Informació general

Remodelació

Tret de sortida oficial a les obres que han de convertir la Rambla de Jaume I en un espai prioritari per a vianants

Ahir es va començar a prohibir l'estacionament a la Rambla i carrers adjacents i es va començar a col·locar un reixat metàl·lic que delimita la vorera amb la calçada

Per Lluís Rovira i Barenys

Aspecte de la Rambla de Jaume I, aquest matí
Aspecte de la Rambla de Jaume I, aquest matí | Lluís Rovira i Barenys

La Rambla de Jaume I dona, avui 15 de febrer, el tret de sortida oficial a unes obres de remodelació que comprenen la substitució de la canonada d'aigües residuals i una reforma completa de la superfície d'aquest vial. Les obres hauran d'estar acabades en 10 mesos i mig, és a dir que just a finals del mes de desembre d'enguany hauria d'estar tot enllestit. De moment ahir ja es va començar a prohibir l'estacionament a la Rambla i als carrers adjacents i es van col·locar un reixat metàl·lic que delimita la vorera amb la calçada i que s'han distribuït a banda i banda de la Rambla des de la part superior fina a la plaça d'Aragó. Els operaris segueixen treballant, avui, en la distribució de les tanques per tal de preparar l'inici efectiu de les obres, aquesta propera setmana.

Convertir la Rambla de Jaume I en un espai per a vianants

La Rambla es transformarà en una via de plataforma única amb espais verds, mobiliari urbà i amb prioritat per als vianants. Es contempla que inicialment la via tingui dos carrils un en cada sentit de circulació, voreres amples, parterres enjardinats i places d’aparcament en línia en diferents zones, incloent places de càrrega i descàrrega. Posteriorment, de manera progressiva, quan hi hagi alternatives de mobilitat, està previst que es converteixi en un espai exclusiu per a vianants. En diferents fases la circulació es reduirà i deixarà pas a una vianalització de la rambla, amb la instal·lació de pilones al final dels trams dels diferents carrers per regularitzar la càrrega i descàrrega a hores convingudes i evitar el pas de vehicles en hores determinades.

El projecte, obra de l’arquitecte municipal Víctor Pujol, preveu una mitjana central enjardinada, que actuarà de rasa drenant com a suport a la xarxa dels nous col·lectors d’aigües pluvials i agrupa els elements de mobiliari (aparca bicis amb carregador elèctric), enllumenat, arbrat i contenidors de superfície. D’aquesta manera s’alliberen les voreres d'obstacles que puguin reduir l'amplada útil del passeig.

L’alineació de l’arbrat s’allunya de les façanes i els seus voladissos i permet que l'arbre es pugui desenvolupar bé. Al costat, es preveu una franja d’aparcament lineal restringit i acotat amb un ús esporàdic i limitat, a les zones amb menys càrrega comercial com són les cases del grup Sant Pau. A la plaça Aragó, la pavimentació serà amb llamborda i anirà de façana a façana per reforçar la idea de plaça, que ha de permetre acollir determinades activitats amb la possibilitat de restringir el trànsit, com a la resta dels trams de la Rambla. 

Comenta aquest article