 4)