Estampes Cambrilenques

Article publicat a Revista Cambrils el mes de febrer de 1978

Protestar no és, només, d'avui

Febrer 1978 / La secció «Estampes Cambrilenques» elaborada per Josep Salceda es va publicar a Revista Cambrils des del setembre de 1953 fins el maig de 2005

Per Josep Salceda (1923-2011)

Estampes cambrilenques / Febrer de 1978

El mes de novembre, en aquesta pàgina nostra habitual, ens ocupàvem del desastre ferroviari de la riera de Riudecanyes amb motiu d'escaure's el setantè aniversari de la gran tragèdia. Més tard, en el curs d'un treball d'investigació, vaig trobar un document manuscrit, per dissort incomplet, que fa referència a la protesta que aquell fet luctuós va originar en els ambients responsables de Cambrils, si bé cal dir que no va ser solament el poble el que va protestar, sinó que el clam es va fer sentir a través de la premsa que, no cal dir, en aquell temps era l'únic dels que avui coneixem com a mitjans de comunicació social.

Tornant a la protesta cambrilenca, direm que el document que tenim a la vista, no tot sencer com dèiem, i encara en part deteriorat, el podríem dividir en tres apartats: un exordi, unes consideracions i, finalment, la protesta. En la primera part es diu que tot el veïnat de Cambrils, la representació del qual legítimament ostenten els que signen (i per cert que és una llàstima no saber qui són aquests ja que, precisament, falta la darrera part del document) entén com un deure de consciència aixecar als poders públics el ressò sincer de "su unànime, serena y enérgica protesta", una vegada acomplertes amb generositat d'altres més elementals i peremptòries obligacions; suposem que es vol referir a les d'ajudar els ferits i enterrar els morts. I el document assenyala el doble objectiu que s'imposa: "... por una parte, que no queden impunes, en modo alguno, los verdaderos causantes de la catàstrofe y en segundo lugar para que se impongan urgentemente todas cuantas medidas se estimen indispensables en evitación de que en lo sucesivo se repitan contingentes y aun probables siniestros parecidos..."

El document acaba aixecant la veu de protesta del poble i demanant responsabilitats: "Por todo lo cual el vecindario de Cambrils levanta su voz de enérgica protesta contra la desidia, negligencia o abandono que se nota en los servicios de la Compañía del Norte en la línea de Tarragona a Valencia"

En el segon apartat es diu clar i net que la cosa s'esperava des de feia temps, perquè el pont estava ja donat, fins i tot, de baixa; perquè certs detalls "que eran ya del dominio de la conciencia popular..." haurien pogut tenir "... fàcil y científica explicación por personas legalmente peritas, si, desgraciadamente no hubieran adquirido ya toda aquella certeza de verdad incuestionable con el solo hecho del luctuoso suceso". I segueix el document aportant consideracions al tema: "Este vecindario, en primer término, tiene la inexcusable obligación de formular solemnemente una afirmación individual y colectiva y es que, todos y cada uno de los firmantes, teníamos ya por descontada la más o menos próxima ocurrencia de una catàstrofe ferroviaria, no en un solo punto sino en distintos parajes de la línea de Valencia y muy especialmente la del puente aludido de la Riera de Riudecañas. Y no se arguya que el presentimiento popular fuese una falsa preocupación falta de buena lógica y de razón suficiente, ya que tal estado de conciencia pública fue elaboràndose por la misma concurrencia de los hechos inquiridos en el transcurso del tiempo y de cuya exactitud podemos salir garantes en nuestra calidad de testigos de mayor excepción."

"En efecto: es un hecho que el puente de la Riera de Riudecañas no reunía las precisas condiciones de suficiente resistencia, por cuanto la propia Compaña ferrocarrilera, hace ya algunos arios, procedió a su apuntalamiento con armatostes de madera. Y es también otro hecho que corrobora el anterior, el que la obra de fàbrica del referido puente se presentaba, como prosigue, en alguno de sus puntos cuarteada, fundamentàndose lógicamente en ambos extremos aquel ya aludido presentimiento popular de una, no ya posible, sino probable hecatombe en el lugar de la ocurrencia."

"Y si a lo dicho se añade que, por testigos oculares del siniestro, cabe afirmar por modo irrebatible el hecho azàs significativo, casi obligado, de que el puente en cuestión derrumbóse cuando el paso del tren, despetindose luego éste, y, sin que precediera descarrilamiento alguno, quedarà a todas luces evidenciada la tremenda responsabilidad en que por tales hechos ha incurrido la Compañía de los Ferrocarriles del Norte, responsabilidad tanto no acrecentada por cuanto la Empresa aludida sabía de sobras y debía ineludiblemente evitar tantos y tan graves daños."

El document acaba aixecant la veu de protesta del poble i demanant responsabilitats: "Por todo lo cual el vecindario de Cambrils levanta su voz de enérgica protesta contra la desidia, negligencia o abandono que se nota en los servicios de la Compañía del Norte en la línea de Tarragona a Valencia la cual, si atendiera tanto como atiende a sus fines mercantiles y a poder remunerar espléndidamente a los Sres. del Consejo de Administración, el cuidar del buen servicio y de la seguridad del público que se ve obligado a utilizar sus vías férreas, no tendríamos que lamentar la hecatombe que hoy lamentamos. Protesta asimismo la incuria, que el público califica de mala fe, de las personas técnicas, ya dependan de la Compañía o del Estado, a quienes incumbía a todo trance evitar aquella horrorosa catàstrofe, tanto más, cuanto estaba ya prevista y temida..."

Destinat el manifest "a los poderes del Estado'', la història ens diu que molt poca cosa se'n devia treure, perquè... el peix gros sempre s'ha menjat el petit. Si es va aconseguir que arreglessin la via i els ponts, que tots estaven prou malament, ja es van poder donar per ben 'amortitzades' (amb perdó) les vint i escaig vides que l'accident va costar. Protestar no és, només, d'avui. El fet que les protestes donin resultats ja és una altra cosa.

 


 

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