Educació
Els Premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla reconeixen l'aposta de 30 escoles en favor de l'art, la cultura i la llengua
Els guardons reconeixen els projectes educatius que donen resposta als reptes de l'educació
La Fundació Carulla va fer públic, ahir, el resultat de la 44a edició dels Premis Baldiri Reixac, els guardons anuals que impulsen i reconeixen projectes educatius que donen resposta als reptes de l’educació des de les arts, la cultura i la llengua catalana. D’un total de 106 propostes presentades, 30 han estat escollides pel jurat com a guanyadores. Totes elles destaquen per tenir un component transformador, i per mostrar el seu compromís amb la societat i la cultura.
Premi Baldiri Escola
La primera de les categories, anomenada Premi Baldiri Escola, ha guardonat 10 centres educatius amb un import de 3.000 € cadascun. El jurat ha valorat, en tots ells, l’ús de metodologies inspiradores i actives que posen l'alumnat al centre de l'acció educativa, a més de la implicació de l’escola amb la comunitat educativa i l’entorn, entre d’altres qualitats.
El premi compta amb dues subcategories:
Premi Baldiri Escola – Arts i reptes socials. S’han presentat 24 projectes en els que l’art esdevé un mitjà per a la transformació social. Aquestes han estat les 6 escoles guanyadores:
Escola Prat de la Riba de Reus.
Escola La Farga de Salt.
Escola Salipota de Súria.
Deià Escola d’Art i Disseny de Barcelona.
Aula de l'Hospital de Dia de Psiquiatria infanto-juvenil de l'Hospital Clínic de Barcelona.
Escola Pau Sans de L'Hospitalet de Llobregat.
Premi Baldiri Escola – Arts i llengua. D’entre les 19 candidatures rebudes amb projectes que fomenten l’aprenentatge de la llengua catalana a través de l’art, aquestes han estat les 4 guanyadores:
Institut Jaume Cabré de Terrassa.
Escola del Mar de Barcelona.
E.E.E. L’Arboç de Mataró.
Escola Cervantes de Barcelona.
Premi Baldiri Experiències
El premi Baldiri Experiències, categoria a la qual s’han presentat 63 candidatures, ha atorgat
20 premis de 500 € per material escolar i llibres d’Abacus Cooperativa. Els projectes reconeguts consisteixen en experiències d’aprenentatge dins i fora de l’aula, ja realitzades, que han respost de forma innovadora, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves al qui anaven dirigides.
Els projectes guardonats han estat les següents:
En l’etapa de Cicle Infantil:
Jardins Artístics, de l’Escola Bressol Municipal El Marfull de Reus.
Qui viu a Can Roca?, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
Projecte literari: la biblioteca que volem, de l’Escola Edumar de Castelldefels.
El poder de la llengua, del CEIP Eloi Coloma de Xixona.
En l’etapa de Cicle Mitjà i Superior:
Una nit màgica al bosc, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
El carrer Eugeni d’Ors es mou, de Institut Escola Tres Fonts de les Corts de Barcelona.
RefugiAR-Te, de l’Escola Vedruna de Ripoll.
Teixint fils d'emocions. La pèrdua i les pors, de l’IE Barnola d’Avinyó.
En l’etapa d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius:
Vibrar’t Norfeu, de l’Institut Cap Norfeu de Roses.
Alzheimer: joguets i música per recordar, de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres.
Cap de turc, de l’Escola Rocaprevera de Torelló.
Bruixes: les 3 de Sabadell, de l’Institut Ca n'Oriac de Sabadell.
Cultura Popular a les aules, de l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès.
Diverses etapes de les escoles de música, d'arts, d’arts escèniques i d’escoles d’Educació Especial:
Educació Musical Secundària (EMS), de l’Escola Municipal de Música d’Olesa de Montserrat.
L’art d’educar amb les emocions, de la ZER Conca de Barberà de Solivella.
TMB(Transformador de Mirades de Barcelona), de Xamfrà, Centre de Música i Escena de Barcelona.
Ràdio Dracsback, la ràdio de l’escola dels dracs, de l’Escola Agrupació Sant Jordi de Fonollosa.
Lligams, de l’Escola El Miracle de Tarragona.
La Minerva dansa al parc, de l’Escola La Minerva de Calella.
Ceci n’est pas un coeur, de l’Escola d'Art d'Olot.
Reinventar-se en context de pandèmia
L’edició d’enguany ha posat en valor, especialment, la capacitat dels centres educatius guanyadors d’adaptar-se i donar resposta als reptes que ha suposat la situació d’emergència sanitària en el món educatiu, tenint en compte el context i les especificitats de cada escola.
Representació d’escoles de diversos territoris dels Països Catalans
Del total de candidatures rebudes d’arreu de Catalunya, 64 provenen d’escoles de la província de Barcelona; 14, de Girona; 14, de Tarragona i 5, de Lleida. A més, també s’hi ha presentat una escola de les illes Balears i 7 del País Valencià.
L’Apunt
Sobre la Fundació Carulla
La Fundació Carulla impulsa i reconeix, des de l’any 1973, projectes artístics i educatius que ofereixen respostes a reptes de la societat catalana, per tal de contribuir a la construcció d’un país obert, cohesionat i integrador que generi oportunitat.
Els seus programes més destacats són els Premis Lluís Carulla, que impulsa l’emprenedoria cultural, fent possible projectes culturals transformadors; els Premis Baldiri Reixac, que impulsen la cultura, les arts i la llengua com a eines transformadores en l’educació; i els Premis Francesc Candel, que vetllen per la integració, inclusió i cohesió social. La Fundació també impulsa del programa Mutare, un espai de diàleg, reflexió i acció sobre el poder transformador de la cultura.