Literatura
El cambrilenc Jordi Ledesma i el madrileny José Ángel Mañas presenten la seva novel·la «En el descuento»
Ledesma i Mañas signen una nova proposta literària de gènere negre que narra les aventures d'un peculiar personatge anomenat Chúster
El parc del Pescador va acollir, aquest passat dissabte al migdia, la presentació de la novel·la "En el descuento" escrita pel cambrilenc Jordi Ledesma juntament amb l’autor, guionista, articulista i historiador madrileny José Ángel Mañas. Aquesta obra –editada per Alrevés– narra les aventures de Chúster, un exfutbolista coix que surt de la presó, després de cinc anys, per no haver delatat el seu cap i amic Francisco. Conscient que n’hi deu una, Francisco l’acull quan surt del seu primer permís i li proposa una 'feineta' ràpida i suculenta per aquell mateix cap de setmana.
El que havia de ser un viatge tranquil entre Madrid i Barcelona acabarà convertint-se en la nit més salvatge i Chúster jugarà contra la mort el derbi de la seva vida. Una "crook story" molt potent, escrita per Ledesma i Mañas, dos reconeguts cronistes de carrer que s’han ajuntat per signar una extraordinària novel·la negra. Sobre aquesta nova proposta literària tots dos autors en donaven més detalls a revistacambrils.cat arrel de la seva presentació i publicació.
Jordi Ledesma: "Ben aviat ens vam posar d'acord en el gènere; volíem que fos una novel·la de textura criminal"
Segons va comentar Jordi Ledesma, "es tracta d'una novel·la, estrictament negra. La idea va néixer d'una proposta que li vaig fer al José sobre fer alguna cosa a mitges. Ben aviat ens vam posar d'acord en el gènere; volíem que fos una novel·la de textura criminal. A partir d'allí vam començar a funcionar i, tret d'alguna discussió com a bona parella ben avinguda –bromejava–, la novel·la va funcionar i ens va sortir rodada". Tal com va explicar José Ángel Mañas, "vam crear un personatge, Chúster, que surt de la presó. A més vam pensar ambientar-ho en dues geografies –entre Madrid i Barcelona–, va ser com un viatge, una road movie i, amb aquests elements van visualitzar la història i vam començar a treballar. A partir d'aquí, un tenia una idea, l'altre en tenia una altra... La part madrilenya era la part més "jo" i la part de Barcelona era més del Jordi. Va ser com un suflé que cada vegada anava pujant més. Crec que hem funcionat molt bé".
José Ángel Mañas: "A vegades les carències que pugui tenir un, les supleix l'altre i al final és un equip; el que surt és un tàndem més potent"
Aquesta no és la primera vegada que José Ángel Mañas escriu juntament amb altres autors, però sí era la primera vegada per al cambrilenc. "El José ja havia experimentat amb altres autors, però per a mi era la primera vegada que ho feia. En el nostre cas, teníem una idea i un cop teníem clar què havia de passar... jo anava escrivint per davant i ell per darrere, però la novel·la ha anat i vingut moltes vegades. Un escrivia, l'altre reescrivia" va explicar. Sobre aquesta manera de treballa, Mañas afegia que, "al final arriba un moment que ja no saps de qui és una part del text. Arriba un punt que les històries es barregen i s'aconsegueix una sintonia. A vegades les carències que pugui tenir un, les supleix l'altre i al final és un equip; el que surt és un tàndem més potent. El més bonic és que som més que tu i jo junts".
La novel·la és de gènere negre, però també té alguns d'humor. Segons va comentar Ledesma: "la novel·la té punts d'humor, però també té punts molt tràgics. En aquest aspecte jo li dono el mèrit al José perquè ell és una persona molt meticulosa quant als moments d'intensitat emocional que havia de tenir el desenvolupament de la novel·la". Sobre aquesta qüestió, Mañas afegia que, "l'humor i el gènere negre es barregen molt bé. És una novel·la molt densa i molt rica emocionalment i passa de tot, és molt variada. Hi ha moments còmics i n'hi ha d'altres d'un dramatisme per posar-se a plorar. Té una atmosfera amb un ritme trepidant i una riquesa emocional molt variada i molt amena".
"És molt probable que hi hagi més Chúster"
Tots dos coincideixen en valorar molt positivament aquesta experiència d'escriure junts i deixen la porta oberta a escriure noves històries del personatge. Tal com va apuntar Ledesma, "és molt probable que hi hagi més Chúster" mentre que Mañas va afirmar que, "és un personatge que et deixa amb ganes de saber més i de seguir. La idea és que tingui continuïtat. Una segona part segur que sí la farem. A més una cosa molt bonica de la novel·la és la veu, perquè qui ho explica no és Chúster; és una veu que ens hem imaginat que explica el que passa. Aquesta veu és molt suggerent és com un narrador".
L’acte de presentació, moderat pel poeta Ramon Garcia Mateos, va comptar amb la col·laboració del Departament de Cultura de l’Ajuntament.
L’Apunt
Les biografies dels autors
Jordi Ledesma és autor de "Lo que nos queda de la muerte" (Alrevés, 2016), amb el que va obtenir el premi Pata Negra 2017 a la millor novel·la de l’any del Congreso de Novela y Cine Negro de la Universidad de Salamanca. Amb aquesta obra també va aconseguir el premi Novelpol 2017 i la menció de "Imprescindible" de la biblioteca La Bòbila de L’Hospitalet de Llobregat. Anteriorment, havia publicat "El diablo en cada esquina" (Alrevés, 2015) i "Narcolepsia" (Alrevés, 2012). Ha participat amb contes, articles i poemes en diferents antologies en algunes publicacions digitals. Les seves obres s’han editat a Espanya i Mèxic i recentment s’han traduït al francès.
José Ángel Mañas és autor, guionista –guanyador d'un premi Goya– i llicenciat en Història Contemporània per la Universidad Autónoma de Madrid. El 1994 va quedar finalista del premi Nadal amb la seva primera obra, Historias del Kronen. La novel·la, seleccionada entre les 100 millors obres espanyoles de tots els temps, va ser portada a la gran pantalla i va rebre un Goya a millor guió . Els seus últims llibres són "La última juerga" (Algaida, 2019), premi Ateneo de Sevilla 2019, i "Una vida de bar en bar" (2020). Les seves novel·les històriques més importants són "Conquistadores de lo impossible" (2019) i "¡Pelayo!" (2021).