Transport
La Generalitat licitarà el primer tram del tren-tramvia entre Cambrils i Vila-seca, les properes setmanes
D'altra banda, el projecte del tren-tramvia del Camp de Tarragona aprofitarà el corredor fora d'ús entre Cambrils i Port Aventura
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori licitarà en les pròximes setmanes la redacció del projecte constructiu del primer tram del tren-tramvia del Camp de Tarragona, entre Cambrils i Vila-seca, un cop analitzades les al·legacions i informes rebuts durant el tràmit d’informació pública, audiència, informació institucional i consulta de l’estudi informatiu. El secretari general del Departament, Ricard Font, i els alcaldes de Cambrils, Vila-seca, Salou, Tarragona, la Canonja i Reus, i la presidenta de la Diputació de Tarragona, s’han reunit avui per tractar sobre les principals conclusions d’aquest anàlisi, les aportacions del territori i informar sobre els pròxims treballs per a la definició l’actuació.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) operarà aquest sistema de tren-tramvia
El disseny d’aquest nou sistema de tren-tramvia tindrà característiques tramviàries, tant pel que fa al material mòbil com per a la infraestructura als nuclis urbans, i permetrà assolir velocitats de fins a 100 Km/h als trams interurbans. Durant la redacció del projecte constructiu, s’analitzarà el sistema d’energia, amb l’objectiu de disposar d’un sistema sense catenària als àmbits densament poblats. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) operarà aquest sistema de tren-tramvia.
El febrer de 2021, la Generalitat va iniciar la informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental del tren-tramvia entre Cambrils i Tarragona. Durant el procés, s’han rebut 40 al·legacions: 10 provinents d’ajuntaments, 9 d’organismes autonòmics i estatals i 21 de particulars, associacions i empreses. Com a resultat de l’anàlisi de les consideracions i informes rebuts i el treball de consens amb el territori, la Generalitat ha decidit:
- Desenvolupar un traçat independent de la xarxa en servei d’Adif entre Cambrils i Vila-seca: Aquesta opció permet adoptar l’ample internacional i accedir a un mercat més ampli en l’adquisició del material mòbil. Aquest material, podrà ser més tramviari, en no estar condicionat pels requeriments que comporta aquesta xarxa. Al mateix temps, possibilita una explotació independent, sense interferències per la convivència amb altres tipus de circulacions.
- Definir la resta de xarxa de tren-tramvia, entre Reus, Vila-seca i Tarragona a l’estudi informatiu en curs mitjançant traçats independents de la xarxa d’Adif: L’estudi informatiu actualment en redacció del tren-tram que abasta la connexió entre Reus i Tarragona i els ramals de penetracions urbanes, analitzarà també noves solucions per a la connexió entre Vila-seca i Tarragona, sense discórrer per la xarxa d’Adif, com podria ser la integració del tren-tramvia al corredor de l’N-340a.
- Aplicar un sistema sense catenària en els trams més urbans: Durant la redacció dels projectes constructius, s’estudiarà la tipologia del sistema de tracció, amb l’objectiu d’implantar un sistema que no requereixi de línia aèria de contacte en els àmbits densament poblats.
- Aprofitar el corredor fora d’ús entre Cambrils i Port Aventura: els projectes constructius definiran l’adequació d’aquest corredor per definir un sistema tramviari plenament integrat als àmbits urbans i compatible amb altres actuacions previstes com la implantació de vies verdes.
El pressupost previst per a la implantació del tren-tramvia entre Cambrils i Vila-seca, que inclou també un centre de control-cotxeres i material mòbil és de 150 milions d'euros.
L’Apunt
Cambrils demana que el tramvia es connecti amb l'estació de tren
L'alcalde Oliver Klein s'ha mostrat satisfet que el tren-tramvia adopti les característiques del tramvia. També ha valorat molt positivament que Cambrils sigui punt de partida i arribada, i que des de la Generalitat es vegin amb bons ulls les al·legacions de Cambrils. Les al·legacions cambrilenques són que per una banda, en els trams urbans i densament poblats el tramvia sigui autònom i funcioni sense catenària (incloent com a tram urbà també el de Vilafortuny). Una altra de les al·legacions presentades és que es connecti el tramvia amb l'estació de tren.