Commemoració
Es commemora el 160è aniversari de la línia ferroviària Tarragona-València
Aquest proper dimecres 20 d'octubre es commemora el 160è aniversari de la línia ferroviària Tarragona-València, un dels primers eixos que es van posar en marxa d'aquest corredor
Aquest proper dimecres 20 d'octubre es commemora el 160è aniversari de la línia ferroviària Tarragona-València. Aquest va ser un dels primers eixos d'aquest corredor i l'Oficina del Comissionat del Corredor Mediterrani vol celebrar aquesta efemèride, també emmarcada dins de l'Any Europeu del Ferrocarril. El 20 d'octubre s'inaugurarà a l'estació del Camp de Tarragona l'exposició titulada "Corredor Mediterráneo. 160 años conectando territorios". Posteriorment, l'organització ha programat un recorregut per diverses ciutats d'aquesta línia sortint des de València, passant per Castelló i Tarragona.
Històrica línia ferroviària en desús des del gener de 2020
A Cambrils, el gener de l'any passat van deixar de passar trens per l'antiga línia ferroviària Tarragona-València, després de 155 anys. La línia fèrria va ser construïda entre 1856 i 1865 per l’empresa Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT), de l’empresari valencià José Campo. Concretament, el projecte es va adjudicar el 1856 i les obres van començar per la part sud de la línia (tram València-Castelló). Segons informacions facilitades per l'Arxiu Municipal, les obres a Cambrils es van fer majoritàriament entre els anys 1864 i 1865, d'acord amb diferents notícies sobre la presència de treballadors forans i víctimes d'accidents laborals per la construcció de la mateixa. De fet, el 18 de març de 1865 van començar a passar els primers trens per Cambrils, arrel de l'expansió de la xarxa elèctrica arreu de l'Estat. Segons es va explicar a la ruta històrica comentada "De l'estació a l'Eixample", emmarcada en el desè Cicle de Memòria –el 8 de novembre de 2015–, aleshores l'Estat no tenia prou diners per invertir en aquestes infraestructures i va facilitar que fossin els empresaris més importants del moment els que tiressin endavant noves línies del ferrocarril. En aquella època, el transport de mercaderies es veia com el gran futur econòmic per fer arribar els productes cap a França. Cal dir però, que tot i que les inversions eren privades, l'Estat va garantir que es donés un servei col·lectiu.
Pel que fa a l'edifici de l'estació, la seva estructura permet assegurar que va ser construït abans de 1891, moment en què la companyia AVT va ser absorbida per la Compañía Caminos de Hierro del Norte, que a causa del seu capital europeu construïa totes les estacions de les seves línies amb un estil alpí, mentre que l’estació de Cambrils presenta una estructura de casa mediterrània, amb teulada a doble vessant de poca inclinació, que la situa en el període de la companyia AVT (1865-1891). De fet, les imatges antigues de l'estació des d'inicis del segle XX demostren que la seva estructura s'ha conservat al llarg de dècades, només amb l’afegit de la marquesina i l'andana a finals del segle.
El futur de l'antic edifici segueix sent un interrogant
El futur de l'antiga estació de tren segueix sent un interrogant. Hi ha veus que advoquen per enderrocar l'edifici i unir els passejos de l'avinguda de Josep Vidal i Barraquer (al barri de l'Eixample) amb l'avinguda de l'Horta de Santa Maria i eliminar aquesta "barrera" entre barris, mentre que d'altres veus defensen la conservació d'aquest edifici històric. El que sí és cert és que l'edifici s'ha anat degradant poc a poc, amb diferents destrosses i bretolades que han anat malmetent el seu aspecte. D'altra banda, el passat mes d'agost, es va obrir un pas per a vianants a tocar de l'antiga estació per facilitar la connexió entre barris.