Turisme
El sector turístic de la Costa Daurada centrarà els esforços en diversificar els mercats per mitigar la pèrdua de turistes russos
Les administracions i el sector turístic acorden un pla per promocionar la destinació al Regne Unit, França, Alemanya, Irlanda, Bèlgica i els Països Baixos
Turespaña, l'Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya i representants del sector turístic provincial i municipal de la Costa Daurada es van reunir, ahir a Salou, per coordinar el pla que ha presentat l'organisme del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme per mitigar la caiguda del turisme rus a Espanya, com a conseqüència de la invasió russa a Ucraïna. L'acte va comptar amb la participació del Director General de Turespaña, Miguel Sanz, i el director de l'Agència Catalana de Turisme, Narcís Ferrer. També hi van intervenir el subdirector adjunt de màrqueting exterior de turisme de Turespaña, Enrique Ruiz de Lera i, l'alcalde de Salou, Pere Granados.
El turisme rus va suposar el 18% de les pernoctacions a la Costa Daurada durant 2019
Catalunya és una de les comunitats que patirà un major impacte per la pèrdua de visitants russos i, especialment, la destinació de la Costa Daurada on el 18% de les pernoctacions hoteleres en 2019 van ser de residents russos. El Pla per mitigar l'impacte de la caiguda del turisme rus en aquesta temporada d'estiu de 2022 se solapa amb la recuperació del turisme després dels pitjors efectes de la pandèmia i buscarà augmentar la quota de mercat en països on el litoral tarragoní és una destinació coneguda. Les accions dissenyades s'adreçaran a segments de consumidors que aprecien un producte vacacional consolidat amb una bona relació qualitat-preu i a mercats des d'on existeixen connexions aèries directes amb l'aeroport de Reus o Barcelona.
Sis mercats seleccionats: França, Regne Unit, Alemanya, Irlanda, Bèlgica i els Països Baixos
Després d'analitzar diversos factors, els sis mercats seleccionats són: França i el Regne Unit (amb una quota de pernoctacions l'any 2019, del 17% i el 30%, respectivament), Alemanya (3,7%), Irlanda (7,5%) juntament amb Bèlgica i els Països Baixos, que han experimentat un augment significatiu en els últims anys (3,9% i 3,5%). Dins d'aquests mercats, els destinataris d'aquesta Pla seran turistes vacacionals, especialment el segment familiar, que mostren uns índexs d'afinitat molt alts amb la destinació de la Costa Daurada.
Campanyes de publicitat digital
Dins del Pla destaquen les dues campanyes de publicitat digital que es posaran en marxa entre l'1 d'abril i el 10 de juny, en el metabuscador TripAdvisor i en la OTA Expedia, amb l'objectiu de captar viatgers i posicionar les destinacions més afectades i amb especial èmfasi a la Costa Daurada. Les campanyes de publicitat compta amb una inversió equivalent a 300.000 euros cofinançats entre Turespaña, Turisme de Catalunya i la aportació de les dues plataformes digitals.
Campanyes a les xarxes socials
Els viatges amb prescriptors, tant de premsa i influencers com agents de viatge, també formen part del Pla d'acció. L'objectiu és comptar amb un total de 30 prescriptors que puguin influir en els potencials turistes tant en el descobriment del destí com en la compra. A més hi haurà presentacions de la destinació i la seva oferta turística en els cinc mercats prioritaris. Addicionalment, s'editaran i enviaran una sèrie de newsletters amb continguts exclusius de la Costa Daurada en els mesos de març, juny, setembre i desembre.
En l'àmbit de les xarxes socials i continguts online, el pla contempla una potent campanya amb continguts exclusius en els perfils de Turespaña, que compta amb més de 3,3 milions de seguidors totals. Finalment, es reforçarà la visibilitat de continguts de la Costa Daurada en la pàgina www.spain.info.
L’Apunt
Impacte per la caiguda de turistes russos a Espanya
L'any 2019, els viatges de ciutadans russos van suposar uns ingressos de 1.400 milions d'euros, que van representar l'1,97% dels ingressos turístics (Banc d'Espanya). Les restriccions provocades per la pandèmia van suposar una caiguda d'aquestes xifres. L'any 2020, els ingressos es van reduir a 113 milions d'euros, amb una lleugera recuperació en 2021.
Les previsions per al 2022, abans de la guerra, encara eren molt restrictives. Els seients programats des del 27 de febrer al 31 de desembre de 2022 des de Rússia a Espanya es limitaven a poc menys de 168.000 places, un 85% menys del que s'havia programat l'any 2019.
En la província de Tarragona, els visitants russos van suposar prop del 18% de les pernoctacions hoteleres l'any 2019, seguida de Girona i Barcelona amb un 7%. En la Comunitat Valenciana les pernoctacions de ciutadans russos en hotels durant 2019 van suposar un 1,72%. No obstant, segons reflexa l'Estadística Experimental de les Despeses amb Targetes de Crèdit de l'INE, la despesa d'aquests turistes per aquest mitjà va ascendir a més de 285 milions d'euros, un 4,65% de la despesa amb targeta de turistes internacionals en tota la Comunitat Valenciana. Un percentatge superior al 4,11% que ciutadans russos es van gastar amb targeta de crèdit a Catalunya. A les Illes Balears, tercera destinació dels visitants russos, les pernoctacions hoteleres van estar per sota de l'1,5% i la despesa amb targeta de crèdit per sota del 2%. En d'altres destinacions, com Andalusia o Canàries, també populars entre els turistes russos, les pernoctacions hoteleres estaven per sota de l'1% i la despesa amb targeta per sota del 3%.