Informació general

Taxes

La taxa d'ocupació de la via pública es recuperarà l'any 2022 tot i que s'aplicaran descomptes

Aquesta mesura es pren donada la retirada de bona part de les restriccions aplicades durant el període més complicat de la pandèmia de la covid-19

Per Berta Ruiz

Aspecte d'un tram del carrer de Pau Casals, amb diferents ocupacions d'establiments
Aspecte d'un tram del carrer de Pau Casals, amb diferents ocupacions d'establiments | Lluís Rovira i Barenys

Les ordenances fiscals per a l'exercici de 2022 –aprovades inicialment el passat 29 d'octubre i, a falta de l'aprovació definitiva– comportaran la recuperació de la taxa d'ocupació de la via pública, però amb descomptes respecte l'any 2019. El consistori, tal com va informar fa unes setmanes, pren aquesta mesura donada la retirada de bona part de les mesures i restriccions aplicades durant el període més complicat de la pandèmia de la covid-19. Tal com va apuntar el regidor d'Hisenda –David Chatelain– en el plenari en el què es va presentar la proposta d'ordenances, les taxes quedaran reduïdes en un 10% en el cas de les ocupacions de caire anual (que ja suposen un estalvi respecte a la suma de les taxes de temporada d’hivern i d’estiu sumades), i en un 20% per les ocupacions de temporada d’estiu.

Recordem que, el març de 2021, el plenari va aprovar la modificació d'una sèrie d'ordenances fiscals per "donar continuïtat al Pla de reactivació econòmica i social" que ja es va iniciar l’exercici 2020, amb la finalitat de "minimitzat els efectes econòmics derivats de la pandèmia". Aleshores es va informar que no es cobraria la taxa d'ocupació de la via pública el que quedés de l'any 2021. Els grups que aleshores estaven a l'oposició van criticar que aquesta decisió no es prengués abans.

Enric Daza, regidor d'Urbanisme: "Veníem d'unes mesures, en un moment de crisi sanitària molt severa, per a tot el sector comercial i de la restauració"

Sobre aquesta mesura, el regidor d'Urbanisme –Enric Daza– ha comentat a revistacambrils.cat que, "aquesta taxa s'implementarà de forma gradual i no cobrant el 100% del cost de l'ocupació de la via pública. Recordem que veníem d'unes mesures, en un moment de crisi sanitària molt severa, per a tot el sector comercial i de la restauració que ha permès garantir tots els serveis comercials i turístics". De fet, recordem que donades les restriccions d'aforament que es van aplicar durant molts mesos als establiments, el consistori cambrilenc va permetre l'ús d'un major espai a les terrasses donat que aquestes havien de mantenir la distància entre taules i els seus clients.

Lluís Abella (JxC): "Algunes ciutats turístiques han patit situacions de vehicles que s'han 'empotrat' contra terrasses provocants danys en el mobiliari, ferits o, el que és pitjor, morts"

Precisament aquesta ocupació de la via pública va sortir en la mateixa sessió plenària del 29 d'octubre en el torn de a càrrec del regidor de JxC, Lluís Abella. El regidor va comentar que, el passat mes de juliol, es va presentar –per comissió informativa– un informe realitzat per la Policia Local en el què s'advertia de l'increment de l'atorgament de llicències d'ocupació a la via pública –autoritzades pel Departament d'Urbanisme, Activitats i Obra Pública– que no respectaven l'ordenança en vigor i produïa "afectacions sobre la seguretat viària i la mobilitat de vehicles, així com la pèrdua de llocs d'aparcament".

Abella va comentar que, donat que la Policia Local és responsable de la seguretat a les vies urbanes, "calia procedir a la retirada immediata d'aquells obstacles que comporten un perill tant per als usuaris de les terrasses com per als conductors". El regidor de JxC va alertar que, "algunes ciutats turístiques han patit situacions de vehicles que s'han 'empotrat' contra terrasses provocant danys en el mobiliari, ferits o, el que és pitjor, morts". Per tot plegat Abella va demanar si s'havia pres alguna mesura al respecte per evitar aquest tipus de situacions. "Tindran en compte les recomanacions o temptarem a la sort i no actuarem fins que passi alguna desgràcia?" va dir.  

Enric Daza, regidor d'Urbanisme: "Sí és cert que hi ha unes ocupacions en calçada que l'Ajuntament sempre les dona quan no hi ha un altre remei"

Sobre aquesta qüestió, el regidor d'Urbanisme –Enric Daza– ha confirmat a revistacambrils.cat que "sí hi ha uns informes de la Policia Local, però no és exactament el missatge que va donar el regidor Lluís Abella al ple quant a la perillositat. De fet, és la mateixa 'perillositat' que hi ha des de quan es va aprovar l'ordenança l'any 2003. Sí és cert que hi ha unes ocupacions en calçada que l'Ajuntament sempre les dona quan no hi ha un altre remei. És el cas d'ocupacions històriques a alguns carrers com són la rambla de Jaume I, el carrer de Pau Casals... Evidentment, no és un tema menor i depenent de quines decisions prenguis pots afectar a molts establiments en el tema de l'ocupació de la via pública. Entenc que ells proposen una modificació que prohibeixi l'ocupació en calçada, però crec que ho justifiquen més per la pèrdua de places d'aparcament que no pas per una altra cosa. També ve donat per les ampliacions que s'han donat, precisament, per superar les limitacions d'una situació sanitària tan greu. L'objectiu era garantir la distància de seguretat i donar prioritat als vianants respecte dels vehicles i de qualsevol entrebanc a la vorera".

"L'ordenança ho diu ben clar, tu pots ocupar la façana del teu negoci"

Amb la recuperació del pagament pràcticament íntegre de la taxa d'ocupació de la via pública per a l'exercici de 2022, s'haurà de pagar l'espai que s'ocupi. Tal com ha afegit Daza, "l'ordenança ho diu ben clar, tu pots ocupar la façana del teu negoci. A partir d'aquí, si algú ocupava mitja façana doncs ara –potser per garantir les distàncies de seguretat–, creu oportú ocupar tota la façana del seu negoci. Està clar que s'haurà d'abonar el cost que tingui aquesta ampliació i, per tant, això també autoregularà el servei que es doni a la via pública".

El regidor d'Urbanisme també ha afegit que "la problemàtica de les ocupacions en calçada sempre s'han solucionat amb l'estratègia d'anar vianalitzant carrers i creant plataformes úniques als centres comercials i turístics, on la restauració té més presència com ja es va fer al carrer del Consolat de Mar. Al carrer de Pau Casals també estem treballant en la seva vianalització o amb la rambla de Jaume I –que tot i que es permetrà la circulació– serà sobre una plataforma única, on no hi ha diferència entre vorera i calçada".

Comenta aquest article