Accident ferroviari
Renfe retirarà el tren accidentat a Vila-seca durant aquesta propera nit
Dels 29 ferits que van ser atesos, únicament queda un ingressat a l'hospital de Santa Tecla de Tarragona amb pronòstic "no greu"; inicialment hi va haver cinc ferits greus
Renfe retirarà el tren accidentat a Vila-seca durant la nit d'avui dilluns a dimarts a causa "de la complexitat dels treballs i per tal de no interferir" en el servei de viatgers, segons ha informat l'operador ferroviari en un comunicat. Hi participaran una vintena de tècnics, un tren buit de la sèrie 448 i un tren-taller. Les tasques està previst que comencin a quarts de dotze de la nit i durin unes quatre hores. Mentrestant, els passatgers afectats pel xoc frontal entre una locomotora i un Rodalies es van recuperant. Així, dels 29 ferits que van ser atesos pel Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), tan sols en queda un ingressat, amb pronòstic "no greu", a l'hospital de Santa Tecla de Tarragona. Inicialment hi va haver cinc ferits greus.
Tal com ha apuntat Renfe, les tasques de retirada consistiran en que un tren de la sèrie 448 s'acoblarà a l'aparell sinistrat pel costat de Tarragona. Venint des de Reus ho farà un tren-taller. El tren accidentat es portarà al taller de Tarragona per reparar-ne els danys. Un cop s'hagi completat l'operació es podrà tornar a utilitzar la via i recuperar la doble via entre Vila-seca i Reus. Durant tota la jornada en aquest tram s'ha operat en via única, fet que ha comportat retards i dificultats en el servei. La locomotora s'ha tret aquest dilluns al migdia.
Causes del xoc
Els Mossos d'Esquadra han obert una investigació per esclarir les causes del xoc i durant aquest dilluns han analitzat els combois. Segons ha explicat el portaveu del Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (Semaf), Luís Moyano, el maquinista de la locomotora va comunicar al centre de control que tenia una fallada als frens. "El maquinista que portava passatgers va veure un canvi intempestiu de la senyalització, que vol dir que alguna cosa no funciona. Va veure unes llums al fons i va pensar que podia ser un tren que venia de cara", ha concretat.
Moyano ha assegurat que el maquinista del Rodalies va advertir els passatgers que hi havia al primer cotxe i se'ls va endur cap enrere abans de la col·lisió. "Tot apunta a una avaria mecànica dels frens de la locomotora de mercaderies", ha dit. Tot i això ha reconegut que "no hi ha dades i s'ha de fer la investigació", que confia serà "ràpida i veraç" perquè "s'esbrinin les causes i no torni a passar". Finalment, ha defensat l'actuació dels maquinistes, que segons ha afirmat van tenir una actuació "molt meritòria". "Gràcies a això l'accident no ha tingut conseqüències més greus", ha conclòs.
L’Apunt
La CUP reclama millores reals i urgents en la xarxa ferroviària
La CUP ha lamentat, en un comunicat de premsa, l'accident ferroviari succeït a Vila-seca i ha denunciat l'abandonament per part de l'Estat espanyol i del Govern de la Generalitat de les línies R16 i R15 que "pateixen un servei lamentable, amb pèssimes freqüències, retards constants i combois que no corresponen a la mitja distància", segons ha manifestat la diputada Laia Estrada.
Per aquest motiu asseguren que aquest accident "és una gota més que se suma al conjunt de greuges" que pateix el territori en matèria d'infraestructures i mobilitat, "un territori que ha estat històricament oblidat i menystingut pels diferents governs", afegeix el regidor cupaire Sergi Arnau. En aquest sentit, els cupaires insisteixen en la necessitat de crear l'ATM (Autoritat Territorial de Mobilitat) de les Terres de l'Ebre, que la Generalitat que assumeixi de forma immediata la gestió íntegra del sistema ferroviari català, inclosa la gestió del servei de Rodalies i també les seves infraestructures i s'han sumat a la reivindicació de la Plataforma Trens Dignes exigint la construcció d'una estació a l'enclavament de Vila-Seca.
Per la seva banda, la regidora tarragonina, Eva Miguel, recorda que és un reclam del territori del Camp impedir que les mercaderies, i sobretot les perilloses, passin prop dels nuclis urbans i que aquestes passin per l'interior, i no per la línia de costa. “La situació actual representa un risc pels veïns i veïnes, la salut, l'entorn i genera pèrdues econòmiques.” ha sentenciat.
Finalment, Miquel ha declarat que la instal·lació del tercer carril ferroviari del Corredor Mediterrani a la línia convencional de la costa nord de l’àrea de Tarragona “és del tot incongruent.” “L'increment previst de mercaderies farà que aquestes conflueixin justament a Vila-seca, fet que contribuirà de forma directa a la saturació de la línia de la costa,” on, segons la regidora tarragonina, la població en sortiria afectada.