Informació general

Patrimoni

El Port de Tarragona restaura el seu bot de cadenes a les drassanes de Cambrils

Per Redacció

Trasllat del bot des del Port de Tarragona que s'haurà de restaurar a Cambrils
Trasllat del bot des del Port de Tarragona que s'haurà de restaurar a Cambrils | Cedida

El bot de cadenes del Port de Tarragona és un dels primers elements que configuren la Ruta patrimonial del Port de Tarragona i, com a objecte del fons del Museu del Port, consta amb el número 1 del registre del fons museístic. Actualment, el bot de cadenes es troba ubicat al Moll de Costa davant de l’entrada del Museu del Port. Originàriament, era un bastiment portuari destinat a exercir les funcions de càbria o grua de mar amb la tasca d'arreglar les boies i altres elements instal·lats al mar. Construït amb doble quaderna i sense coberta, disposa d'un senó a proa i un altre a popa i també tres bancs intermedis.

El seu sistema de desplaçament no era propi sinó remolcat per altra embarcació. El bastiment portuari té una eslora de 9,55 , una mànega de 3,40 m i de puntal, 1,20 m. Es va construir l’any 1949, de fusta de roure (quilla, roda i quadernes), olivera (quadernes) i pi. Es va bastir a les drassanes Astilleros Tarragona SA (antiga Unión Naval de Levante SA) pel mestre d’aixa Pau Fèlix Martínez. L’any 1951 aquest bot de cadenes va realitzar l’extracció d’unes columnes romanes a la platja del Miracle que actualment es troben ubicades al passeig Arqueològic de la ciutat. Els bots de cadenes o càbries no tenien un sistema de desplaçament propi, sinó que eren remolcats per altres embarcacions. A banda, també duen a terme complementàries, sobretot les que es derivaven de la seva funció de càbria (grua de mar).

Primer procés de restauració

Entre el novembre de 1996 i el juliol de 1997 es va realitzar el primer procés de restauració per tal d’evitar la degradació del bastiment.El procés s’inicià ambla desparasitació o neteja i conservació per evitar el deteriorament de la fusta.Després es van substituir les fustes excessivament deteriorades i es van extraure els elements metàl·lics, afegits posteriorment, i substituïts per peces de fusta seguint les formes i materials originals.Es van confeccionar els elements perduts i, finalment, es va massillar i pintar coma final del procés amb els colors originals del bastiment.

Segon procés: conveni amb el Gremi de Fusters

L’any 2008, l’Autoritat Portuària de Tarragona va signar un conveni de col·laboració amb l’Associació Gremial de Fusters, Ebenistes i Similars de Tarragona per tal tornar a rehabilitar el bot de cadenes, deteriorat a conseqüència d’una exposició permanent a l’aire lliure. Aquesta segona intervenció va suposar la substitució del pallol, els bancs, part interior de popa, l’orla i actuacions a les fustes del folre i a les quadernes per tal de consolidar el bastiment. Des del Centre d’Estudis Marítims i d’Activitats del Port de Tarragona es van coordinar i dirigir ambdues restauracions a més dels manteniments periòdics i, a partir de l’any 2000, es va dur a terme juntament amb el Museu del Port.

Tercer procés a les drassanes de Cambrils

Actualment, el pas del temps i el deteriorament per l’exhibició a l’aire lliure fa necessària una altra intervenció general, sobretot a les quadernes, part del folre i pallol, zones més afectades per a les inclemències meteorològiques. La restauració es portarà a terme per l’empresa Carpintería Naval, Juan Llaves, en els darrers mesos de l’any, en unes drassanes de Cambrils per mestres d’aixa retornant a la seva ubicació al Moll de Costa una vegada la intervenció s’hagi portat a terme. Es preveu que la restauració tingui una durada de tres mesos aproximadament.

Comenta aquest article