Infraestructures
L'estació intermodal del Camp de Tarragona s'espera que comenci a construir-se el 2026
El MITMA es compromet a accelerar un estudi per fer una nova línia per al pas de mercaderies per l'interior
L'estació intermodal del Camp de Tarragona s'espera que comenci a construir-se el 2026, segons han acordat el Ministeri de Transports (MITMA), representants de la Generalitat i alcaldes del territori. Se situarà principalment en el terme municipal de Vila-seca, si bé també agafarà terrenys de Reus. En concret, s'aixecarà en la intersecció entre la línia ferroviària convencional i la d'alta velocitat del corredor mediterrani. Això farà que també es trobi molt a prop de l'aeroport de Reus, amb el qual està previst que hi hagi connexió amb autobús i alhora estarà enllaçada amb el futur tren-tramvia. El cost estimat és de 35 milions d'euros. A més, també s'ha acordat accelerar l'estudi d'una nova línia per l'interior per als trens de mercaderies.
Ahir divendres es van reunir, a Tarragona, el secretari general d'infraestructures del MITMA, Xavier Flores, tècnics d'Adif, representants de la Generalitat, de la subdelegació del govern espanyol a Tarragona i alcaldes del Camp de Tarragona. De la trobada en va sortir l'acord de tirar endavant la nova estació intermodal. Flores va destacar que "a curt termini" es licitaran conjuntament l'estudi informatiu i el constructiu, per tal de guanyar temps.
L'estació estarà connectada amb la carretera T-11
L'estació tindrà les andanes situades unes damunt les altres. Les de la part superior seran per a la línia de Rodalies, amb una llargada de 220 metres i 5 d'amplada. A sota, i situades transversalment, les que permetran accedir a l'alta velocitat pel corredor del mediterrani, de 400 metres de longitud i 5,5 d'amplada. L'estació estarà connectada amb la carretera T-11 i tindrà una zona d'aparcament per a vehicles privats i per als autobusos, que oferiran connexions amb diferents ciutats del Camp de Tarragona i, especialment, amb l'aeroport de Reus, mitjançant llançadores. La nova infraestructura es preveu que doni servei d'entrada a 700.000 persones cada any, però amb capacitat d'absorbir-ne més.
Així, segons les previsions del ministeri, l'estació estarà a set minuts de Reus amb vehicle privat, a vuit de Salou, a cinc de Vila-seca, a dotze de Tarragona i a set de l'aeroport. Amb l'actual tren de Rodalies es podrà arribar a Reus a cinc minuts, amb dos minuts a Vila-seca i amb set a Tarragona. A més, des de Vila-seca es podrà enllaçar amb el tren-tramvia del Camp de Tarragona per anar fins a PortAventura, Salou i Cambrils.
Així doncs, amb aquesta estació s'aparca un projecte anterior d'Estació Central del Camp de Tarragona, que estava prevista més a prop de l'aeroport i que fins i tot va fer alguns passos administratius. Aquella iniciativa va quedar al calaix l'any 2010.
La nova estació "té visió metropolitana"
El secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, va remarcar que la nova estació "no és un bolet entre ciutats", sinó que té "visió metropolitana" i que "està ben treballada". La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, va posar en valor l'avenç en sostenibilitat: "tot el que sigui donar suport al transport públic ferroviari és una bona notícia pel medi ambient".
Entre els alcaldes, la notícia també ha estat ben rebuda. Pau Ricomà, batlle de Tarragona, va indicar que "el mapa ferroviari del Camp de Tarragona era desendreçat" i que ara "és el moment de revertir-ho". Fins i tot ha parlat que a la nova estació i a l'aeroport s'hi pugui arribar en bicicleta. Per la seva banda, l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha fet una lectura més en clau dels beneficis per a l'aeroport i ha parlat que de la intermodal com una "estació aeroportuària". A més, ha garantit accessos ràpids des del centre de la seva ciutat. Finalment, des de Vila-seca, Pere Segura, va exposar que ara es pot resoldre "un dèficit històric". "Serà la primera estació del Camp de Tarragona realment intermodal", que beneficiarà tant el turisme com els ciutadans de la regió.
Estudis per a mercaderies
A banda de l'acord per la intermodal, en la reunió també es va parlar de traslladar el pas dels trens de mercaderies cap a una nova línia que passaria per l'interior. Es tracta d'una reivindicació dels alcaldes de les localitats costaneres, que no veuen amb bons ulls l'increment de combois de mercaderies perilloses pel centre de les ciutats, mitjançant la línia ferroviària de la costa.
Flores va parlar d'un "possible bypass", del qual el MITMA ja ha començat la redacció d'un estudi de viabilitat previ a l'estudi informatiu. En la trobada d'aquest divendres s'ha consensuat que la solució es treballi conjuntament entre tècnics i representants del territori. Flores ha indicat que la prioritat segueix sent la posada en marxa del tercer fil, però que a la vegada cal "córrer amb el desenvolupament de la solució". Així, ha concretat que durant el proper any es definirà i treballarà el tema per poder trobar una solució ràpida i viable.
Ricomà va reclamar que el treball sigui "diligent" i les decisions, "equitatives i justes" per tal "d'evitar el pas de mercaderies pel centre", per "raons de molèsties i de seguretat".