Informació general

Turisme

S'engega una campanya per internet de cara a promoure «un nou model de turisme al servei del país»

La campanya, sota el nom de Manifest Descobrir, està impulsada per diferents entitats i compta amb el suport del Consell Comarcal del Baix Camp

Per Redacció

Imatge d'una part del castell d'Escornalbou
Imatge d'una part del castell d'Escornalbou | Cedida

El Manifest Descobrir vol posar en evidència la crisi de l'actual model turístic que la pandèmia ha evidenciat. Els impulsors del manifest són la Confederació del Turisme Rural i l’Agroturisme de Catalunya (TURALCAT), la Confederació Catalana d’Agroturisme i Turisme Rural (CONCATUR), l'Associació Turisme Rural Girona, Costa Brava i Pirineu, la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), la Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN), l'Associació de Guies de Catalunya (AGUICAT), l'Associació de Guies Interpretadors del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, l'Associació de Guies Intèrprets del Parc Natural de l’Alt Pirineu, la Revista Descobrir i l'Associació La Conca 5.1. Des que es va penjar el manifest a través d'internet s'han anat adherint tant entitats com particulars. Aquesta setmana s'hi acaba d'adherir el Consell Comarcal del Baix Camp.

"El monocultiu turístic de masses al litoral ara fa fallida"

El manifest argumenta que "estem passant per un tràngol tan dramàtic com sobtat. La pandèmia de la Covid-19 ens ha agafat amb els deures pendents i ha fet aflorar totes les contradiccions d'un sistema econòmic i social que viu del creixement il·limitat, la hipermobilitat i la sobreexplotació del turisme internacional de sol i platja. Un model majoritari que a Catalunya porta 40 anys de creixement ininterromput i que ha derivat en el monocultiu turístic de masses al litoral que ara fa fallida."

En el manifest es concreta aquest increment, "al nostre país el nombre de turistes estrangers havia anat incrementant-se de manera sostinguda: dels 9 milions l’any 2000 als 19 milions del 2019, fent que el turisme hagi passat a representar el 12% del PIB. Tanmateix, en ser el sector que paga els salaris més baixos, les zones amb major especialització turística han vist alentir la seva prosperitat en relació a la resta. És l’hora de passar a l’acció davant de l’impacte negatiu d’aquest model que deixa grans factures ambientals i socials sobre el territori i la gent que hi viu. La temporada d'estiu que deixem enrere, tan anòmala a causa de la crisi sanitària, ha constatat que cal una alternativa, i per això diverses persones i entitats del sector hem decidit fer un pas endavant i treballar per un model turístic diferent de l'actual que estigui al servei del país". I afegeix que "construir aquest nou model és vital i és possible, partint de la màxima del turisme responsable i sostenible: un bon lloc per viure és un bon lloc per visitar. És deure de tots protegir el territori, la identitat i fer que el turisme continuï essent motor de desenvolupament socioeconòmic gràcies a la dinamització de les comunitats locals i de sectors estratègics de qualsevol societat avançada, com són l’agroalimentació o la cultura. Ens proposem, doncs, d’impulsar un turisme conscient, que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions".

Els impulsors d’aquest manifest demanen que s’implementin 5 grans mesures:incorporar els criteris de sostenibilitat en les polítiques de turisme; promoure el turisme de proximitat com a objectiu de país; augmentar la qualificació dels negocis turístics i substituir els llocs de treball precaris per ocupació de qualitat; ordenar l’activitat turística per combatre la massificació i crear una taula unitària per a la gestió de Catalunya com a destinació.

Comenta aquest article