Cultura

Patrimoni

«Apropa't», el programa pedagògic que ha unit patrimoni, història, art i medi ambient amb alumnes de l'escola Marinada

El Museu d’Història i l’escola Marinada van presentar, ahir a la tarda al Centre Cultural, els resultats del programa pilot educatiu "Apropa’t"

Per Berta Ruiz

Presentació dels resultats del programa, ahir a la tarda: D'esquerra a dreta: Anna Catà, Cinta Mata, Pilar Baixeras, Anna Suances i Elena Gutiérrez
Presentació dels resultats del programa, ahir a la tarda: D'esquerra a dreta: Anna Catà, Cinta Mata, Pilar Baixeras, Anna Suances i Elena Gutiérrez | Berta Ruiz

El Museu d’Història i l’escola Marinada van presentar, ahir a la tarda al Centre Cultural, els resultats del programa pilot educatiu "Apropa’t" amb una xerrada titulada "Investiguem el Parc Samà". La presentació va anar a càrrec de la coordinadora del programa Apropa't, Anna Catà; la directora de l'escola Marinada, Pilar Baixeras; les professores Elena Gutiérrez i Anna Suances i Cinta Mata del Museu d'Història de Cambrils. Aquest projecte pedagògic va néixer de la Xarxa de Museus de les Comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre conjuntament amb el Departament d'Educació de la Generalitat amb la finalitat de reforçar la relació entre els centres educatius i els museus per crear projectes col·laboratius i aprofitar el patrimoni cultural.

Pilar Baixeras, directora de l'escola Marinada: "La idea era presentar el parc als nens de l'escola i que fos la seva font d'inspiració"

Tal com va explicar la directora de l'escola Marinada, Pilar Baixeras, a revistacambrils.cat: "aquesta va ser una iniciativa del Museu d'Història. Es van posar en contacte amb nosaltres perquè tenien molta il·lusió de participar en aquest projecte Apropa't. Aquesta experiència s'havia fet abans fora de Cambrils, en altres localitats, i tenien ganes de provar-ho aquí. Des de l'escola vam dir que sí i ho vam oferir al claustre de professors. Finalment, s'hi van acollir els tutors del Cicle Inicial, primer i segon". Segons va comentar la directora, "el treball va ser cooperatiu des del primer moment; les persones del Museu d'Història ens van anar orientant i ens van explicar que el punt de partida seria el Parc Samà per tal de treballar amb alguns elements museístics de Cambrils; el parc tenia moltes oportunitats. La idea era presentar el parc als nens de l'escola i que fos la seva font d'inspiració. A cada grup li van sorgir idees diferents i van sortir tres projectes".

En aquest punt, la tutora de segon A, Elena Gutiérrez, va afegir que "un dels projectes va treballar sobre els éssers fantàstics a Cambrils; un altre grup es va centrar en els insectes –han construït hotels d'insectes– i han treballat tot el que aporten al planeta i l'altre grup ha estat el 'tasta-olletes' i els alumnes han fet un estudi sobre les torres de Cambrils, el taxòdium del parc i també hem treballat músiques. El dia de la cloenda tothom va exposar el que havia fet i els tasta-olletes van fer de guia perquè havien treballat diferents coses. Va ser una jornada molt maca amb les famílies, amb l'escola i el Museu". Aquesta jornada de cloenda es va celebrar el passat 14 de maig al Parc Samà.

Visites als espais patrimonials de Cambrils

El programa educatiu col·laboratiu es va iniciar al principi d’aquest curs escolar 2022-2022 amb un centenar d’alumnes de cicle inicial de l'escola Marinada. Després d'una primera fase de treball a l’aula, es van començar a realitzar tallers específics i fer visites dinamitzades als espais patrimonials de Cambrils de la mà del personal del museu en coordinació amb l'equip docent de 1r i 2n de primària.
Iniciat el segon trimestre, els i les escolars es van desplaçar al jardí històric del Parc Samà per fer una matinal sencera de descoberta de l'entorn i van treballar sobre els tres projectes escollits inspirats en el parc (els insectes, els animals fantàstics i les torres), que van servir de fil conductor per a activitats educatives concretes relacionades amb aspectes mediambientals, històrics i artístics.

Comenta aquest article