Societat

Els alumnes de la UEC de Cambrils fan un intercanvi amb els alumnes d’Amilly

Per Èlia Bellmunt

El regidor d’Ensenyament va rebre a la sala de plens de l’Ajuntament els alumnes francesos i els seus professors
Els alumnes de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) de Cambrils van fer un intercanvi amb els alumnes de l’EREA (Etablissement Régional d’Enseignement Adapté, ‘Establiment Regional d’Ensenyament Adaptat’) de la ciutat francesa d’Amilly. La setmana abans de Setmana Santa, cinc alumnes de Cambrils i dues professores van visitar Amilly i la setmana després de Setmana Santa tretze alumnes i quatre professors d’Amilly els van tornar la visita a Cambrils.

Les estades

Cristina Albadalejo –directora de la UEC de Cambrils– explica que fer classes conjuntes era complicat per la diferència de l’idioma: “per això a Amilly vam fer activitats i tallers, com la fusteria, la pintura o els esports, en què la comunicació verbal no és tan imprescindible”. Per treballar les habilitats socials i les relacions socials es va organitzar una visita a París –Amilly es troba a 100 quilòmetres al sud de la capital francesa– i a una pista de bitlles.

Durant l’estada a Cambrils dels francesos, “vam intentar fer una mica el mateix, activitats que no necessiten tant la parla, com la informàtica o un taller de percussió”, explica Albadalejo. Les sortides lúdiques es van fer a Barcelona, a Port Aventura i a l’IES Escola d’Hoteleria i Turisme, on van fer un taller.

Amilly i Cambrils

Durant la seva estada a Cambrils, els francesos es van allotjar en un càmping, mentre que durant la seva estada a Amilly, els cambrilencs es van allotjar a l’EREA. Cristina Albadalejo explica que l’escola d’Amilly és regional i la UEC de Cambrils és municipal: “ells tenen una escola molt gran, amb capacitat per a 160 alumnes i 80 places per quedar-se a dormir”.

Pel que fa als alumnes, opina que “els alumnes francesos, a diferència dels nostres, tenen un ordre, un cert silenci, respecte... i poden continuar treballant amb aspectes més similars a un institut. Les situacions dels alumnes són similars, però els nostres podríem dir que són una mica més extrems”. Els continguts que treballen les dues escoles són bastants semblants: “ells tenen un nivell, almenys en matemàtiques, una mica més elevat”, puntualitza Albadalejo.

Els intercanvis

La idea de l’intercanvi entre Cambrils i Amilly va ser una proposta d’una de les professores franceses: “l’EREA d’Amilly ja havia fet d’altres intercanvis i buscaven un lloc nou. Una professora de l’escola ja coneixia Cambrils i quan va saber que aquí teníem una UEC ens va fer la proposta”. La valoració que en fan tots, alumnes i professors, cambrilencs i francesos, d’aquest intercanvi és molt positiva i la directora de la UEC cambrilenca no descarta la possibilitat d’un altre intercanvi: “ja sigui amb ells, perquè ja els coneixen, o bé amb uns altres”.

La UEC

La UEC de Cambrils atén un màxim de 10 alumnes cada curs. Els alumnes tenen diferents edats i es divideixen en dos grups. En un grup hi ha els alumnes de quart d’ESO que han d’acreditar el títol. En l’altre grup hi ha els alumnes de segon i tercer, que treballen de forma conjunta els objectius de final de primer cicle de l’ESO i de tercer d’ESO. Si els alumnes superen el curs, l’any següent passen al grup de quart d’ESO. La UEC es fa càrrec d’alumnes derivats dels instituts, però, segona Cristina Albadalejo, es treballa d’una manera molt diferent: “tenim uns tallers, perquè a aquests alumnes se’ls donen molt bé les activitats manipulatives, i intentem fer activitats pràctiques i no tant classes magistrals”.

§ COL·LABORACIÓ Els alumnes de la UEC parlen§

Bernabé Suárez Calderón / David Gomis Navarro / Jessica Ruz Garcia 
/ Maikel Menea Díaz / Tatiana Moreno Kokxs


La UEC és una Unitat d’Escolarització Compartida, on l’objectiu és modificar i treballar els comportaments i actituds dels diferents alumnes. Nosaltres, els alumnes de la UEC, som estudiants de l’ESO amb dificultats d’aprenentatge, com molts altres joves. L’objectiu és el d’acreditar l’ESO i tenir un nivell mínim de coneixements i, al mateix temps, d’actitud.

La UEC està formada per 10 alumnes que es divideixen en dos grups: el grup A, que són els que estan a quart, i el grup B, que estan a segon i tercer d’ESO. Aquests alumnes provenim de l’IES Cambrils i de l’IES Ramon Berenguer IV. A la UEC treballem els objectius mínims, tenint en compte les diferències individuals. També fem tallers on ens ensenyen oficis. Tenim cinc professors, dos dels quals es van responsabilitzar de l’intercanvi amb l’escola francesa EREA.

Aquest intercanvi va tenir dues fases: quan la UEC va anar a França i quan EREA va venir a Cambrils. L’intercanvi va ser per compartir experiències, conèixer centres similars al nostre i per conèixer un país i una ciutat que la majoria d’alumnes no coneixíem. D’aquest intercanvi han sorgit nous comportaments, experiències i noves amistats.

Hi ha gent que critica la UEC sense saber què és. També es diu que els alumnes som problemàtics, però en realitat som especials perquè ens costa més estudiar i perquè la nostra vida és més complicada pels problemes que tenim a les nostres cases. Els alumnes que estem a la UEC tenim l’oportunitat de treure’ns el graduat de l’ESO i hi ha hagut alumnes com nosaltres que gràcies a la UEC s’han tret el graduat escolar.

Bernabé Suárez Calderón, David Gomis Navarro, Jessica Ruz Garcia, Maikel Menea Díaz i Tatiana Moreno Kokxs són alumnes de quart d’ESO de la UEC de Cambrils

Comenta aquest article