Informació general

Turisme

Alícia Orellana, Observatori de Turisme: «No hi ha tants municipis turístics que tinguin tota una operació estadística com Cambrils dedicada a saber com són els nostres turistes»

El Centre Cultural va acollir, ahir al vespre, una nova sessió de Veus cambrilenques amb la conferència "Innovació i turisme", a càrrec d’Alícia Orellana

Per Berta Ruiz

Un moment de la xerrada d'Alícia Orellana, acompanyada de Gerard Martí
Un moment de la xerrada d'Alícia Orellana, acompanyada de Gerard Martí | Berta Ruiz

El Centre Cultural va acollir, ahir al vespre, una nova sessió de Veus cambrilenques amb la conferència"Innovació i turisme", a càrrec d’Alícia Orellana, directora tècnica de l’Observatori de Turisme Eurecat –amb seu al Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Vila-seca–. La xerrada, que va ser organitzada pel Campus Extens de la URV i Museu d’Història de Cambrils, va ser presentada pel director del Museu d'Història, Gerard Martí.

Tal com va explicar Alícia Orellana a revistacambrils.cat, "així com en d'altres àmbits més tecnològics, químics o materials sempre és més fàcil entendre què és innovar; en turisme potser genera dubtes. Volem explicar què significar innovar en turisme, en què s'innova en turisme i posar diferents exemples que estan fets dins del si de l'empresa Eurecat. Per exemple hi ha un producte turístic, que es va crear fa uns anys, que és el "Paisatge dels Genis". És una innovació perquè converteix un intangible com és el paisatge que van viure quatre genis universals –que hi van estar temporades o van néixer a les comarques de Tarragona– i aquest intangible s'ha convertit en un producte turístic; això és una manera d'innovar. També, aplicant tecnologia, es pot conèixer el comportament dels turistes si es pot esbrinar coses per afavorir els flux i un coneixement nou que podem tenir a partir de la tecnologia".

"La recollida d'informació és fonamental per crear intel·ligència turística; crear sistemes d'informació que ho facilitin"

La directora tècnica de l’Observatori de Turisme Eurecat va detallar que, "des d'Eurecat ja estem en un projecte europeu –amb fons FEDER i impulsat per la Diputació de Tarragona– que el que intenta és aglutinar diferents fonts –algunes amb tecnologies innovadores– per obtenir una plataforma on reunir tota la informació en un sol lloc i que, des d'allà, els gestors de destinacions tinguin molta informació per decidir. Nosaltres també treballem en un plataforma que es diu Tourism Data System, on també s'inclou tot el que té a veure amb l'economia circular i en fer una gestió més òptima dels recursos. Des de l'Observatori de Turisme, el que fem és tot el processament de dades. La meva experiència ve de com processar i recollir informació de diversos tipus perquè sigui una eina de coneixement útil i per prendre decisions. La recollida d'informació és fonamental per crear intel·ligència turística; crear sistemes d'informació que ho facilitin".

Cambrils sempre ha estat actiu en que aquest aparell de recollida d'informació existeixi

A nivell local, Alícia Orellana també va valorar l'exemple de Cambrils. Segons va dir, "Cambrils treballa, des de fa molt de temps, en col·laboració amb l'Observatori de Turisme i hi ha una recollida continuada d'informació que explica els volums de turistes: arribades, pernoctacions, mercats, nivell de satisfacció i de valoració i també les seves característiques principals. Per què han vingut a Cambrils? Per què han triat Cambrils? Què significa Cambrils per a ells? Per què tornen? Com fan la contractació? Com valoren diferents aspectes? En això, Cambrils sempre ha estat actiu en que aquest aparell de recollida d'informació existeixi. La innovació també ve de passar de sistemes de recollida d'informació més manual a sistemes cada vegada més automatitzats i amb major tecnologia. Cambrils sempre ha estat col·laborant amb l'Observatori des de l'any 2001, que va començar a fer les seves funcions. És dels pioners. I a més, Cambrils té una operació a la demanda turística –hi ha enquestadors que entrevisten i pregunten als turistes que han vingut– preguntant el què pensen i el que volen i, en aquest sentit, no hi ha tants municipis turístics que tinguin tota una operació estadística dedicada a saber com són els nostres turistes. Cambrils sempre ha estat proactiva en saber-ho".

Un model exemplar

Cal destacar, tal com va ressaltar Orellana que, l'Observatori de Turisme –amb aquestes eines i plataformes electròniques per mesurar volums de demanda i caracterització de la demanda– va ser mencionat per l'Organització Mundial del Turisme com a exemple de tractament d'estadístiques subregional, sent el seu un model a seguir.

Comenta aquest article