Societat

Conferència

Delfí Robinat, copropietari de l'empresa familiar Casa Delfín i Culinarium: «Tot es pot superar i sempre hi ha un dia després»

El Rotary Cambrils va celebrar, ahir a la nit, una nova trobada amb la conferència titulada "Com es converteix una botiga en una empresa"

Per Francesc Garriga Colom

Francesc Garriga, Delfín Robinat i Carles Rovira, ahir, en la darrera trobada del Rotary Cambrils
Francesc Garriga, Delfín Robinat i Carles Rovira, ahir, en la darrera trobada del Rotary Cambrils | Cedida

Ahir a la nit es va celebrar una nova trobada del Rotary Cambrils. En aquesta ocasió, la conferència sota el títol "Com es converteix una botiga en una empresa" va anar a càrrec de Delfí Robinat Català, conseller Delegat i Copropietari de l'empresa familiar Casa Delfín i Culinarium i president del Consell Social de la Universitat de Lleida.

En començar, el president del Rotary Cambrils, Carles Rovira, va presentar el seu currículum. Delfí Robinat va cursar estudis d'empresarials a l’Escola d’Alts Estudis Mercantils de la Universitat de Barcelona, completant la seva formació amb diversos cursos de màrqueting i direcció i gestió d'empresa a l'Escola de Negocis ESADE. L'any 1989 es va incorporar a l’empresa familiar Casa Delfin a Tàrrega convertint-la en una empresa líder d’àmbit nacional especialitzada en el sector d’equipament per l’hoteleria. L’any 1996, va estar soci fundador de la marca Culinarium, desenvolupant una xarxa d’establiments de venta al detall per al parament de la llar per a tot l’Estat.

Presideix la Cambra de Comerç i Indústria de Tàrrega des del 16 de juny de 2010 a 2019 essent durant aquest període Membre del Ple del Consell General de Cambres de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Catalunya, membre del Consell General del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de la Generalitat. Des de 2018 es president del Consell Social de la Universitat de Lleida i vicepresident de la Fundació de la Universitat de Lleida i membre de la Conferència de Consejos Sociales.

Casa Delfín va néixer l'any 1800 a Tàrrega

Casa Delfín inicia la seva singladura a començaments de 1800 a Tàrrega amb una botiga d’estris per la llar. Cinc generacions després, ens trobem a l’actualitat en la què els tres germans Robinat en formen part, encara que la gestió corre a càrrec de només dos d’ells, en Delfí i la seva germana. L'any 1989 li transmet al seu pare que vol convertir l'empresa en un referent estatal dels estris i materials per a l'hostaleria. Durant aquells anys va passar de tot, però el més dur va succeir l'any 1970 quan es va cremar tota la botiga, que ja era un referent en les llistes de noces per a tot l'Urgell. Segons va explicar a la conferència, "tot es pot superar i sempre hi ha un dia després".

A nivell personal, Delfí Robinat va lloar molt la seva família, de qui havia tret tots els coneixements i havia après sobretot a gaudir de la feina i a avançar-se als problemes abans de que aquests arribin. Va definir a la seva mare com el motor de la família i de l’empresa. Ella li va ensenyar que el món no s’acabava a Tàrrega, sinó que era molt més gran i amb aquest esperit va començar a treballar a l’Hotel Ritz de Barcelona sense cap mena d’experiència. Amb aquesta ànsia de formar-se va passar a treballar a Londres al Four Seasons.

El màrqueting com a eina diferenciadora

L'any 1992, mentre fa el servei militar a Barcelona, va començar a vendre tot sol –sense cap infraestructura de suport– i, superar moltes dificultats, va aconseguir vendre productes d’alta qualitat a l'hotel Hilton de la Diagonal (que aleshores s’estava construint) i a continuació a l'hotel Juan Carlos I, tenint com a única base d’operacions el hall de l’Hotel Princesa Sofia i les seves ganes de fer l’empresa gran. Ell veu que el màrqueting és bàsic perquè és el que et diferencia dels altres competidors que venen productes similars.

L'any 2007, la crisi financera va afectar de manera important i l'empresa va patir una baixada de les vendes en un 50%. Després d'una recuperació de les vendes, l'any 2020, amb l'inici de la pandèmia, va propiciar una nova baixada de les vendes, aquesta vegada un 70%. Aleshores va muntar un pla de crisi i aconsegueix que en l’actualitat hagin recuperat el nivell de vendes previ a la pandèmia.

El naixement de la botiga "Culinarium"

Abans també havien creat una nova línia de negoci, buscant un objectiu que era "cobrar al comptat". Aquest va ser l'inici de la botiga "Plat preu", –enfocada a les petites compres del sector que ells coneixen bé, que són els bars i restaurants i l'hostaleria en general–, però se n'adonen que qui els hi compra són sobretot els particulars. I d’aquí neix la botiga "Culinarium", amb la idea d’anar directe dels fabricants al consumidor. Ara s’està invertint molt en la marca, perquè en totes les cases es pugui cuinar de forma ecològica i eficient, i que les taules quedin ben presentades.

27 botigues arreu del territori

En 200-250m2 de cada botiga s’hi poden trobar unes 2.500 referències. Actualment hi ha 27 botigues repartides pel territori i 130 persones treballant. A la vegada, Casa Delfín continua amb les vendes al major tenint la central a Tàrrega i amb delegacions a Andorra, Barcelona, Palma i Madrid. Es mouen en 17.000 referències de productes, tenint clients des de cadenes d’hotels a vaixells, col·legis, presons i qualsevol lloc on es mengi. Basant-se tot en quatre claus estratègiques: diversificació, equip humà, resiliència i el focus.

Delfí Robinat va agrair la invitació a fer la conferència, recordant tots i els molts vincles que l’uneixen a Cambrils, tant d’amics que hi té com els estius que hi ha passat. En finalitzar l’acte, el president Carles Rovira li va fer entrega del diplomatari, com a obsequi i agraïment.

Imatge del sopar del Rotary Cambrils (foto: Cedida)

 

Comenta aquest article