Emilio Sanchis, entusiasta del món del ferrocarril
Emilio Sanchis ha construït una trentena de maquetes de tren i col·lecciona un centener d'objectes relacionats amb el món ferroviari. |
Emilio Sanchis a les oficines de lestació de Cambrils lany 1966. A la foto apareix fent una entrada al llibre de registre de peticions de via. A la paret podem veure el telèfon de comunicació amb les estacions de Salou i Mont-roig, i el telèfon del cap de comandament de lestació de Tarragona. Al darrere, la canonada de lestufa de carbó que donava caliu a lestació. |
LEmilio Sanchis recorda lestació de Cambrils dels anys 60. Aleshores hi havia dos guardaagulles: Francisco Navarro i José Monreal. Aquests sencarregaven de fer els ajustos a les vies per permetre el pas dels trens en contra direcció. Actualment aquest procés és automàtic. El capatàs, Ramon Cassadó, vivia en una caseta contígua a lestació que no fa pas gaire va anar a terra. Com a ferroviari ha viscut molts anècdotes, algunes de bones, daltres de dolentes. Encara recorda les aglomeracions que es vivien a lestació de Sants de Barcelona. El cap destació animava amb una bóta de vi loperari que havia de donar la sortida als trens. La situació era un autèntic caos, amb passatgers que entraven per les finestres i portes de vagons que no tancaven per la quantitat de gent allí concentrada. Fins i tot de vegades el nerviosisme dels passatgers feia que algun maquinista sortís malparat daquella situació. També a Sants, una manada de toros es va escapar dun vagó de mercaderies, els animals van empaitar els passatgers de lestació i van arribar fins al passeig de Gràcia. LEmilio recorda especialment el desembre de 1962; aquell dia volia viatjar en segona, però el tren anava molt ple i finalment va fer cap a tercera. El seu tren va topar amb un mercaderies quan entrava a Barcelona i hi van haver 27 morts en el vagó en què inicialment volia viatjar. En 42 anys ha viscut un cúmul de situacions com suïcidis, viatgers electrocutats a la catenària, col·lisions entre trens, tempestes, apagades de llum... situacions que segons lEmilio shavien de superar per poder tirar endavant.
Lart de construir maquetes de tren
La compra dun magatzem i la possibilitat de gaudir de temps lliure el van portar al món del col·leccionisme. Fanalets, quinquers o indicadors dagulles són alguns dels objectes que conformen aquest petit museu sobre el món del ferrocarril. Un rètol de fusta amb el títol de Jefe de estación presideix la sala juntament amb la gorra del cap destació, les banderes i els cornetins que durant un temps es van fer servir per donar indicacions als maquinistes. Al marge del col-leccionisme, lEmilio Sanchís també construeix maquetes de trens. Aquesta afició li va sorgir per casualitat a partir dunes làmines que reproduïen trens antics. El procés de construcció duna maqueta és lent i laboriós. Comença donant forma de caldera; les xapes de zinc són la matèria primera, però també utilitza altres objectes en funció de les necessitats, per exemple el tub dun aerosol pot servir per improvisar perfectament una caldera de tren. El muntatge duna maqueta pot suposar una setmana de feina en funció de les ganes i la inspiració que es tingui en aquell moment. LEmilio es declara autodidacta; va començar fent-se les peces de plom ell mateix amb motlles de guix, però aquest procés era massa laboriós si tenim en compte que una maqueta pot estar formada per més de quaranta peces diferents. Per a les unions utilitza la tècnica de soldadura amb estany, molt delicada perquè a laplicar la calor es pot desfer part de la feina avançada en soldadures anteriors. En general no es tracta de trens fets a escala; segons lEmilio, la rèplica més exacta que ha construït és la de la Centenària, tren que va realitzar el primer trajecte de la península, de Barcelona a Mataró, el 28 doctubre de 1848. En total conformen la col·lecció una trentena de màquines de tren complementades amb maquetes que reprodueixen canvis dagulla, dipòsits daigua i vagons de càrrega per al carbó i mercaderies. Desgraciadament, els problemes de salut han forçat lEmilio a abandonar aquesta activitat; el metge li ha recomanat aficions menys sedentàries.
Una col·lecció excepcional sobre el món del ferrocarril
LEmilio Sanchis ha exposat diversos cops les seves maquetes a les festes de Sant Antoni. Tot i no pertànyer a cap agrupació ferroviària, manté bona amistat amb diversos maquetistes de la província. El col·leccionisme dobjectes antics del món del ferrocarril li va arribar una mica tard. Els fanals i les olieres sovint quedaven oblidats a les estacions sense que ningú els prestés atenció, la manca dun espai per guardar aquestes peces li va fer perdre bones oportunitats. Com a objectes remarcables trobem un fanal antic que sutilitzava per donar indicacions als trens de vapor. Mitjançant uns vidres de color muntats sobre un marc rotatori el fanal emetia llum verda per donar la sortida al tren, vermella per aturar-lo i blanca per il·luminar el cap destació o donar altres indicacions al maquinista. Penjat en una paret descansa el llum de petroli que il·luminava, a les nits, els passatgers de lestació de les Borges. Alineades en un prestatge hi trobem una col-lecció dolieres utilitzades antigament per alimentar els fanals doli o engreixinar les bieles dels trens de vapor. Molts dels objectes arriben al segle dantiguitat com per exemple un clau per subjectar travesses pertanyent a la Compañía del Norte, empresa de ferrocarrils anterior a Renfe.
Objectes curiosos són una col·lecció de claus angleses de mida gegant, una cartera de cuir per a les recaptacions, pics especials per moure la grava, petards dalerta, pesos per a la facturació de mercaderies, tampons, màquines dimprimir bitllets, candaus i un fanal especial que permetia al maquinista saber si el tren viatjava amb tots els vagons o nhavia perdut algun pel camí.